Tronsonul Chișinău – Ungheni care duce spre hotarul cu România este unul dintre proiectele care nu au reușit să fie executate în timpul stabilit. Contractul cu firmele care s-au angajat să realizele lucrările a fost semnat în 2014, iar drumul urma să fie dat în exploatare în 2016, însă au fost întârziate lucrările. Astfel, din grantul de 11 milioane de euro acordat de Uniunea Europeană, au fost cheltuite până acum 9,5 milioane de euro, iar lucrările vor fi finalizate în mai 2018 potrivit estimărilor ministrului Economiei și Infrastructurii, Octavian Calmîc.
„Nu este posibil anul acesta să dăm drumul la circulație pe acest drum din mai multe considerente. Primul considerent este asigurarea calității lucrărilor de finisare și de punere a ultimului strat de asfalt, care este unul special, cu celuloză și care necesită niște condiții atmosferice favorabile.”
În total, 17 contracte în valoare de 380 de milioane de euro, finanțate din fonduri externe ale BERD, BEI și Uniunii Europene, sunt considerate ca având probleme grave, după ce au fost depășite termenele de efectuare a lucrărilor. Trei dintre acestea au fost reziliate anul acesta, iar altele trei sunt în ”lista roșie” a autorităților. În speciale este vorba despre firme internaționale care nu și-au respectat angajamentele, a explicat ministrul Economiei și Infrastructurii, Octavian Calmîc.
„Există două abordări aici. Prima abordare este contactul direct cu conducerea acestor companii, nu cu reprezentanții lor din Republica Moldova, dar cu conducerea din țările lor de reședință. Am avut aceste discuții cu toți, astfel încât s-a reușit să accelerăm implementarea proiectelor. Unele din companiile cu care avem contracte sunt în procedură de insolvabilitate. Dacă vedem că procedura de insolvabilitate este avansată, noi mergem cu rezilieri de contracte.”
Pentru anul viitor este planificată finalizarea reparației drumurilor Hâncești – Lăpușna – Leușeni, cu o lungime de 37 km, a drumului Bălți – Sculeni, în proporție de 80 la sută, cu o lungime de 54 km, și a drumului Comrat – Ciumai, de 55 km. Din fondul rutier național, este planificată reparația capitală a circa 100 de km de drumuri, față de 50 de km câți au fost reparați în 2017.