Finanţe

Produc energie electrică la miniturbine eoliene şi prepară bucate la soare

Vorbim despre Nichita, un elev de clasa a VII-a din Liceul „Vasile Lupu” din capitală, care, după ce a început să studieze cursul „Sursele de energie regenerabilă” a fost curios să vadă care sunt pierderile de energie a casei în care locuiește cu familia.
 
După ce am asistat la o lecție deschisă la disciplina „Sursele de energie regenerabilă”, la care elevii din clasa VII-B au produs energie electrică de la miniturbine eoliene, au arătat cum pot coace bucate utilizând doar energia solară şi au venit cu sfaturi practice despre cum putem reduce consumul de energie în şcoală sau acasă, m-am convins că eficiența energetică nu mai este o enigmă pentru acești adolescenți. Ba dimpotrivă. De când studiază acest curs opțional, elevii au organizat diverse acțiuni de informare, flash mob-uri și concursuri pe teme ecologice.

„Lecțiile sunt foarte interesante, de regulă, mai practice. Noi suntem un exemplu pentru generațiile viitoare. Trebuie să avem grijă de natură, deoarece acesta este viitorul nostru. Noi vrem să avem o Moldovă verde și curată”, remarcă Alexandru Stoian, după lecția deschisă. Și tânăra Alexandra Bulgac se arată încântată de noua disciplină studiată și spune că îi plac lecțiile și activitățile din clubul „Discovery” unde se discută despre problemele de mediu și sursele de energie alternativă. „Este foarte interesant, aflu lucruri noi, am văzut cum lucrează diferite dispozitive cu energie alternativă. De când a demarat acest curs suntem mai activi, avem mai multe activități, organizăm diverse flash mob-uri. Recent am făcut căsuțe pentru păsări și le-am instalat în parc. Mai facem și experimente”, povestește entuziasmată eleva.

Un elev a redus emisiile de CO2 cu un kg pe an

Mai mult, copiii spun că de când studiază sursele de energie regenerabilă și mediul înconjurător sunt mai atenți la obiectele care pot fi reciclate, nu mai aruncă gunoiul pe jos și caută metode pentru a eficientiza consumul de energie în școală sau acasă.

„Nichita, unul dintre elevi, a făcut un audit energetic al casei în care locuiește cu mama și sora. Lui i-a rămas în minte faptul că regimul de așteptare al electrocasnicelor consumă multă energie și el a decis să lichideze toate regimurile de așteptare din casă. El a impus-o pe maică-sa să schimbe toate lămpile din casă, să pună frigiderul într-un loc mai răcoros, mai departe de calorifer, să schimbe draperiile la ferestre. A calculat și emisiile de CO2 pe timp de un an și economia în bani. Astfel, după schimbările făcute, ei au o economie de 70 de lei lunar și cu un kg de CO2 mai puțin pe an. Poate să fie oare un exemplu mai efectiv pentru alți elevi decât familia acestui elev?”, remarcă Natalia Halaim, profesoara la Liceul „Vasile Lupu”, coordonator SPARE (Proiect școlar privind utilizarea resurselor energetice).

„Resursele alternative de energie” – curs opțional

Anul acesta în premieră pentru Republica Moldova, toate şcolile din ţară au putut studia în anul de studii 2013-2014 energia regenerabilă şi eficienţa energetică datorită unui ordin emis de Ministerul Educaţiei prin care cursul „Surse Regenerabile de Energie” a fost inclus în lista disciplinelor opționale. Natalia Halaim spune că a ales să predea acest curs, chiar dacă este unul opțional, pentru că fiind autorul manualului și ghidului pentru profesori la această disciplină „mi-a fost interesant să văd reacția și aptitudinile dobândite de elevi care vor studia acest curs”.

„Eu sunt cetățean al acestei țări, sunt mamă și bunică și vreau ca nepoții și copiii mei să aibă parte de un viitor curat, nu mai rău decât în ziua de azi. De aceea noi la școală vom face asemenea cursuri de educație ecologică, în special privind problemele ce țin eficiența energetică, schimbarea climei pentru că ele vizează toate sferele de activitate de zi cu zi. Și dacă noi vom învăța copiii despre aceasta, înseamnă că noi într-adevăr vom construi un viitor împreună”, susține profesoara. Aceasta povestește că la cursul „Resurse de energie regenerabile” nu există evaluări și testări, ci se muncește mult în echipe, se fac experimente, copiii participă la dezbateri în cadrul şcolii, discută online cu sute de colegi din alte şcoli pe teme de energie eco, construiesc machete de panouri fotovoltaice, turbine eoliene sau centrale pe biomasă, fac flash mob-uri pe teme ecologice.

Cum arată lecțiile practice

„Când mergem cu cortul în tabără, utilizăm baterii solare, facem experimente. Seara punem acumulatoarele și avem lumină pe teritoriul taberei. Nu poți să-l înveți pe un copil fără să-i arăți practic cum se face asta. Când noi ieșim cu cortul utilizăm lămpi solare. Da, noi aprindem un rug ca să cântăm la chitară, dar luminăm doar cu lămpi care se încarcă de la soare. Aceasta este corect, ca și WC-ul biologic pe care-l construim ori dușul ecologic. Elevul, ca și profesorul trebuie să înțeleagă că el prin exemplul său construiește o altă realitate, o viață ecologică. Și faptul că pe gențile copiilor scrie „Go green” sau „Be eco”, ecologia devine o normă de viață pentru acești copii”, consideră profesoara Natalia Halaim.

Amintim că din 2011 până în 2013, cursul de regenerabile şi eficienţă energetică era studiat doar în comunitățile ce îşi conectau şcolile, grădiniţele la sisteme de încălzire pe biomasă în cadrul Proiectului UE-PNUD „Energie şi Biomasă”. Cei mai activi elevi, selectaţi în urma unui concurs, obţin invitaţie la tabăra de vară „Energel”. Până în prezent, cursul de regenerabile şi eficienţa energetică a fost predat în 352 de şcoli din toate raioanele republicii, cuprinzând în total cca 19 mii de copii.

Natalia Halaim, profesoară
Eu consider că dacă noi mergem către UE și vrem să trăim ca europenii, copiii noștri trebuie să fie pregătiți pentru această viață europeană, pentru că nu ne putem imagina pe cineva cum la Berlin ori Oslo a aruncat jos gunoiul. Nu poți să-ți imaginezi un european care nu înțelege că gunoiul este o sursă de energie, dar nu gunoi simplu. Pentru a ne integra în UE trebuie să fim pregătiți noi și copiii noștri ca și noi să trăim în stil european. De aceea eu sunt pentru ca sistemul educațional să se alinieze standardelor europene, iar în ceea ce privește cursul de ecologie ori resurse energetice și protecția mediului, să fie o prioritate în educație”.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *