Astăzi 6 Decembrie 2021, Luni - Ultima actualizare la ora 16:47
babasının taş gibi bir kadını bulup evlenmeye karar vermesi porno ve onu bir de kendi yaşadıkları eve getirmesi sonucunda mobil porno hayalini kurduğu seksi kadının üvey annesi gibi sex hikayeleri olduğunu fark eden genç adam seks tecrübesinin ve üst sex izle seviye olduğu dışarıdan bakıldığında çok net şekilde porno seyret belli olan üvey annesini hayal edip 31 çekerek düşlerken porno izle odanın oradan geçen mature üvey oğlunu görür Odaya hd porno gelip sikini kimin için kaldırdığını soran üvey annesiyle porno farkında olmadan yakınlaşan genç adam boşalmak mobil porno izle için olgun bir kadının hayallerini kurduğunu söyleyince mature porno izle sikini eline alıp amına sokmadan çıplak şekilde üzerine çıktı
Abonamente

Istorie 28 Noiembrie 2020, ora 04:27

ISTORIE /// FRICA DE MOARTE în Moldova medievală

Marime Font

Lumea medievală, spre deosebire de celelalte epoci, a fost cu certitudine una profund religioasă, dar, în acelaşi timp, urmărită de frică şi de superstiţii, de un sentiment acut de nesiguranţă. Concret, atât în Evul Mediu românesc, cât şi în cel occidental, secolele XV-XVIII erau caracterizate de o „teamă exacerbată”[1], provocată de epidemii, războaie, hoţi, criminali, dar şi de apropierea Judecăţii de Apoi. Într-o asemenea societate în care sentimentul fricii era omniprezent, atitudinea omului în faţa morţii era prioritară, devenind chiar un principiu de viaţă;iar sosirea pe neaşteptate a ceasului despărţirii crea panică, aşa cum reiese din analiza mai multor documente din Moldova secolelor XV-XVIII. Mai multe categorii de surse creează un portret al moldoveanului medieval, încercat de temeri şi ţinând să-şi pregătească, scrupulos, viaţa de dincolo.

Oamenii Evului Mediu, cugetând mereu la ceea ce se va întâmpla cu sufletele lor după încheierea existenţei mundane, încercau din timpul vieţii să pregătească toate cele necesare pentru mântuire. Deşi aranjamentele minuţioase întreprinse atât de micii boieri şi orăşeni, cât şi de elite par să sugereze că moartea era privită cu seninătate, asemenea unui prag menit să deschidă calea spre fericirea eternă, o serie de mărturii redau teama cu care era aşteptată încheierea existenţei pe pământ. Spaima credincioşilor poate fi interpretată prin prisma neputinţei în faţa destinului, ceea ce făcea ca momentul final să fie descris drept unul înfricoşător. De aici, şi preocuparea obsesivă pentru stabilirea tuturor detaliilor ritualului funebru şi a modului în care urma să se facă pomenirea.

Astfel, în diata unor simpli orăşeni, Hârja Fărcăşoaie şi Farcaş Ioanăş, din 18 iulie 1638, sunt exprimate dorinţele la „săvârşitul sufletelor noastre”, lăsând cu „limbă de moarte” toate bunurile de care dispuneau pentru săvârşirea pomenirii[2]. Ajunşi pe patul de suferinţă şi neputându-se împotrivi destinului, soţii fac precizările necesare cu privire la împărţirea bunurilor. Un act cu conţinut asemănător este cel din iunie 1640, dat de o văduvă, fata lui Constantin din Dolheşti, care, „sosându la ceasul acestu de svârşit” lasă întreaga avere „copilului meu, Apostol”, pentru a pleca în lumea de dincolo cu sufletul liniştit[3]. Gândul morţii era unul înfricoşător tocmai din acest motiv, deoarece nimeni nu ştia „nici ora, nici ziua, nici locul”[4]când se va despărţi sufletul de trup. Şi, de aceea, pregătirea atât pentru mântuire, cât şi pentru orânduirea bunurilor trebuia făcută încă din timpul vieţii.


„Am văzut boala me şi mi-am adus aminte de moarte”

Dacă unii moldoveni erau preocupaţi de împărţirea bunurilor numai în momentul apropierii morţii, alţii, bolnavi, trăiau permanent cu sentimentul fricii de a nu trece la cele veşnice fără a lăsa pregătită rânduiala săvârşirii parastaselor. De pildă, într-un document din 26 ianuarie 1641, Ion, ficiorul Condrii vameşul, îşi exprimă teama că „am văzut boala me şi mi-am adus aminte de moarte şi am adus duhovnic… înaintea dumilorsale scriu şi mărturisăsc”[5].Văzându-se bolnav şi neştiind când înfricoşatul ceas al morţii va veni, orăşeanul cheamă de îndată duhovnicul pentru a face cele necesare în vederea plecării în lumea de dincolo. Obiceiul de a dărui unele bunuri în ceasul sfârşitului este subliniat şi în dispoziţia testamentară dată de Strătulat biv aga, din 29 noiembrie 1642, prin care lasă, „eu, cu gura mea, la danie şi săvârşenie me”[6], întreaga avere pentru a înlesni calea către mântuire.

Deşi sentimentul morţii şi teama erau prezente în viaţa oamenilor medievali, mulţi râvneau după adevărata fericire dorind să scape de chinurile Iadului. Astfel, clucerul Dumitraşco Iaralis îşi exprimă această dorinţă încă de la începutul diatei din 17 mai 1646, afirmând că, atunci când „va veni Domnul Atoţiitorul să mă cheme la El, mă rog să primească sufletul meu în Sfintele Lui lăcaşuri şi, cu obişnuita Lui milostivire, să ierte mulţimea greşelilor mele”[7].Neştiind când va sosi ceasul de pe urmă, clucerul Dumitraşco, bolnav fiind, cugetând la temerile din preajma încheierii vieţii de pe pământ, face aceste pregătiri minuţioase nădăjduind astfel la fericirea eternă. Ştiind că păcatele sunt considerate „pată a sufletului şi piedică în calea mântuirii”[8], acesta cere de la Dumnezeu să-i fie iertate mulţimea greşelilor.

Pregătiri „mai înainte până a nu mă cuprinde sfârşitul vieţii”

Dar nu doar cei bolnavi aveau sentimentul fricii faţă de moarte, ci şi cei care erau „încă întru bună şi tocmită a trupului meu sănetate, şi întru totă întregimea minţii mele”.Astfel, logofătul Solomon Bârlădeanul, trimis la alte neamuri pentru trebuinţele ţării, îşi scrie testamentul la 5 august 1670. Cu gândul la moarte şi cu nesiguranţa reîntoarcerii în ţară, acesta lasă printr-un înscris toate bunurile sale. Testamentul începe astfel:„privegheaţi şi vă rugaţi, zice Domnul nostru Iisus Hristos, că nu şciţi ziua şi ceasul când va sosi”[9].

Frica în faţa morţii este observată şi în diata Casandrei postelniceasca din 20 august 1777 care, spune ea, „întru car(e)le moarte asupra noastră va vini, aceasta şi eu socotind ca nu cumva ceasul acila înfricuşat al morţii fără veste şi ne nădejduind viindu îl va faci păgubiri suflitului şi trupului, socotit-am dreptuacie, fiindu în viiaţă şi cu minte întreagă ca să aşăz şi s(ă) orânduiescu toate ale mele după sfârşitul vieţii mele”[10].Această pregătire încă din timpul vieţii este pusă în evidenţă şi în testamentul lui Vasile Ciuntuleac din 20 octombrie 1798 prin care îşi arată slăbiciunea bătrâneţii şi totodată faptul că „ceasul morţii este neştiut”[11].Punându-se astfel accentul pe ultimele clipe ale vieţii, se dorea o apropiere de Dumnezeu, fapt observat atât la omul bolnav şi bătrân, cât şi la cel tânăr şi sănătos. Momentul trecerii spre cele veşnice era necunoscut atât de oameni, cât şi de îngeri, după cum ne spune şi Iordachi Manole în diata sa din 25 februarie 1799:„de vreme ce întâmplare ce viitoare este nevăzută şi însuşi îngerilor necunoscută pentru că numai la Dumnezeu toate sunt cunoscute”.Aşa că Manole hotărî să lase toate bunurile „mai înainte până a nu mă cuprinde sfârşitul vieţii”[12].

Se lăsau cu limbă de moarte sate întregi, case şi sălaşuri de ţigani

În acest ceas de pe urmă, fiecare credincios îşi exprima o ultimă dorinţă în ceea ce priveşte lăsarea bunurilor şi rânduiala săvârşirii pomenirii. Astfel, postelnicul pan Duşma, în diata sa din 25 aprilie 1501, „când i-a venit moartea, el, la moartea lui, murind, a dat cu limba lui, de voia lui”, „slugii sale, un sat”[13].Momentul despărţirii de lume, când mulţi credincioşi îşi exprimau ultimele dorinţe, este reliefat şi în actul din 30 mai 1593, când neguţătorul Necula Zaref „cu limbă de moarte” a dat „casele sale din Iaşi, sfintei mănăstiri de la Agapia”, tocmai pentru „pomenirea sa şi pentru greşelile lui”[14].Aşadar, averea nu era lăsată doar celor apropiaţi, ci şi mănăstirilor şi călugărilor. Dacă în timpul vieţii gândul la greşelile şi păcatele făcute era unul trecător, în ceasul sfârşitului acesta era accentuat prin teama de a nu pleca fără a lăsa o pomenire care să fie făcută pentru iertarea celor săvârşite în timpul vieţii.

Situaţia e similară şi în documentul din 23 mai 1605, unde orăşeanul Toader „când i-a fost aproape de moarte, el a făcut un pomelnic, cu limbă de moarte”[15]. Trecerea în pomelnicul unei mănăstiri sau întocmirea acestuia pe patul suferinţei arată spaima pe care omul acelor timpuri o simţea în pragul sfârşitului. Frica de moarte care domina cu acuitate în pragul despărţirii îi determina pe moldoveni atât la o bună administrare a bunurilor, cât şi la o mărturisire sinceră a păcatelor. Astfel, Marica Manole, lasă „la săvârşenia ei” în martie 1615, „cu limbă de moarte” să vină „părinţii de la Sfântul Sava, de se-au spovedit de păcate şi o au şi cumenecat”[16].Grija curăţirii sufletului arată teama de chinurile Iadului, o teamă întâlnită destul de frecvent la oamenii Evului Mediu.

Teama de sfârşit era privită cu acelaşi sentiment şi de elitele vremii. Într-un înscris din 18 decembrie 1632, postelnicul Enachi lasă „cu limbă de moarte”[17]moşia sa unei mănăstiri un sat. Spaima morţii îi determină pe oameni să lase în pragul sfârşitului nu doar bunuri şi sate, ci şi sălaşuri de ţigani, aşa cum reiese din actul dat de o anumită femeie, Mărica, care lasă episcopului Mitrofan „cu limbă de moarte ca să hie aceşti ţigani danie”;lăsarea pomenirii sufletului pe mâinile unui slujitor al Domnului îi determină siguranţa mântuirii şi liniştea. Acelaşi sentiment este exprimat şi în diata lui Ionaşco Buzdugan, care lasă „cu limbă de moarte, trei jerebii de ocină”, „nepotului mieu”[18]. Înţelegerile dintre soţi se văd şi în zapisul din 15 iunie 1644, prin care Ifrosina, jupâneasa lui Iuraşco Başotă hatman, vinde o parte din ţinuturile sale lăsate de către acesta, „cu limbă de moarte şi miau făcut zapis cu mare blăstăm”[19].

La rândul lor, călugării mănăstirii Agapia arată printr-un zapis din 13 ianuarie 1664 cum Dumitraşco Ştefan logofătul a dăruit, „cu limbă de moarte slugii sale”[20]anumite sate, iar acesta din urmă a dăruit acest ţinut mănăstirii. Văzând acest zapis, domnul Moldovei, Eustatie Dabija, nu a încălcat această mărturie, ci dimpotrivă a întărit acest sat mănăstirii Agapia. Acelaşi domn este amintit şi în zapisul din 29 aprilie 1665 în timpul unei judecăţi. Este pomenit numele unui alt logofăt, Ionaşco Ratompan, care lasă „la moartea lui, cu limbă de moarte, au scris el singur cu mâna lui”[21]o jumătate de sat. Procedând ca şi în celălalt act, domnul Moldovei dă dreptate celui care primise satul cu limbă de moarte.

Paradox: în partea finală a documentelor apar şi blesteme

Deşi moartea făcea parte din viaţa cotidiană, sfârşitul existenţei mundane era cel care presa şi scotea la lumină mai multe adevăruri, accentuând frica cu care era privită moartea în acea perioadă. De pildă, într-un act din 8 iulie 1681, preoteasa popei lui Dumitraş, Irina, mărturiseşte[22]cum „cându au fostu la sfârşitul vieţii miali şi la darea sufletului mieu să ies dintr-această lume de gios cu multe valuri pementeşti, am avut feciori din păcatele miale, feţi şi fiate”, iar „la darea sufletului mieu m-am dat domnului din Curte, la biserica măriei sale ca să aibă molifta sa a mă griji şi a mă comânda de ce trebuie după moarte”, deoarece „feciorii mei nu m-au socotit, neci m-au căutat de nimici”[23]. Preoteasa Irina trăieşte totuşi cu speranţa mântuirii, aşteptând ceasul înfricoşător de pe urmă. Cu frica de moarte în gând, ea îşi recunoaşte greşelile, crezând în mila Celui de Sus şi lasă preotului cele necesare pentru a fi pomenită.

Cu toate că era o lume creştină şi accentul era pus pe viaţa de dincolo, la sfârşitul documentelor apăreau şi blesteme. Astfel, cei care treceau pragul vieţii lăsau în urma lor aceste formule pentru a accentua dorinţa de pomenire şi nestricarea acesteia. Aşadar, urmaşii care vor încălca aceste testamente sau diate „să no aibă loc în pământoşeniirtat să hii”[24]sau „să fie treclit şi proclet şi anaftema şi blăstămat”[25].

Puţuri sau fântâni pe marginea drumului, pentru pomenire

Studiile de etnologie şi sursele vizuale ne întipăresc mai bine în minte felul cum fiecare credincios medieval îşi manifesta frica faţă de moarte. Aşadar, toate bunurile lăsate duceau la îngrijirea slujbelor de pomenire, deoarece ei credeau că „sufletul celui neîngropat nu poate merge la locul de odihnă, hotărât de Dumnezeu, ci rătăceşte necontenit în timp de mai mulţi ani pe unde i s-a mistuit trupul”[26]. Fiind de altfel o lume pioasă şi temându-se de pedeapsa divină, toate aceste practici care contribuiau la liniştea sufletească erau respectate cu stricteţe de cei rămaşi în viaţă. Călătorii străini, în trecerile lor prin Ţările Române la sfârşitul secolelor al XVI-lea-începutul secolului al XVIII-lea, remarcau:„în mediile ortodoxe, după îngropăciune se punea accent pe săvârşirea practicilor funerare legate de pomenirea celui dispărut şi de asigurarea mântuirii sufletului său”[27]. În actele analizate, dorinţele lăsate cu limbă de moarte erau întotdeauna respectate;această imagine e întâlnită şi în studiile etnologice, accentuată şi de sursele vizuale care reprezentau în acea perioadă principalul mod de cunoaştere. Astfel „mulţi lasă, cu limbă de moarte, după săvârşirea lor din viaţă, să se facă punţi şi poduri, puţuri sau fântâni pe la drumuri, pentru ca călătorii trecând pe dânsele sau răcorindu-şi sufletul cu apă, să zică:bogdaprosti, să fie de sufletul celui care le-au făcut”[28].

NOTE
[1]Jean Delumeau, Liniştiţi şi ocrotiţi. Sentimentul de securitate în Occidentul de altădată, vol. I, traducere de Laurenţiu Zoicaş, Iaşi, 2004, p.36.
[2]Documenta Romaniae Historica, (se va cita DRH), A, Moldova, vol. XXIV, întocmit de C. Cihodaru şi I. Caproşu, Bucureşti, Editura Academiei, 1998, p. 398-399, nr. 418.
[3]Ibidem, vol. XXV, întocmit de Nistor Ciocan, Dumitru Agache, Georgeta Ignat, Marius Chelcu, 2003, p. 378-379, nr. 367.
[4]Dan Horia Mazilu, Lege şi fărădelege în lumea românească veche, Iaşi, Editura Polirom, 2006, p. 506.
[5]DRH, vol. XXVI, întocmit de I. Caproşu, 2003, p. 15, nr. 18.
[6]Ibidem, p. 508, nr. 627.
[7]Ibidem, vol. XXVIII, întocmit de Petronel Zahariuc, Marius Chelcu, Silviu Văcaru, Cătălina Chelcu, 2006, p. 319-321, nr. 375.
[8]Jean Delumeau, Păcatul şi frica, vol. I, traducere de Ingrid Ilinca şi Cora Chiriac, Iaşi, Editura Polirom, 1997, p. 224.
[9]Episcopul Melchisedec, Notiţe istorice şi arheologice adunate de la 48 monăstiri şi biserici antice din Moldova, Bucureşti, Tipografia cărţilor bisericeşti, 1885, p. 116.
[10]Documente privitoare la istoria oraşului Iaşi, vol. VII, întocmit de I. Caproşu, Iaşi, Editura Dosoftei, 2005, p. 402-403, nr. 306.
[11]Teodor Balan, Documente bucovinene, vol. VI, Bucureşti, Editura Casei Şcoalelor şi a culturii poporului, 1942, p. 399-400, nr. 134.
[12]Ibidem, p. 408-410, nr. 137.
[13]Documnete privind istoria României(se va cita DIR), veacul XVI, A, Moldova, vol. I, întocmit de Ion Ionaşcu, L. Lăzărescu Ionescu, Barbu Câmpina, Eugen Stănescu, D. Prodan, Mihail Roller, Bucureşti, Editura Academiei, 1952, p. 1-2, nr. 1.
[14]Ibidem, vol. IV, p. 87, nr. 109, vezi Documente privitoare la istoria oraşului Iaşi, vol. I, 1999, p. 58-59, nr. 35.
[15]Ibidem, vol. I, p. 244, nr. 328, vezi Documente privitoare la istoria oraşului Iaşi, vol. I, p. 93, nr. 64.
[16]Ibidem, vol. III, 1951, p. 200, nr. 300, vezi Documente privitoare la istoria oraşului Iaşi, vol. I, p. 144-145, nr. 104.
[17]DRH, vol. XXI, întocmit de C. Cihodaru, I. Caproşu şi L. Şimanschi, 1971, p. 331, nr. 262.
[18]Ibidem, vol. XXVI, p. 2-3, nr. 3.
[19]Gheorghe Ghibănescu, Ispisoace şi zapise, vol. II, partea a II-a, Iaşi, 1910, p. 62, nr. 36.
[20]Ibidem, vol. III, partea a II-a, 1912, p. 1, nr. 1.
[21]Ibidem, p. 13, nr. 10.
[22]În secolul al XVII-lea se observă că păcatele trupeşti vor fi judecate de două instanţe (bisericească şi mireană):„Prin urmare când legile vor predea numai despre despărţenie sau despre zestre şi lucruri, se înţeleg pentru judecata bisericească, iar când vor vorbi despre pedeapsă, atunci se înţeleg pentru judecata mireană”. Vezi Carte românească de învăţătură, 1646, ediţie critică coordonată de Andrei Rădulescu, Bucureşti, 1962, cap. I, p. 245.
[23]Documente privitoare la istoria oraşului Iaşi, vol. II, p. 498, nr. 559.
[24]Ibidem, vol. I, p. 147, nr. 35.
[25]DRH, vol. XXIV, p. 399, nr. 418.
[26]Teodor Burada, Datinile poporului român la înmormântări, Bucureşti, Editura Saeculum I. O, 2006, p. 179.
[27]Mihaela Grancea, Călători occidentali despre atitudinile româneşti în faţa morţii, în „Identitate şi alteritate”, studii de imagologie, vol. II, întocmit de Nicolae Bocşan, Sorin Mitu, Toader Nicoară, Cluj, Editura Presa Universitară Clujeană, 1998, p. 77.
[28]Teodor Burda, op. cit, p. 196.

 Urmărește știrile Timpul.md pe Telegram
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 16:47

VREMURI EXCELENTE! Judecătorii Curții Constituționale vor primi la sfârșit de an o primă în mărimea unui salariu, adică 39 000 lei

VREMURI EXCELENTE! Judecătorii Curții Constituționale vor primi la sfârșit de an o primă în mărimea unui salariu, adică 39 000 lei

Judecătorii Curții Constituționale vor primi, la finele anului, un premiu în mărimea unui salariu. Cu o propunere în acest sens a venit deputatul PAS, Olesea Stamate, iar colegii de fracțiune au susținut inițiativa.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 16:29

Noul guvern german condus de Olaf Scholz va avea în premieră un număr egal de femei și bărbați

Noul guvern german condus de Olaf Scholz va avea în premieră un număr egal de femei și bărbați

Noul guvern german, ce urmează să-şi preia funcţiile miercuri, va număra pentru prima dată tot atâtea femei câţi bărbaţi şi acestea vor ocupa posturi-cheie, precum cel de Interne sau al Apărării, a anunţat luni viitorul cancelar federal Olaf Scholz, informează AFP.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 16:13

Sindromul bradului, o afecțiune mai puțin cunoscută care se manifestă de Crăciun

Sindromul bradului, o afecțiune mai puțin cunoscută care se manifestă de Crăciun

Dacă te trezești strănutând sau că respiri greu în acest sezon de sărbători, s-ar putea să nu fie doar o simplă răceală. Poate fi din cauza „sindromului pomului de Crăciun”.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 16:03

Cinci localități au primari noi, după desfășurarea turului doi al alegerilor locale

Cinci localități au primari noi, după desfășurarea turului doi al alegerilor locale

Duminică, 5 decembrie, locuitorii din cinci localități și-au ales noi primari, în turul doi al alegerilor locale. Informațiile preliminare publicate de CEC arată că în satul Opaci, raionul Căușeni, în comuna Hârtop, raionul Cimișlia, și în orașul Cupcini,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 15:50

Termoelectrica: Vom depune tot efortul astfel încât consumatorii să aibă confortul termic necesar

Termoelectrica: Vom depune tot efortul astfel încât consumatorii să aibă confortul termic necesar

Astăzi, 6 decembrie, directorul general interimar al SA Termoelectrica a fost prezentat în cadrul unei ședințe săptămânale a serviciilor Primăriei municipiului Chișinău. Vasile Leu a dat asigurări că întreprinderea va oferi toată deschiderea în prevenirea,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 15:33

ULTIMA ORĂ! Tânăra din Comrat care și-a ucis mama cu sânge rece, nu va face pușcărie: Este găsită drept „iresponsabilă”

ULTIMA ORĂ! Tânăra din Comrat care și-a ucis mama cu sânge rece, nu va face pușcărie: Este găsită drept „iresponsabilă”

Tânăra de 21 de ani, dependentă de droguri, care anul trecut şi-a ucis propria mamă cu sânge rece şi i-a scos inima din piept, nu va face închisoare.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 14:38

Au călcat strâmb. Doi consilieri locali din Hîncești și Leova, sancționați de ANI

Au călcat strâmb. Doi consilieri locali din Hîncești și Leova, sancționați de ANI

ANI informează că, în săptămâna 22 – 26 noiembrie 2021 a inițiat 12 proceduri de control și în alte 29 de cazuri, inspectorii de integritate au refuzat inițierea controalelor, iar motivele acestora fiind invocate în procesele verbale publicate pe pagina web a...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 14:25

Municipiul Chișinău rămâne în continuare în alertă epidemiologică sporită cu infecția COVID-19

Municipiul Chișinău rămâne în continuare în alertă epidemiologică sporită cu infecția COVID-19

Primăria Chișinău informează că municipiul Chișinău rămâne în continuare în alertă epidemiologică sporită cu infecția COVID-19, deși există o tendință de micșorare a numărului cazurilor de îmbolnăviri prin infecția COVID-19 în rândul...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 14:14

Parlamentul a decis! Începând cu anul viitor, 100% din încasările din taxa pentru folosirea drumurilor vor putea fi alocate către bugetele locale

Parlamentul a decis! Începând cu anul viitor, 100% din încasările din taxa pentru folosirea drumurilor vor putea fi alocate către bugetele locale

Începând cu anul viitor, 100% din încasările din taxa pentru folosirea drumurilor vor putea fi alocate către bugetele locale, scutirile personale la impozite vor crește, iar scutirile pentru persoanele întreținute vor fi dublate, iar salariul minim pentru personalul...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 13:40

Tauber, întreruptă în timpul unui discurs despre „captivitatea justiției”, la Parlament. Grosu: „Dumneavostră la ordinea de zi sau la declarații? Noi avem ora declarațiilor la finalul zilei. Scrieți-vă la luări de cuvânt”

Tauber, întreruptă în timpul unui discurs despre „captivitatea justiției”, la Parlament. Grosu: „Dumneavostră la ordinea de zi sau la declarații? Noi avem ora declarațiilor la finalul zilei. Scrieți-vă la luări de cuvânt”

Marina Tauber, candidata din partea Partidului Politic „ȘOR”, la funcția de primar pentru Primăria Bălți nu a ezitat să facă câteva declarații la ședința Legislativului, privind la situația în care s-a pomenit zilele trecute. După ce aceasta a acuzat actuala...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 13:19

Ai știut asta? S-a aflat cum de fapt ajunge combustibilul în Transnistria: Ce rute și companii sunt implicate

Ai știut asta? S-a aflat cum de fapt ajunge combustibilul în Transnistria: Ce rute și companii sunt implicate

Poate mulţi nu ştiau sau le era interesant să afle a devenit într-un final cunoscut! Regiunea transnistreană se alimentează cu combustibil printr-o schemă bine elaborată la care contribuie firme din Rusia, intermediari din România și Republica Moldova și o serie de foști...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 13:08

Prețurile la carburanți 6 DECEMBRIE: Vezi cât costă benzina și motorina

Prețurile la carburanți 6 DECEMBRIE: Vezi cât costă benzina și motorina

Și astăzi prețurile la carburanți scad. Astfel, pentru un litru de benzină șoferii vor plăti cu 7 bănuți, mai puțin, iar pentru cel la motorină cu 6 bănuți mai mult.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 12:49

VIDEO/ Proteste violente în Franța! Candidatul de extremă dreapta la președinția Franței a fost atacat la primul său miting

VIDEO/ Proteste violente în Franța! Candidatul de extremă dreapta la președinția Franței a fost atacat la primul său miting

Candidatul de extremă dreapta la președinția Franței, Eric Zemmour, a fost atacat la primul său miting de campanie. În timp ce se deplasa prin mulțime spre scenă, un bărbat l-a prins de gât înainte să intervină mai mulți agenți de securitate. Potrivit BBC, Eric...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 12:23

VIDEO/ Polițiștii și procurorii au scos din circuit 2400 de dolari falși: Două persoane au fost reținute și cercetate penal

VIDEO/ Polițiștii și procurorii au scos din circuit 2400 de dolari falși: Două persoane au fost reținute și cercetate penal

Ofițerii Secției Investigații Complexe a Direcției de Poliție a mun. Chișinău împreună cu procurorii Procuraturii mun. Chișinău, oficiul Principal, au documentat și au deconspirat activitatea criminală a două persoane, locuitori ai mun. Chișinău, pe faptul punerii în...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 11:55

Transportatorii anunță din nou proteste: Unele curse ar putea fi temporar suspendate

Transportatorii anunță din nou proteste: Unele curse ar putea fi temporar suspendate

Transportatorii anunță că vor continua acțiunile de protest, iar unele curse ar putea fi temporar suspendate.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 11:34

Alegeri cu incidente la Cupcini. Promo-LEX: O secție de vot a rămas fără curent electric, fapt ce a provocat disfuncționalități nesemnificative

Alegeri cu incidente la Cupcini. Promo-LEX: O secție de vot a rămas fără curent electric, fapt ce a provocat disfuncționalități nesemnificative

La 5 decembrie, a avut loc turul doi al alegerilor locale noi, în cinci localități din țară, votarea a fost organizată eficient și desfășurată calm, despre aceasta anunță observatorii Misiunea de Observare (MO) Promo-LEX. Toate cele 12 secții de votare monitorizate s-au deschis...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 11:25

Dodon atacă din nou ambasadorii străini: E mai ușor să criticați abuzul similar al lui Plahotniuc asupra lui Năstase decât abuzul Maiei Sandu asupra lui Tauber

Dodon atacă din nou ambasadorii străini: E mai ușor să criticați abuzul similar al lui Plahotniuc asupra lui Năstase decât abuzul Maiei Sandu asupra lui Tauber

Comentariul președintelui PSRM, Igor Dodon, la situația privind alegerile din Bălți: Un abuz rușinos și pur și simplu prostesc, iată ce au făcut PAS și CEC-ul cu alegerile de la Bălți. Dacă merită să ajungă sau nu doamna Tauber primar, trebuiau să decidă alegătorii, nu Maia...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 11:22

VIDEO/ Bugetarii protestează în fața Parlamentului: „Educația este prioritatea națională! Vrem să fim auziți!”

VIDEO/ Bugetarii protestează în fața Parlamentului: „Educația este prioritatea națională! Vrem să fim auziți!”

Astăzi, 6 decembrie, bugetarii protestează în fața Parlamentului și cer să le fie achitate restanțele la „al 13-lea salariu” pentru anii 2020-2021. Unul dintre membrii Sindicatelor din Educație și Științe, Margareta Sîrbu, a declarat de la tribună, că...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 6 Decembrie 2021, ora: 08:46

Europdeputatul PNL Vlad Nistor recunoaște că opoziția din R. Moldova este slabă

Europdeputatul PNL Vlad Nistor recunoaște că opoziția din R. Moldova este slabă

Opţiunea pentru Europa este sprijinită de o largă majoritate parlamentară în Republica Moldova, iar oamenii angrenaţi în această construcţie sunt extrem de dinamici şi hotărâţi să aducă schimbări în realitatea legislativă cu mare viteză, a declarat...

( ) Citeşte tot articolul

Timpul Liber 6 Decembrie 2021, ora: 03:58

Mâncăruri tradiționale de Crăciun în Europa

Mâncăruri tradiționale de Crăciun în Europa

În Franța, mâncarea de Crăciun diferă în funcție de zone. În Alsacia, gâsca este felul principal, în Burgundia se mănâncă curcan cu castane, iar parizienii se delectează cu scoici și foie gras, dar orice pun pe masa este un simbol al...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 5 Decembrie 2021, ora: 15:32

5 decembrie 2013. Curtea Constituțională a dat un verdict istoric - Oficial, în R. Moldova se vorbește românește

5 decembrie 2013. Curtea Constituțională a dat un verdict istoric - Oficial, în R. Moldova se vorbește românește

Limba de stat a Republicii Moldova este limba română. O decizie în acest sens a fost exprimată în data de 5 decembrie 2013 de preşedintele Curţii Contituţionale, Alexandru Tănase. 

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 5 Decembrie 2021, ora: 14:24

Misiunea Promo-LEX de observare a alegerilor locale: „Legislația electorală nu prevede procedura de suspendare a desfășurării turului doi de scrutin pe motivele indicate în hotărârea CEC”

Misiunea Promo-LEX de observare a alegerilor locale: „Legislația electorală nu prevede procedura de suspendare a desfășurării turului doi de scrutin pe motivele indicate în hotărârea CEC”

 Misiunea Promo-LEX de observare a alegerilor locale noi își exprimă nedumerirea și dezacordul cu privire la decizia Comisiei Electorale Centrale de a „suspenda” desfășurarea celui de-al doilea tur al alegerilor locale noi pentru funcția de primar în...

( ) Citeşte tot articolul
Current tier / breakpoint: xs sm md lg xl (= visible only on this breakpoint)

.hidden-xs-down .hidden-sm-down .hidden-md-down .hidden-lg-down

.hidden-xs-up .hidden-sm-up .hidden-md-up .hidden-lg-up .hidden-xl

.hidden-xs (only) .hidden-sm (only) .hidden-md (only) .hidden-lg (only) .hidden-xl (only)