Prețurile noi la carburanți: mărul discordiei al ANRE-ului
Din 1 iunie 2016, benzinăriile din țară sunt obligate să afișeze prețurile pentru carburanți conform unei noi metodologii elaborate de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE). Astfel, noua metodologie care a intrat în vigoare, la 13 mai curent, prevede că, la fiecare două săptămâni, ANRE va stabili care sunt valorile maxime ale marjei comerciale pentru distribuirea produselor petroliere, iar stațiile PECO, care vor afișa pe panouri prețuri mai mari, vor fi sancționate și chiar riscă să-și piardă licența.
Plafonarea introdusă pentru a preveni majorarea prețului
Potrivit legii, plafonarea prețului cu amănuntul a fost introdusă pentru a preveni majorarea nejustificată a prețurilor de către operatorii de pe piață. Conform ultimelor modificări ale legii, la fiecare două săptămâni, ANRE va stabili prețuri plafon pentru produsele petroliere, în funcție de cotațiile la bursă (Platts FOB MED), componenta fiscală și marja comercială specifică, reglementată pentru fiecare produs. Astfel, operatorii nu vor putea vinde cu amănuntul produsele petroliere la un preț mai mare decât cel stabilit de Agenție.
Sergiu Ciobanu, director ANRE, a declarat pentru ziarul TIMPUL că astfel comerțul petrolier din țara noastră este dependent de cotațiile de la bursele la care se produc acestea. „Mai demult, erau discuții că pe bursă au început a scădea prețurile la petrol, dar în Moldova nu se vede scăderea. Acum, acest preț va fi ajustat la fiecare două săptămâni”, a afirmat directorul agenției.
„Prețul trebuia să fie cu un leu mai mult”
Directorul ANRE a ținut că menționeze că prețul țițeiului la bursele internaționale nu are nicio legătură cu prețul final al carburanților. „Acestea sunt două piețe diferite. Dacă țițeiul costă astăzi 40 de dolari per baril, o tonă de benzină sau motorină costă peste 500 de dolari. Rafinăriile din România și nu doar vând carburanții care sunt prelucrați, din această cauză și prețul este mai mare. Importatorii noștri nu cumpără țiței Brent, dar petrolul prelucrat, iar acesta deja de o lună își menține prețul la peste 500 de dolari per tonă”, susține directorul ANRE. În concluzie, Sergiu Ciobanu a menționat că astăzi prețul carburanților la panou trebuia să fie cu un leu mai mult, conform metodologiei vechi.
„Este o măsură populistă”
Experții în energetică susțin că stabilirea prețurilor plafon în baza metodologiei noi, aprobate de ANRE, nu se bazează pe raționamente economice. Aceștia asigură că măsura este una populistă, de reducere a prețurilor la carburanți, cu riscul de a falimenta majoritatea operatorilor mici. La această concluzie au ajuns analiștii Institutului pentru Politici şi Reforme Europene (IPRE), în cadrul unei note analitice privind evoluția sectorului produselor petroliere. Astfel, analistul economic, Sergiu Tofilat susține că pe de o parte, noua metodologie stabilește relația directă între prețul plătit de cetățeni la benzinărie și cotațiile la produsele petroliere pe bursele internaționale. „Nu trebuie să așteptăm până ANRE va sesiza prețurile la burse pentru a atenționa petroliștii locali, în scopul de a micșora prețurile la carburanți. Acum,
Agenția este obligată, la fiecare două săptămâni, să facă acest calcul. Doar că logica de formare a prețurilor, precum că statul hotărăște care trebuie să fie prețurile la carburanți, nu este normală, pentru că această nouă metodologie favorizează anumite părți și defavorizează altele”, susține analistul în energie. Pe de altă parte, Sergiu Tofilat susține că ANRE a setat marja adaosului comercial la litru, destul de jos, fără niciun fel de argumente sau unele logice economice. „Mai mult, seamănă a populism din partea autorităților această măsură”, afirmă analistul.
Petroliștii refuză să comenteze
Managerii de companii ce comercializează carburanți, contactați de TIMPUL, au refuzat să comenteze dacă acest regulament le afectează activitatea în vreun fel sau dacă măsura este destul de transparentă pentru toate părțile implicate în comerțul carburanților. Mai mulți dintre ei au spus că la acest subiect doar directorul general poate oferi un răspuns, însă din coincidență sau nu, toți managerii companiilor contactați erau plecați în teren și nu am primit un răspuns când vor reveni.
Victor Parlicov, expert din cadrul Institutului de Cercetare IDIS „Viitorul”, susține că impunerea plafonului doar pentru prețul de comercializare cu amănuntul (nu și pentru prețul de comercializare angro) va avantaja companiile mari, care activează pe ambele verigi ale lanțului valoric.
„Companiile mici vor avea de suferit”
În cadrul unui studiu publicat zilele trecute, expertul susține că, astfel, companiile din țară vor transfera cea mai mare parte din profit spre activitatea de comercializare angro, micșorând marja disponibilă pentru activitatea de comercializare cu amănuntul. „Drept rezultat, companiile mici, care activau doar pe această ultimă verigă din lanț, treptat vor fi nevoite să renunțe la activitate, iar stațiile acestora fie vor fi preluate de companiile mari, fie vor fi închise. Companiile mari, la fel, vor renunța la o parte din stațiile de alimentare, în contextul optimizării costurilor”, a declarat expertul pentru ziarul TIMPUL.
Totodată, opțiunea de recalculare a prețurilor conform marjei specifice va fi în permanență invocată de companiile petroliere pentru a forța ANRE să majoreze această marjă, potrivit lui Parlicov. „Riscul unor deficite temporare de produse petroliere este cu atât mai mare cu cât companiile de pe piața produselor petroliere sunt forțate să-și reducă în continuare stocurile pentru a-și micșora costurile și a se încadra în marja aprobată de ANRE. Companiile petroliere își vor consolida eforturile pentru determinarea ANRE să majoreze cuantumul marjei specifice”, a comentat expertul.
„Vom fi necompetitivi din cauza prețurilor
Grigore Bernavschi, președintele Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto din Moldova, a declarat că aceste schimbări periodice vor afecta costul de producție al transportului, astfel companiile nu vor fi competitive pe piața regională. „Când prețul barilului la burse se ridică, atunci acesta crește operativ și la noi în țară, dar când scade prețul, atunci ai noștri uită de scăderea lui. Dacă prețurile ar fi mai mici, am fi competitivi la noi acasă, în caz contrar companii din țările vecine vor veni la noi și vor lucra, iar noi vom rămâne fără activitate. Din acest considerent nu aducem bani în țară, de aceea, trezoreria nu se îmbogățește, nici salarii nu sunt, de aceea fug transportatorii și șoferii din țară”, susține președintele asociației.
Potrivit raportului ANRE de monitorizare a pieţei produselor petroliere, la finele anului 2015 în Republica Moldova existau 624 staţii autorizate de comercializare a benzinei şi motorinei. Volumul vânzărilor cu amănuntul a constituit 550 mii tone de carburanţi sau 881 tone per staţie. Cantitatea de carburanţi vândută de o staţie în Moldova este de trei ori mai mică în comparaţie cu România sau cu media pe Uniunea Europeană.
RASTRU:
În perioada 29 iunie -12 iulie 2016, prețurile plafon de comercializare cu amănuntul a carburanților stabilite de ANRE sunt:
Pentru benzina Premium – 95 16,11 lei
Motorină 14,00 lei
Gaz lichefiat 7,51 lei
În cazul depistării prețurilor plafon mai mari, puteți sesiza la numărul de telefon: 080010800 sau anre@anre.md
VOX
Iurii, 29 de ani
„Dacă prețurile ar mai scădea, aș fi mulțumit, dar atâta timp, cât la fiecare două săptămâni acestea cresc, nu este îmbucurător”.
Mihaela, 26 de ani
„Eu am văzut că prețurile la carburanți cresc, de la 15 cât era primăvara, acum la 16,20. Nu văd care ar fi rostul acestui nou tip de calcul, dacă oricum prețurile se majorează”.
Alexandr, 34 de ani,
„Nu am observat că prețurile s-au schimbat. Când prețul la benzină crește sau scade cu câțiva bani, nici nu observ. Acest lucru mai bine se simte în perioade mai lungi, când prețul se schimbă cu câțiva lei. Acum, cred că, plata la combustibili este bună pentru piața noastră, în Europa este mult mai scump”.
Ion, 56 de ani
„Nici nu știam că există o nouă regulă de calculare a prețului pentru benzină. Eu am observat că prețul la benzină s-a mărit de vreo lună. Nu știu cine și ce calculează, dar ar trebui să facă prețuri mai bune pentru popor. Mașina astăzi nu este un lux pentru moldoveni, dar prețul la benzină ar trebui să fie mai mic”.
Tudor, 47 de ani,
„Poate așa vom avea parte de prețuri corecte. Nu pot spune cum se calculează acestea, că suntem oameni simpli, dar dacă de mai sus au hotărât că așa e mai bine, ne vom conforma. Așteptăm ca prețul la motorină să mai scadă, măcar cu vreo doi lei”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!