UE / Nato

Mituri demontate sau de ce avem nevoie de comerț liber cu UE

Mitul nr.1: Acordul de Asociere va duce la „ruinarea” producătorului autohton

La baza acestui mit este conceptul liberalizării relațiilor comerciale cu UE prin eliminarea taxelor vamale la importurile din UE. Totuși, această ipoteză nu este pe deplin înțeleasă de societate, iar efectele dramatice asupra producătorului autohton nu sunt decât doar un mit neargumentat. Iată câteva motive:

1. Liberalizarea comerțului va avea loc gradual, iar pentru cele mai sensibile produse vor exista perioade de tranziție de 3, 4, 5, 6 și chiar 10 ani. Prin urmare, producătorii autohtoni vor avea suficient timp pentru a se adapta la standardele comunitare și concurenței din partea producătorilor europeni. Pentru produsele agroalimentare perioadele de tranziție sunt mai mari, și anume:

a. Liberalizarea timp de 10 ani: carne și produse din carne, lapte și frișcă, cireșe proaspete;

b. Liberalizarea timp de 6 ani: mobilier, articole de încălțăminte, îmbrăcăminte;

c. Liberalizarea timp de 5 ani: cașcavaluri, legume, fructe, sucuri, vinuri, gemuri, băuturi spirtoase, produse din panificație;

d. Liberalizarea timp de 4 ani: tuburi, țevi, uși, ferestre, cabluri etc.

e. Liberalizarea timp de 3 ani: paste, ardei, porumb, amestec de legume etc.

2. Pentru unele produse, Acordul intră în vigoare abia după 5 ani de implementare. Aceasta vizează merele proaspete, carnea sau rămășițe de carne de bovine, precum și măruntaie și ficat comestibil de porc.

Mit demontat: Acordul de Asociere nu poate avea efecte dramatice pentru producătorii autohtoni, deoarece liberalizarea va avea loc gradual. Mai mult decât atât, Acordul prevede mecanisme clare prin care Guvernul poate interveni pentru a proteja anumite industrii autohtone.

Mitul nr.2: Acordul de Asociere cu UE va duce la „invadarea” pieței interne cu mărfuri de proastă calitate importate din UE

Ipoteza respectivă este una nefondată cel puțin din două motive:

• În primul rând, standardele de calitate ale UE sunt cele mai exigente din lume, fapt ce contribuie la asigurarea siguranței consumatorilor din spațiul comunitar.

• În al doilea rând, pentru cele mai sensibile produse liberalizarea importurilor va rămâne doar parțială. Având în vedere specificul economiei moldovenești și vulnerabilitatea unor ramuri agroalimentare, au fost stabilite cote cantitative la importul de asemenea produse din UE fără taxe vamale. Astfel, pentru importurile de aceste produse peste cotele stipulate în Acord, vor fi aplicate taxe vamale protecționiste, ceea ce va face imposibilă „invadarea” pieței interne cu mărfuri din UE.

Mit demontat: Acordul de Asociere prevede o liberalizare asimetrică a comerțului bilateral, astfel încât piața R. Moldova nu se va deschide complet pentru importurile din UE a celor mai sensibile produse agroalimentare.

Mitul nr.3: Accesul producătorilor moldoveni pe piața UE va fi restricționat de cote prea mici

La fel cum RM a stabilit cote cantitative la importul din UE, și cea din urmă a stabilit cote pentru o serie de produse importante pentru Uniunea Europeană. Astfel, exportul peste limitele maxime stipulate în Acord urmează a fi supus taxelor vamale de către UE. Cu toate acestea, măsura respectivă nu poate să restricționeze exporturile moldovenești, deoarece cotele aplicate sunt suficient de înalte comparativ cu exporturile spre UE din anii precedenți.

Mit demontat:
Cotele aplicate exporturilor Republicii Moldova în UE nu pot constrânge sub nicio formă accesul producătorilor autohtoni pe piața comunitară.

Mitul nr.4: UE va proteja piața internă, fapt ce va împiedica companiile autohtone să acceadă pe această piață

Este adevărat că UE aplică o politică relativ protecționistă față de anumite industrii sensibile, în special cele agroalimentare. Un instrument important în acest sens este mecanismul prețurilor minime de intrare: dacă o companie exportă produse la un preț mai mic față de cel stabilit de legislația UE, sunt aplicate tarife vamale înalte pentru a proteja producătorii europeni de eventuale practici de dumping din partea producătorilor străini. Însă, această măsură nu poate afecta exportatorii moldoveni, deoarece:

1. O bună parte din produsele supuse prețurilor minime de intrare sunt fructele citrice, la producerea cărora Republica Moldova nu se poate specializa.

2. Produsele moldovenești, din cauza scării mici de producție și a tehnologiilor mai puțin eficiente, sunt scumpe în comparație cu o bună parte din produsele europene. Respectiv, aplicarea prețurilor minime de intrare nu este relevantă pentru exportatorii autohtoni.

Mit demontat: Economia RM este prea mică pentru a prezenta un pericol pentru producătorii din Uniunea Europeană. Respectiv, măsurile de protecție stipulate în Acord nu sunt relevante pentru companiile autohtone.

Selecție de V.P. după Expert Grup

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *