Eveniment

(INFRASTRUCTURĂ) Drumul spre Ungheni a reintrat în lucrări

Cum ieși din Chișinău în direcția Strășeni, șoseaua de patru benzi se îngustează aproape de orășelul Vatra. Anul trecut, în vară, aici au început unele lucrări de frezare a primului strat de asfalt, ceea ce a alimentat speranța șoferilor că în curând vor merge pe un drum european. Dar lucrările au înțepenit, iar jumătate de drum a rămas blocat până în primăvara lui 2015, ridicând semne de întrebare la participanții în trafic. „Am intrat în iarnă cu drumul descoperit. Mai degrabă nu-l frezau. Ori poate au vrut pur și simplu să arate cuiva că lucrează”, presupune Nicolae Triboi, consilier local din orășelul Vatra. Tot el, însă, adaugă faptul că este gata, ca șofer, să treacă peste incomodități, dacă cei care reabilitează drumul își vor face treaba. „Sunt un șofer de bună credință, știu că un drum nu se face peste noapte, dar anul acesta este hotărâtor”, a adăugat consilierul, exprimându-și convingerea că drumul reparat va schimba aspectul localității și va spori siguranța pietonilor.


Foto: Timpul.md (Tusia Jurminskaia)

„Avem puterea să facem totul”

Pe traseul R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni (92 km), lucrează două companii: „Evrascon” (Azerbaidjan) și „OHL ZS” (Cehia). Fiecare are de reconstruit câte două sectoare de drum (vezi harta). Cele patru contracte semnate cu Administrația de Stat a Drumurilor au o valoare totală de 80 milioane de euro, bani oferiți de Banca Europeană de Investiții.

Deși „Evrascon” s-a mobilizat în vara anului trecut începând să frezeze carosabilul existent dintre municipiul Chișinău și satul Vatra, așternerea asfaltului nu a avut loc. Managerul de proiect, Kenan Köse explică de ce lucrările pe teren au fost stopate. „Ne-am ciocnit de multe probleme în schița de proiect. Am oprit munca pe șantier, dar nu și la oficiu. Am avut nevoie de mai multe documente, autorizații… E un proces care ia timp și acesta e singurul motiv pentru care ne-am oprit”, spune acesta. Reprezentantul companiei dă asigurări că termenii vor fi respectați întocmai, iar „micile” întârzieri vor fi recuperate. Pe porțiunea de lângă Vatra, compania planifică să înceapă lucrul pe 15 mai ca până la sfârșitul lunii drumul să fie asfaltat pe ambele sensuri.

„Evrascon” a încheiat deja toate contractele cu antreprenorii locali și a instalat uzinele de reciclare și asfalt. Angajații companiei au demarat defrișările copacilor și săpăturile de lărgire a carosabilului. „Conform programului meu, anul acesta eu voi termina proiectul Chișinău-Strășeni și Bahmut-Ungheni în proporție de 80%. Noi avem putere și posibilități să recuperăm micile întârzieri. Muncim intens. Politica companiei este să facă muncă de calitate chiar din start”, dă asigurări Kenan Köse. Precizăm că în afară de drumul Chișinău-Ungheni, „Evrascon” lucrează și la reabilitarea traseului Hâncești-Leușeni, care va fi dat în exploatare în noiembrie 2016.


Sursa: expresul.org

„Întârzierile sunt perfect justificate”

În luna septembrie a anului trecut, directorul Administrației de Stat a Drumurilor, Gheorghe Curmei, a declarat pentru TIMPUL că avertizase „OHL ZS” , deoarece compania nu prezentase graficul de lucrări pentru fiecare segment de drum, iar echipamentul nu a fost mobilizat. Managerul de proiect al companiei cehe, Adrian Vovec, susține că întârzierile au fost perfect justificate. „Unul din factorii pentru care s-a mers mai greu este descoperirea erorilor în proiectul tehnic. Anul trecut am programat să ne ocupăm de poduri. Am deschis trei, urma să le deschidem și pe celelalte și au apărut tot felul de neconcordanțe. În plus, la excavare, dădeam de rețele, cabluri și conducte neindicate în proiect”, susține managerul. O altă problemă (semnalată, de altfel, și de reprezentantul „Evrascon”) a fost achiziționarea materialelor de construcție de calitate, care lipsesc în Republica Moldova. Chiar dacă „OHL ZS” va refolosi asfaltul frezat prin tehnologia reciclării la rece, e nevoie de cantități mari de pietriș și granit, pe care compania le importă preponderent din Ucraina. Totuși, Adrian Vovec se arată optimist. „Într-un an reușim să ducem la bun sfârșit proiectul. Între Strășeni și Călărași se lucrează în forță. Suntem la vreo două săptămâni de momentul în care să începem lucrările de frezare și asfaltare”. „OHL ZS” mai trebuie să construiască drumul de centură al orașului Ungheni. Anul trecut au avut loc săpături pe teren în proporție de 30% din volumul necesar de lucrări. Acesta trebuie să fie dat în exploatare în iulie 2016.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *