Politică

Micul trafic la frontiera devine realitate

„Moldova europeana o construim impreuna”… Cat de fariseic suna astazi acest slogan cu care comunistii vroiau sa abureasca mintile oamenilor la alegerile trecute! Numai ca planurile de acasa ale comunistilor nu s-au potrivit cu cele din targ. In timp ce ei construiau de zor o „Moldova europeana” doar in mintea lui Voronin, opozitia, reprezentata de Partidul Liberal Democrat din Moldova, demasca prin actiuni coordonate si de un larg rasunet popular esenta „europenismului” de fatada al vechii guvernari si pava pas cu pas calea spre o integrare reala a statului nostru in marea familie europeana.

Una din aceste actiuni ale PLDM viza semnarea Conventiei privind micul trafic la frontiera. Romania prezentase autoritatilor de la Chisinau proiectul acestei Conventii inca in martie 2008. Dar regimul comunist de atunci a preferat sa-l puna pe linie moarta, facand abstractie de faptul ca documentul este unul comunitar si depaseste cadrul unor relatii bilaterale. Refuzand in mod ostentativ si nejustificat semnarea Conventiei, comunistii actionau nu numai impotriva intereselor vitale ale tuturor cetatenilor care puteau beneficia de pe urma micului trafic de frontiera, ci si impotriva preocuparii Uniunii Europene de a nu admite o noua divizare a Europei.

Se stie ca ideea de mic trafic la frontiera a fost lansata de UE tocmai pentru a-si dilua frontierele si a liberaliza regimul de trecere a acestora. In 2007, dupa aderarea la spatiul Schengen a noua state europene, Parlamentul European si Consiliul UE stabilesc, prin Regulamentul nr. 1931, cadrul legal pentru semnarea de catre statele membre UE a unor acorduri bilaterale privind micul trafic la frontiera cu state terte. Astfel, Regulamentul modifica acquis-ul Schengen si introduce un nou document de calatorie – permisul de trecere a frontierei externe. In baza acestui permis, locuitorii zonei de frontiera a UE vor avea drept de trecere, fara viza, si de sedere in zona de frontiera romaneasca, pe o raza cuprinsa intre 30 si 50 km.

Intelegand importanta acestui document pentru aproape un milion de cetateni moldoveni si pentru Republica Moldova ca stat din vecinatatea imediata a UE, Partidul Liberal Democrat din Moldova preia initiativa si intra in actiune:

11 mai 2008. Ca reactie la pozitia inflexibila a guvernului, PLDM organizeaza intruniri ale cetatenilor din raioanele Briceni, Edinet, Rascani, Glodeni, Falesti, Ungheni, Nisporeni, Straseni, Hancesti, Cimislia, Leova, Cantemir si Cahul, la care participa mii de oameni. Cetatenii sunt informati despre prevederile Conventiei si beneficiile pe care le ofera acest document comunitar. Consilieri raionali si locali, primari, oameni de afaceri, medici, pedagogi, fermieri, tineri si pensionari cer depolitizarea dreptului la libera circulatie si semneaza o cerere catre guvern pentru urgentarea semnarii Conventiei.

25 mai 2008. Ca urmare a refuzului MAEIE de a semna Conventia, facut public pe 14 mai 2008, PLDM organizeaza la Chisinau o mare adunare a cetatenilor pentru a dezbate atitudinea guvernului. Peste sapte mii de cetateni din toate raioanele republicii adopta o rezolutie prin care cer semnarea neintarziata a Conventiei privind micul trafic la frontiera cu Uniunea Europeana.

Totodata, PLDM adreseaza un apel autoritatilor publice locale sa sprijine urgentarea semnarii Conventiei. Ca raspuns la apel, consiliile raionale Ungheni, Falesti, Hancesti, Nisporeni, Cantemir, Cimislia, Calarasi, Ialoveni, Orhei si Telenesti, in numele a 911.000 de locuitori ai acestor raioane, prin decizii speciale, cer guvernului sa semneze Conventia privind micul trafic la frontiera. In semn de solidaritate cu cetatenii rezidenti in zona de frontiera, Consiliul municipal Chisinau, in numele a peste 780.000 de locuitori ai capitalei, cere guvernului sa respecte dreptul cetatenilor la libera circulatie si sa semneze Conventia.

15 iunie 2008. Urmare a pozitiei intransigente a guvernului referitoare la problema liberei circulatii, Partidul Liberal Democrat din Moldova organizeaza o serie de intruniri ale cetatenilor in 30 de localitati din zona de frontiera. Participantii la intruniri adopta rezolutii prin care cer in mod expres respectarea dreptului lor la libera circulatie si semnarea Conventiei privind micul trafic la frontiera. Rezolutiile intrunirilor sunt depuse la guvern.

17 iulie 2008. PLDM prezinta guvernului deciziile consiliilor raionale si decizia Consiliului municipal Chisinau, impreuna cu 10.731 de semnaturi ale cetatenilor in sprijinul Conventiei.

1 octombrie 2008. PLDM adreseaza Parlamentului European si Comisiei Europene un Memoriu pentru semnarea Conventiei privind micul trafic la frontiera, prin care dezavueaza politica izolationista promovata de regimul comunist in raport cu UE si solicita interventia inaltelor foruri continentale in vederea depasirii acestei situatii.

In pofida vointei liber exprimate a sute de mii de cetateni, guvernarea comunista a refuzat cu indaratnicie sa semneze acest document important. Este o dovada in plus ca cei care au condus Republica Moldova timp de opt ani au ignorat fatis interesele vitale ale cetatenilor si ale statului in ansamblu.

A fost nevoie sa vina un nou guvern pentru ca lucrurile sa reintre pe fagasul lor normal. Ceea ce nu s-a putut face in doi ani sub regimul Voronin, cu noua guvernare liberal-democrata a devenit posibil in doar cateva ore: Cabinetul Filat a negociat cu partea romana Conventia privind micul trafic la frontiera. Documentul este parafat, iar dupa semnarea lui de catre premierii celor doua state va intra in vigoare.

Putem spune ca in cateva luni, dupa ce vor fi puse la punct toate chestiunile de ordin tehnic, inclusiv deschiderea consulatelor, un milion de cetateni din Republica Moldova isi vor vedea un vis implinit. Vor avea liber sa treaca Prutul, fara bariere birocratice, in spiritul deschiderii promovate de UE fata de vecinii sai. Si acesta este doar inceputul, un inceput promitator de relansare a procesului de integrare europeana pe care il datoram, in cea mai mare masura, eforturilor si actiunilor constante ale liberal-democratilor.

Alexandru Damian

 

 

 

 

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *