Editorial

Este posibil un guvern comun?

Am scris în ultimele două numere un set de măsuri care trebuie luate pentru a uni cele două state. Setul de măsuri adunate sub titlul Planul ReUnirii vor fi aprofundate și completate. Până săptămâna viitoare aștept și propunerile voastre în comentarii pe site, la adresa redacției sau contactându-mă direct pe Facebook sau email (george@actiunea2012.ro). Trebuie să menționez că toate ideile din acest set de măsuri sunt perfect legale, democratice și se încadrează în actualele Constituții și prevederi legislative existente.

Unirea, ca proces, este acoperit și el de un scenariu perfect posibil și poate fi realizată prin două căi: votul majorității populației din ambele state sau votul celor două Parlamente. Dar un Guvern comun fără Unire? Guvernul comun e aproape imposibil de realizat acum, azi, cu legile actuale, cu parlamentarii actuali. Marile schimbări însă nu s-au bazat pe situația curentă ci pe o situație excepțională, cauzată de stări de criză.

De ce e aproape imposibil: Strict tehnic, ar trebui să găsim o duzină de oameni cu dublă cetățenie care să fie numiți în ambele state pe aceleași portofolii, precum a funcționat în dubla alegere a lui Cuza. Bine, nu zice nimeni că trebuie să fie tot Guvernul, poate fi omul. Cu siguranță atât Maia Sandu, cât și Dacian Cioloș ar face cu brio sarcinii. Moral însă, guvernul comun este o formă politicoasă de a spune: noi am schimbat patru guverne într-un an, hai să ne unim că e clar că nu mai e nimic altceva de făcut.

Guvern comun este cerut la nivel de oameni, cum erau invocate mai anul trecut drumurile, salariile sau justiția. Ușor-ușor toate componentele statului România sunt privite cu ochi buni la Chișinău.

Chiar și protestele… Ați văzut? Protestele din București au reușit în câteva zile să producă schimbări profunde, chiar și în raport cu sancționarea polilor politici duplicitari din Republica Moldova. Deși protestele din Piața Marii Adunări Naționale s-au derulat pe parcursul mai multor luni, ele n-au schimbat nimic. De ce? Două sunt motivele mari:

1) La București oamenii nu au vrut să îi dea jos pe unii ca să vină ei la putere. Acest „dați-vă jos voi ca să venim noi” de la Chișinău nu a mers, iar liderii autoproclamați au stârnit nemulțumirea oamenilor, care le știau activitatea politică din trecut. La București s-a strigat „jos voi, să vină alții mai buni”.

2) Criza este atât de mare în Republica Moldova încât nu mai poate fi soluționată. Putregaiul de la nivelul societății are nevoie de o curățenie generală care mai poate surveni decât printr-o schimbare de paradigmă, nu una de conducători.

Dar asta nu poate începe decât de la noi. Trebuie să renunțăm la agresivitatea caracteristică unora dintre proromâni. Insistând pe factorul etnic al viitoarei reunificări, nu mai avem nimic de câștigat. Cei care au putut să se lămurească că moldovenii sunt români au făcut-o deja. De acuma trebuie să explicăm și acelor „moldoveni” că o viitoare construcție statală împreună cu „românii” le va fi favorabilă în primul rând lor.

Ce ar avea de pierdut? O iluzorie statalitate și mândria de a fi „moldovan”. Dar nimeni nu le va fura acestor oameni dreptul la existență, ca până în prezent. Fii tu statul Republica Moldova, în continuare, dar în componența elementului statal sănătos al neamului nostru, în componența României. Formule de a vă păstra un Parlament la Chișinău există dacă asta e marea grijă, că nu îi mai puteți alimenta pe unii din clasa politică conducătoare…

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *