Interviu cu Ion Holban, directorul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă
– Domnule Ion Holban, care este rolul Agenţiei pe piaţa muncii din R. Moldova?
– Agenţia este actorul principal pe piaţa forţei de muncă de la noi, unul care promovează politicile, programele şi strategiile statului în domeniul forţei de muncă, precum şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă. Funcţiile principale pe care le îndeplineşte Agenţia sunt, în primul rând, medierea muncii şi gestionarea locurilor vacante de muncă, existente pe teritoriul republicii, precum şi informarea în masă despre cererea şi oferta forţei de muncă. Nu numai cetăţenii au nevoie de locuri de muncă, dar şi angajatorii folosesc serviciul nostru pentru a-şi rezolva problemele ce ţin de lipsa cadrelor.
Unele domenii social-economice sunt grav afectate de şomaj. Instituţiile noastre de învăţământ pregătesc cadre, dar nu iau în considerare necesităţile pieţei de muncă. Moldova este plină de jurişti, economişti şi specialişti în relaţii internaţionale. Noi ne-am propus să elaborăm şi o prognoză a locurilor de muncă de care piaţa va avea nevoie în anul 2011.
– Agenţia are structuri în teritoriu? Dacă da, acestora se pot adresa şomerii din sate şi centre raionale pentru a-şi găsi un loc de muncă?
– Avem 32 de agenţii teritoriale raionale de ocupare a forţei de muncă, două – la nivel de municipiu şi una în UTA Gagauz-Yeri, care are ramificările ei. Şi mai mult: în fiecare primărie avem câte un stand pe care sunt afişate informaţiile despre locurile de muncă şi cursurile de pregătire profesională.
În conformitate cu legislaţia în vigoare, agentul economic are obligaţia ca, în timp de cinci zile din momentul în care un loc de muncă a devenit vacant, să informeze reprezentanţa teritorială, iar noi creăm o bază electronică de date în care introducem fiecare loc de muncă. Această bază poate fi accesată de orice reprezentanţă din teritoriu şi cuprinde condiţiile de muncă, salariile, regimurile şi alte caracteristici. Cetăţeanul poate să se informeze individual şi de pe portalul guvernamental al pieţei muncii. Îşi poate lăsa acolo CV-ul pe care agenţii economici trebuie să-l studieze şi să ia legătura cu şomerul. Portalul este intermediar între cererea şi oferta muncii.
Un alt mediu de informare este şi site-ul Agenţiei – www.anofm.md -, unde cetăţeanul poate găsi acte normative care reglementează drepturile şi obligaţiile persoanelor de pe piaţa muncii, statistici, noutăţi în domeniu şi altele. De asemenea, site-ul conţine şi informaţii despre noi locuri de muncă.
În al doilea rând, avem târguri de locuri de muncă pe care le organizăm împreună cu instituţiile de învăţământ din ţară. Unul dintre ele a avut loc în luna ianuarie la Universitatea Tehnică. Preconizăm un târg de muncă împreună cu Universitatea de Stat din Moldova. Avem şi mini-târguri. Bunăoară, Zona Economică Liberă din Bălţi are nevoie la moment de peste 2000 de muncitori. A trebuit să organizăm un mini-târg, am anunţat locuitorii oraşului şi satelor din împrejurimi.
În plus, mai organizăm şi campanii de informare a cetăţenilor R. Moldova aflaţi peste hotare. Am avut două târguri de forţă de muncă în Germania şi unul în Padova, Italia. Asemenea târguri sunt necesare, deoarece mulţi dintre cetăţenii noştri plecaţi peste hotare doresc să se întoarcă acasă şi ei trebuie să ştie unde şi cum se pot reintegra în societate.
– Dacă, bunăoară, eu aş fi şomer, ce ar trebui să fac pentru a-mi găsi un loc de muncă prin intermediul Agenţiei?
– Şomerul trebuie să se prezinte cu buletinul, carnetul de muncă şi actul de studii la reprezentanţa din apropierea locului de trai. Acolo, discută cu angajaţii Agenţiei despre domeniul în care ar dori să lucreze. În cazul în care şomerul nu are o meserie, cetăţeanului i se propun, conform legislaţiei, cursuri de instruire. În acelaşi timp, el este obligat să însuşească bine meseria, în caz contrar, instruirea lui va fi stopată. Toate cheltuielile de instruire sunt suportate de Agenţie. Şomerii au unele beneficii: ajutor social, ajutor de şomaj, poliţă de asigurări, dar e cunoscut că o bună parte dintre ei lucrează la negru.
– Organizaţi plecări oficiale la muncă peste hotarele ţării pentru cetăţenii R. Moldova? Aveţi contracte de acest fel?
– Începând cu anul 2006, agenţiei noastre i se atribuie şi activităţi ce ţin de reglementarea migraţiei forţei de muncă peste hotare. În primul rând, noi înregistrăm toate contractele individuale de muncă atunci când cetăţeanul doreşte să plece legal peste hotare de sine stătător sau prin intermediul agenţiilor de ocupare în câmpul muncii. Ţinem evidenţa acestora ca, la întoarcere, cetăţeanul să beneficieze de toate priorităţile care-i revin: vechimea de muncă, asigurările de sănătate, pensii şi altele.
Noi suntem şi acei care dăm dreptul la muncă şi străinilor care vin în R. Moldova. Nu-i secret că forţa de muncă calificată e plecată peste hotare, că forţa de muncă rămasă nu-i calificată. Agenţilor economici cu capital străin, care au investit în RM, nu le este indiferent ce forţă de muncă să angajeze. Ei solicită ca o parte din capitalul lor uman să fie adus de peste hotare.
– Vă mulţumim pentru interviu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!