Primăria vs. Microbuze: Transportatorii atacă decizia primarului Chirtoacă
În sală sunt și foarte mulți șoferi.
Reamintim că ieri, sâmbătă, 12 iulie, Dorin Chirtoacă a anunțat că a dispus anularea mai multor trasee de microbuze și implementarea treptată a strategiei de transport public, care prevede suplimentarea numărului de troleibuze și autobuze din Chișinău și menținerea unor trasee de microbuze doar pe rutele exterioare ale capitalei.
Întâlnirea a început, cu prezentarea situației, de către primarul general. Dorin Chirtoacă face o trecere în revistă a accidentelor rutiere care au provocat criza. Edilul capitalei punctează neregulile comise de șoferi, așa cum le percepe el. Chirtoacă se arată nedumerit că șoferii nu au protestat împotriva poliției rutiere, care dă amenzi nejustificate, ci împotriva tarifului. Primarul general prezintă strategia de transport elaborată de Primărie – aceasta prevede, printre altele, eliminarea traseelor de microbuze care se suprapun peste cele ale transportului public.
S-a trecut la întrebări din partea transportatorilor. Un administrator întreabă cum s-a luat decizia anulării rutelor de microbuz, cine a făcut un studiu corespunzător. Primarul general spune că s-a consultat cu Direcția Transport, conducerea Parcului de autobuze și a Parcului de transport electric dar și cu administratorii microbuzelor. Chirtoacă a precizat că a fost deacord ca microbuzele să circule cu pasageri în picioare și ca microbuzele să oprească și în afara stațiilor, însă poliția rutieră nu a acceptat această variantă. Referitor la tarif, competența este a Consiliului, dar în privința anulării rutelor, este decizia primarului general sau a unui vice-primar, a precizat Chirtoacă.
Din sală, cineva spună că șoferii au lucrat fără venit, tot ce au câștigat au investit în reparația mașinilor, și că este necesară majorarea tarifului cel puțin până la 5 lei. Primarul spune că este imposibil să fie amenajate stații în care să încapă 20 de unități de transport. În stațiile deja amenajate pentru microbuze, sunt parcate mașini, iar poliția nu intervine.Cât privește majorarea tarifului, primarul general susține că în Consiliul general nu există majoritatea necesară iar populația nu susține o asemenea inițiativă. Nu poți să încalci legea, și apoi să declari grevă, afirmă primarul general.
„În opt ani, nu ați făcut nimic, nu ne-ați susținut cu nimic. Și dumneavoastră și guvernanții vă deplasați cu transport personal, nu trageți atenția la cât a crescut prețul la combustibil. Care este taxa noastră lunară pentru stat ?”, a declarat unul dintre șoferi
Dorin Chirtoacă: Să spuneți că nu au fost create condiții nu este corect. Eu îmi asum oricare păreri vor fi, dar deciziile pe care le-am luat, inclusiv de a nu sprijini deciziile guvernului care nu vă avantajau … atunci am fost bun, când v-am susținut în fața lui Onișcenco, am fost bun, când am majorat tarifele la troleu și autobuz, și v-am avantajat, am fost bun. Acum sunt rău. Nu cred că toate trebuie puse la grămadă. Trebuie să vedem interesele orașului, nu interesul unei persoane sau al unui grup. Dacă voi considerați că eu mă lăfăi, că m-am îmbogățit, veniți la Colonița să vedeți unde și cum trăiesc, să vedeți cum singur îmi repar mașina.
Din sală se propune realizarea unui sondaj de opinie profesionist, pentru a fi consultată populația asupra deciziei de anulare a unor rute de microbuze.
Dorin Chirtoacă: În 2012, ați înțeles că populația nu vă susține și ați revenit la lucru. Acum, populația nici atât nu vă susține. Decizia asta nu îmi creează mie avantaje, ci probleme, dar trebuie să mergem înainte, să trecem la noul mod de organizare a transportului. Dumneavoastră ați declarat grevă împotriva tarifului, acum asumați-vă consecințele. Păi așa nu se poate, voi declarați grevă, dar consecințele să mi le asum eu. Sunt deacord să revizuim taxa locală, dar asta nu modifică datele problemei. Acest sistem nu a fost gândit corect din capul locului. Nu eu l-am gândit. Dacă lucrurile s-ar face legal, toată lumea ar fi mulțumită. Se lucrează ilegal. Așa, nu ajung nici 3 lei, nici 5, nici 9. De aici și problemele cu fiscul, pe care le-ați avut. Cât timp planul va fi în cash, iar salariul și arenda vor fi formale, lucrurile nu vor merge, acest lanț vicios de operare cu banii trebuie să dispară.Am mai luat decizii considerate inițial nepopulare, cu pensionarii, cu căldura, dar s-a dovedit că am avut dreptate.
Din sală se insită asupra majorării tarifului până la 5 lei și a obligării șoferilor de a nu lua pasageri în picioare. "Este o problemă falsă, din motivele expuse mai înainte. Când vi s-a majorat tariful la 3 lei, tot așa ați promis, și n-ați făcut ce ați promis", a replicat primarul general. "Doar 5 din 17 adminstratori au prezentat justificarea tarifelor. Singura ieșire din situație este cea pe care v-am prezentat-o", a precizat Chirtoacă.
"8 din 10 pasageri au spus într-un sondaj realizat acum 2 ani că preferă autobuz de mică sau mare capacitate. Adică și microbuz. Pe de altă parte, 300 de microbuze, despre care spuneți că au plecat, au plecat din cazua tarifelor", spune cineva din sală, probabil aflat în legătură cu firma care adminsitrează ruta 110, din câte se înțelege din expunere. "Vă rugăm să petrecem această perioadă de tranziție în așa fel încât lucrătorii să nu fie afectați", mai spune cel care a intervenit.
Dorin Chirtoacă: Nu cred că dacă vom ridica tariful la 5 lei totul va fi ca în farmacie. Când în Chișinău circulă 1.700 de microbuze, alături de autobuze și troleibuze, tot așa se va circula și până acum. Asta este ziua de ieri. Și numărul de mașini particulare a crescut și va mai crește. În condițiile astea, nu vom mai avea loc pe străzi. Trebuie făcută regulă în oraș. Microbuzele sunt pentru suburbii și cartiere mărginașe.
Mai multe persoane încep să părăsească sala. Un bărbat care spune că a venit cu limuzina revine la întrebarea privind majorarea tarifelor și condiții mai sigure de circulație și susține că la mijloc este o manipulare, justificând prin faptul că primarul general este dispus să piardă 4.000 de voturi ale celor implicați în activitățile de transport cu microbuzele, pentru a câștiga 10.000 de voturi din partea populației care va observa că în Chișinău se circulă mai aerisit și mai sigur. Bărbatul mai susține că ar trbui făcut un referendum în municipi, pentru ca populația să spună cu ce dorește să călătorească și la ce preț. Vorbitorul a trecut la limba rusă.Acesta reia acuzațiile ce țin de achiziția troleibuzelor din Misnk.
Dorin Chirtoacă: Dacă o asemenea situație nu s-ar fi întâmplat, ea trebuia creată. Dacă sunteți de acord cu ce a spus dânsul, alegeți-l primar. Dacă voi credeți că eu am furat, alegeți-l pe el. Marele nostru minus este că aplaudăm minciuni și cu cât mai mare este minciuna, cu atât mai mari sunt aplauzele. A mai încercat unul la alegeri să îmi pună în cârcă chestiunea cu banii, cu troleibuzele de la Minsk. Hai să întrebăm BERD-ul, Minsk-ul oficial … ei au întrebări ? N-au. Aceia ne laudă, iar ai noștri ne încarcă cu zoi. Cum am furat noi bani, dacă am cumpărat mai multe troleibuze decât am spus inițial.
Discuția a trecut la subvenționarea transportului public. Primarul general dă explicații tehnice pe baza experienței altor capitale de dimensiuni similare, din state membre CSI sau state europene. Din intervenția unei persoane din sală reiese că transportatorii programau pentru luna septembrie să facă o grevă prin care să ceară majoarea tarifului la 5 lei. O altă persoană intervine și solicită, ca și alți intervenienți, realizarea unui sondaj de opinie.
Acesta spune: "Noi transportăm lumea. Noi trebuie să îi stimăm pe ei, și ei pe noi". Un responsabil al Direcției Transport infirmă că, în ultimii 2 ani, ar fi fost înființate trasee noi în capitală. Primarul precizează că au fost suplimentate cu microbuze doar câteva rute din suburbii.
Din sală se propun negocieri și discuții. Primarul spune că negocierile și discuțiile ar fi trebui făcute înainte de grevă. "Dacă legea s-ar aplica, atunci activitatea dumneavoastră ar înceta imediat, din cazuă că intrați sub incidența evaziunii fiscale. În plus, al doilea motiv de sistare a activității, este încălcarea siguranței rutiere, și voi asta știți foarte bine", răspunde primarul unor reacții din sală. În discuție intervine, din sală, un alt vorbitor de limbă rusă. Acesta continuă să insite asupra majorării tarifelor, susținând că șoferii încalcă legea din cauză că tarifele sunt prea mici.
Sursa: deschide.md