Timpul Local

Drumul Rezina-Orhei – un proiect fără noroc

Deşi de la primul tender de selectare a antreprenorilor degrabă se vor împlini 6 ani, timp în care la conducerea ţării s-au perindat patru guverne (drumul este reparat din resurse de stat) lucrările de reparaţie n-au fost înfăptuite nici pe jumătate din acest tronson.

Lasă de dorit şi calitatea lucrărilor. În anul curent, conform Programului de Stat de Repartizare a Mijloacelor Fondului Rutier, pentru continuarea lucrărilor de reparaţie la drumul R20 au fost alocaţi 100 milioane de lei. Dar se încheie luna mai şi la acest obiect nu se observă nicio mişcare. Se pare că se repetă istoria din anul trecut, când lucrările au fost începute cu mare întârziere şi reparatorii n-au reuşit să-şi realizeze sarcina.

Pentru a clarifica lucrurile vizavi de soarta acestui obiect de o importanţă vitală pentru locuitorii raioanelor Orhei, Rezina, Şoldăneşti şi nu numai, jurnaliștii de la Ziarul Cuvântul au adresat Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor un set de întrebări la care a răspuns Andrei Cuculescu, şeful Direcţiei Dezvoltarea Drumurilor.

– Dle Cuculescu! Ce resurse au fost rezervate în bugetul 2013 pentru reabilitarea drumului Rezina-Orhei?

– În anul 2013, pentru continuarea lucrărilor de reabilitare a drumului Rezina-Orhei, au fost alocaţi 100 milioane de lei. Cu aceşti bani urmează a fi reparaţi circa 10 km de drum, inclusiv se prevede finisarea lucrărilor pe porţiunea de drum începută anterior.

– Cine va înfăptui lucrările?

– În februarie a fost organizat primul tender de selectare a antreprenorului, la care au participat cinci companii. Două dintre ele au fost excluse din concurs fiindcă nu s-au conformat cerinţelor din caietul de sarcini. Celelalte trei companii au oferit un preţ mult mai mare decât cel cerut de noi. Din aceste considerente licitaţia a fost anulată. La 8 mai a fost desfăşurat concursul repetat, la care au participat doar două firme – „Lusmecon” SA şi „Genesis” SRL. Acum se analizează ofertele şi vom vedea cine va câştiga.

– Primele două sectoare de drum reparate au fost recepţionate oficial în exploatare?

– Pe aceste sectoare nu s-au finalizat toate lucrările. Urmează să fie puse încă ultimele straturi de asfalt, bordurile, efectuate marcajele şi numai după asta vor fi date în exploatare.

Lucrările pe acest drum sunt complicate din două motive: în primul rând, tot sistemul rutier se demolează, apoi se face din nou; în al doilea rând, lucrările se efectuează în condiţiile unei circulaţii intensive a transportului, adică drumul nu este închis şi este foarte dificil să lucrezi în astfel de condiţii. Altă ieşire nu-i, pentru că nu sunt benzi suplimentare pentru a redirecţiona mijloacele de transport care circulă pe aceeaşi bandă în două direcţii.

– Cu ce s-a încheiat dosarul intentat de Procuratura Generală pe firma SRL „Tehnorut”, care a efectuat lucrările de reparaţie pe primul sector al acestui drum?

– Chiar nu cunosc detalii despre acest caz.

Ştiu doar că SRL „Tehnorut” a utilizat pentru acostamente alt material decât cel stipulat în proiect, dar după acest scandal ei şi-au reparat greşeala.

– Ce va fi cu sectorul de 11 km reparat anul trecut de SA „Lusmecon” şi unde lucrările n-au fost finisate?

– SA „Lusmecon” a efectuat în jur de 80 la sută din lucrări. Adică 7 km au fost reparaţi integral, iar pe 2 km a fost pus doar stratul inferior de beton. Poate pe acest strat au apărut unele gropi, dar problema va fi soluţionată odată ce va fi aşternut stratul de uzură.

– Cine concret înfăptuieşte controlul calităţii lucrărilor de reabilitare a drumului Rezina-Orhei?

– Conform Legii calităţii în construcţii, supervizarea tehnică a lucrărilor se efectuează de responsabili tehnici atestaţi de la ÎS „Administraţia de Stat a Drumurilor”. Pentru a recepţiona lucrările, beneficiarul trebuie să aibă responsabil tehnic calificat. Dacă se depistează că aceste persoane recepţionează lucrări necalitative sau lucrări ce nu corespund volumului iniţial, atunci ele riscă să fie pedepsite administrativ, patrimonial (să întoarcă pierderile), dar şi penal. Controlul este dublat şi de Inspecţia de Stat a Drumurilor.

Atunci însă când lucrările sunt efectuate din investiţii externe, supervizarea tehnică se face de către o firmă străină angajată. Sigur că la investiţii interne nu ne putem permite să angajăm asemenea firme, fiindcă serviciile prestate de ele sunt foarte scumpe.

Lilia Zaharia/Tudor Iașcenco

Cuvintul.md
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *