Politică

Ponta a discutat la Beijing despre lansarea liniei rapide de cale ferată București – Chișinău

Cu această ocazie, Victor Ponta a scris pe contul de Facebook că proiectele dezvoltate de China în România sunt „formidabile oportunități de dezvoltare” şi că ele trebuie continuate.

„Am participat în calitate de ‘keynote speaker’ la Conferința organizată la Beijing cu ocazia lansării „China – Central and Eastern European Countries Think Tank Network”. Invitația care mi-a fost adresată este înca un semn al modului pozitiv și special în care China privește România (și aprecierea pentru succesul Summitului organizat la București în 2013)„, a scris Ponta.

„Cred în continuare că proiectele dezvoltate de China în Regiunea noastră sunt formidabile oportunități de dezvoltare și că trebuie continuate și finalizate (Grupurile 3 și 4 de la Cernavodă, Tarnița, Rovinari, linia rapida de cale ferată București – Chișinău, deschiderea pieței chinezești pentru produsele noastre agroalimentare și multe altele) Trebuie doar inteligență și seriozitate din partea noastră și beneficiile vor fi uriașe!

Iar implicarea noastră activă în megaproiectul „New Silk Road” este o altă „comoară” din punct de vedere economic căreia nu trebuie să-i dăm cu piciorul!„, a mai scris fostul premier pe pagina de Facebook.

Premierul Victor Ponta a declarat în 2014 că guvernele României şi Chinei analizează realizarea unei linii feroviare de mare viteză pe ruta Bucureşti-Iaşi-Chişinău, care vine să înlocuiască iniţiativa unui astfel de proiect pe traseul Bucureşti-Constanţa. ”Proiectul de a avea o linie de cale ferată, pentru că nu este doar trenul, ci este mai ales calea ferată care permite această viteză, este un proiect la care Guvernul Chinei ţine foarte mult. L-a prezentat primul-ministru Li Keqiang anul trecut în vizită de la Bucureşti nu doar pentru România, ci pentru toate ţările din Europa Centrală şi de Est. Şi acum domnul Rus a intrat în discuţii mai avansate pentru că nu se poate face acest proiect pilot pe linia Bucureşti-Constanţa, acolo este coridor european şi Comisia Europeană se opune unui nou proiect. Însă cu ce am propus noi şi urmează să avem şi studiile de fezabilitate ar fi o linie care să lege Bucureşti-Iaşi şi mai departe spre Chişinău. Sigur, costurile sunt destul de mari, însă că un prim proiect pilot pentru Centrul şi Estul Europei mi-aş dori că România să fie prima care să aibă o asemenea linie, iar tehnologia dezvoltată în China s-a dovedit în ultimii ani că fiind extrem de performanţă şi extrem de sigură", a declarat premierul român la Beijing, după vizită efectuată la Tianjin.

În privinţa costurilor unei linii de mare viteză, respectiv pentru limita maximă de viteză de 350 de km/h, Ponta a precizat că preţul mediu este 20 de milioane de dolari pe kilometru. "Însă eu cred că România are nevoie, nefiind distanţe atât de mari, are nevoie de tehnologia care prevede 200-250 km/h. Aţi văzut, pentru Bucureşti-Constanţa, viteză de 160 km/h schimbă fundamental datele problemei", a spus premierul.

Ponta a explicat că proiectul ar urmă să fie unul integrat. "Problema principala este de finanţare pentru că, cu siguranţă, nici nu avem noi atâţia bani alocaţi şi pentru fonduri europene 2014-2020, avem cu totul vreo şapte miliarde de euro pentru toată infrastructură şi cea rutieră şi cea năvală şi cea aeroportuară. Deci problema în primul rând este de finanţare şi dacă finanţarea vine din China evident că proiectul va fi integrat în acest sens", a declarat premierul, întrebat dacă proiectul include şi achiziţia de trenuri de mare viteză din China.

Premierul a explicat că a mai discutat cu premierul Li Keqiang, dar şi în cadrul reuniunii cu reprezentanţii marilor companii chineze, despre stadiul actual al proiectelor pe energie "grupul 3 şi 4 de la Cernavodă, Tarniţa, Rovinari şi Complexul Energetic Hunedoara".

"Şi să vedem cum putem să ajungem cât mai repede la faza de execuţie. Din punctul meu de vedere, aceste proiecte asigura independenţa energetică pentru România şi capacitatea noastră de a avea suficientă energie nu doar pentru ţară noastră, pentru Moldova, ci şi posibilitatea de a exportă în ţările din regiune. Este un proiect strategic, iar în acest moment singurii parteneri care au capacitatea financiară şi mai departe, sigur, şi cea tehnologică sunt cei din China", a adăugat el.

Premierul a ţinut să puncteze că firma chineză cu care se poartă discuţii pentru grupurile 3 şi 4 de la centrală de la Cernavodă deţine tehnologia Candu. "Era îngrijorat şi domnul Băsescu că nu ştiu chinezii. Compania chineză cu care suntem în discuţii avansate pentru Grupurile 3 şi 4 este cea care are tehnologia Candu, tehnologia canadiană cu care s-au produs şi primele două (reactoare de la Cernavodă – n.red.). Deci, pentru cei care au rămas un pic în urmă, trebuie să ştie că orice tehnologie vom folosi în aceste proiecte este o tehnologie de cel mai înalt standard şi aprobată de UE", a declarat Victor Ponta.

sursa. ziare.com/ph-online.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *