Pregătirile pentru concesionarea Aeroportului Chişinău au început cu trei ani în urmă
El consideră că această soluţie – concesionarea este cea mai rentabilă pentru stat şi a explicat de ce companiile vestice au refuzat să participe la concursul de concesionare.
„Este un pas bine gândit şi cântărit, făcut în urma studierii experienţei aeroporturilor din statele din vest”, a declarat Podcorâtov. El a precizat că anterior au fost examinate şi alte variante pentru modernizarea aeroportului, inclusiv contractarea unui credit, dar s-a ajuns la concluzia că acesta nu ar fi permis o dezvoltarea mai substanţială a acestuia, în plus ar fi provocat cheltuieli de la bugetul de stat.
„În 2008-2009 au fost purtate negocieri cu băncile europene în vederea unui credit de 46,5 milioane de euro pentru modernizarea Aeroportului. Dar creditul putea fi utilizat doar pentru construcţia anumitor obiective. În plus, era vorba de un credit care urma să fie înapoiat. Proiectul de concesionare strategică a Aeroportului este mult mai rentabil pentru stat, inclusiv pentru că firma care obţine acest drept, vede toate punctele forte şi slabe ale Aeroportului şi decide în care direcţie trebuie să investească la această etapă”.
Podcorâtov a explicat şi de ce companiile din ţările occidentale au refuzat să participe la concursul de concesionare. „Companiile din vest au refuzat să participe la concursul de concesionare pentru că sunt nişte structuri cărora nu le este convenabil să piardă timpul. Unele dintre aceste sunt mai bogate decât băncile mari. Probabil că ele au examinat situaţia şi au ajuns la conclzia că veniturile anuale de 20-30 de milioane de dolari, nu-i interesează”.
Companiile ruseşti mici sunt în prezent mult mai ambiţioase, a conchis Roman Podcorâtov.
Amintim că recent s-a decis concesionarea Aeroportului pentru o perioadă de 49 de ani unui consorţiu din Rusia, care administrează şi Aeroportul din Harkov şi care s-a angajat să investească în infrastructura acestuia aproximativ 240 de milioane de euro. Aceasta a promis dezvoltarea pistelor de aterizare, ce ar permite deservirea unor avioane mai mari şi construirea unui nou terminal, precum şi creştere numărului de pasageri până în 2030 de aproape cinci ori, până la 5,5 milioane anual.
Deputaţi liberali-reformatori au atacat însă la Curtea Constituţională decizia de concesionare, iar instanţa a decis suspendarea acţiunii acestei hotărâri până la judecarea cauzei.
sursa: Moldova.org
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!