Niciun colac de salvare pentru Chișinăul sub ape
Cantitatea normală pentru o zi, căzută în câteva ore
În doar câteva ore, pe 31 mai, în Chișinău au căzut precipitații de 64 de litri pe un metru pătrat. A fost una din cele mai puternice ploi care s-a abătut peste Capitală în ultimii ani. Apele au inundat strada Albișoara, intersecție cu strada Ismail și bulevardul Grigore Vieru. Mai multe autoturisme au fost prinse sub ape. Alte străzi blocate în acea seară au fost Muncești, Sarmisegetusa, Meșterul Manole, Milescu Spătaru, Calea Ieșilor și Tudor Vladimirescu din Durlești.
Stepan Racu, directorul întreprinderii municipale EXDRUPO, a declarat pentru ziarul TIMPUL că s-a muncit non-stop începând cu 1 iunie pentru a lichida consecințele ploilor. „În urma inundațiilor au fost afectate gurile de captare și fântânile de pe partea carosabilă, iar peste trei sute de guri și canalizări pluviale au fost înfundate cu nămol și pietriș care au fost aduse de apă de la șantiere. Ne străduim să excludem orice eventuală inundație, dar sunt cazuri pe care nimeni nu poate să le prevadă”, a declarat acesta.
Străzile importante nu dispun de canalizare pluvială
Conform lui Nistor Grozavu, viceprimarul municipiului Chișinău, străzile perpendiculare ale bulevardului Ștefan cel Mare nu dispun de canalizare, ceea ce face ca toată apa să se scurgă pe carosabil spre râul Bâc. Astfel, apa de pe strada Alexei Mateevici se acumulează pe străzi și sub forma unor râuri mari curge la vale. Aceeași declarație viceprimarul a făcut-o și în anul 2011, însă de atunci nu s-a făcut nimic pentru construirea rețelelor pluviale în centrul orașului Chișinău. „Pentru implementarea principalei scheme de evacuare a apelor pluviale cu străzile perpendiculare și acele colectoare magistrale care trebuie mărite sunt necesare peste 60 milioane de lei, doar în prima fază”, a spus viceprimarul în cadrul ședinței din 6 iunie anul curent.
Igor Gamreţki, directorul interimar al Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie, a spus că în prezent sunt câteva proiecte propuse pentru a rezolva problema inundațiilor în Capitală, însă din cauza lipsei banilor în bugetul Primăriei nu se fac lucrări multe. „În fiecare an avem câteva proiecte la care se lucrează. Anul trecut am reabilitat sistemul pluvial de pe strada Florilor, N. Dimo și strada Iazului din Capitală. Acum obiectivul major este reabilitarea sistemului pluvial pe bulevardul Negruzzi care este realizat din banii partenerilor externi”, a comentat responsabilul.
Două străzi nu pot rezolva problemele Chișinăului
Din lipsa banilor, autoritățile locale se limitează la întreținerea infrastructurii care există, iar pe străzile care sunt reabilitate în prezent, Vasile Alecsandri și C. Negruzzi, se renovează și sistemul de canalizare. Cu toate acestea, două străzi nu pot să rezolve problema inundațiilor din Chișinău „O altă problemă este că apele vin în cantități considerabile de pe alte străzi din sectorul Telecentru. Nu poate o stradă să rezolve problema unei regiuni. În mod normal aceste ape trebuie redirecționate pe alte străzi”, a spus directorul interimar.
Am încercat să aflăm cât ar costa o reabilitare a unui segment, însă Igor Gamrețki a declarat că prețul este calculat în funcție de proiect. „Toate obiectivele au dimensiuni și adâncimi diferite și nu poți să dai un cost exact. Dacă în cazul obiectivului Negruzzi avem diametrul de 1,60 m, este un cost, iar pentru regiunea Albișoara va fi alt preț, fiindcă acolo este o adâncime de până la trei metri. Și este un alt tip de lucrări, alte utilaje, alte condiții de efectuare a lucrărilor, unde se mai pune și modificarea rețelelor”, a menționat responsabilul.
Sergiu Bejan, expert în cadrul unui birou de proiectare a drumurilor, a spus că cea mai mare problemă în Chișinău sunt rețelele subterane care sunt destul de încurcate. „Centrul orașului Chișinău are un sistem pluvial vechi, care a fost gândit pentru alte vremuri, când capacitatea apei era mai mică. Acum avem clădiri mari care stochează mai multă apă, iar ulterior ea ajunge pe străzi. În acest caz este nevoie de un studiu de fezabilitate, care ar arăta cum problema inundațiilor poate fi rezolvată”, a spus expertul.
Reabilitarea canalizării pluviale pe bulevardul Negruzzi din Capitală
Acesta a afirmat că în oraș fiecare stradă trebuie să aibă un sistem pluvial sub pământ. Conform unui proiect de reabilitare integrală a străzii în orășelul Codru, un kilometru de drum a costat circa șase milioane de lei, având lățimea de 4 metri 50 centimetri, iar sistemul pluvial recent reabilitat pe acest segment a costat aproximativ cinci milioane de lei. Expertul ne-a atenționat că aceste prețuri sunt orientative și diferă de la caz la caz în funcție de condițiile tehnice de realizare.
Soluții oricând se găsesc
În urma ploilor torențiale din această vară Aleea Gării Feroviare din Chișinău a făcut față debitului mare de apă și nu s-a inundat. Reamintim că în anul 2012 au fost reabilitate și extinse reţele de canalizare pluvială în zona Gării Feroviare care erau inundate la aproape fiecare ploaie. În acest sens, au fost reconstruite reţelele existente şi extinse de canalizare din strada Aleea Gării, bulevardul Decebal, strada Fântânilor şi bulevardul Iurii Gagarin. Proiectul „Canalizarea pluvială. Promovarea şi implementarea acţiunilor inovative de schimbare a climei” a fost finanţat de Uniunea Europeană şi a costat circa 700 mii de euro.
Igor Roșca, unul dintre autorii proiectului, susține că pe lângă dezvoltarea sistemului de canalizare, sunt necesare lucrări și în zona râului Bâc. „Dacă s-ar adânci albia râului, problema nu s-ar rezolva, pentru că acesta nu are suficientă înclinare și apa care vine din abundență nu reușește să se scurgă și staționează în lunca râului. Soluții tehnice oricând se găsesc, doar dorință să fie și să se lucreze în direcția asta”, a conchis Igor Roșca.
În timpul ședinței din 6 iunie, primarul Chișinăului, Dorin Chirtoacă a propus ca în cazul avertismentelor de ploaie să fie blocat traficul și neadmiterea concentrării de transport sau a oamenilor în acest loc.
În orașul Bălți, rețeaua de canalizare la fel pare să fie o problemă mare. În ultimii 25 de ani această rețea nu a fost curățată, în mare parte din cauza lipsei banilor. Astfel, potrivit primarului orașului Bălți, Renato Usatîi, în această vară urmează să fie curățate toate canalizările pluviale.