Moldova

Realizări și eșecuri în implementarea Acordului UE-Moldova

Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” și Asociația pentru Democrația Participativă „ADEPT” au monitorizat activitatea instituțiilor implicate în implementarea acordului și au realizat un raport în acest sens. Prin intermediul acestui articol, vom trece în revistă cele mai importante realizări și rateuri înregistrate în implementarea Acordului de Asociere.

Experții au analizat 731 de acţiuni planificate pentru perioada 2014-2016. Potrivit specialiștilor, 60% dintre aceste acțiuni sunt momentan în proces de realizare, pe când 21% pot fi considerate deja finalizate. Realizarea a aproape o cincime din acțiunile planificare nici măcar nu a demarat. Succesele și nereușitele pe care le-au notat experții și pe care le vom analiza vizează perioada august-decembrie 2015.

Restanțe la Procuratură

În domeniul justiției pot fi menționate două mari reușite. În iulie 2015, a fost adoptată Legea cu privire la mediere. Noua lege promovează soluționarea alternativă a litigiilor și explică cine poate fi mediator. Această lege este benefică întrucât reduce fluxul mare de procese în instanțele de judecată și economisește resurse umane și financiare. Tot în această perioadă au fost aprobate „Codul de etică şi conduită profesională al judecătorului” şi „Codul de etică şi conduită al procurorului”. Din păcate, reforma Procuraturii se numără printre restanțele guvernanților. Deocamdată nu a fost revizuită procedura de numire și demitere a Procurorului General, nu au fost stabilite criterii clare, transparente şi obiective de selectare a candidaţilor pentru această funcţie. Tot la acest capitol, guvernanții trebuiau să reexamineze regulile de răspundere a procurorilor şi să excludă imunitatea generală a acestora.

Copiii, în pas cu Europa

Pentru asigurarea securității copiilor, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în colaborare cu Centrul Internațional „La Strada” au lansat serviciul de asistență psihologică non-stop atât pentru copii, cât și pentru părinți. Acesta poate fi accesat prin intermediul unui număr unic național 116111, armonizat cu serviciul similar din Uniunea Europeană. Tot în acest domeniu, specialiștii au reușit să elaboreze un Plan național de acțiuni cu privire la prevenirea și combaterea abandonului și absenteismului școlar. Cu regret, până în prezent nu există un sistem funcțional de documentare și evidență a cazurilor de violență fizică, psihologică sau sexuală a copiilor. Potrivit autorilor raportului, procedura existentă de identificare și raportare a cazurilor de violență asupra copiilor de către angajații instituțiilor de învățământ deseori se aplică formal și nu conține prevederi clare pentru cazurile de abuz comise de către cadrele didactice. O altă restanță este lipsa Avocatului Poporului pentru drepturile copilului. Numirea avocatului precedent a fost calificată neconstituțională de către Curtea Constituțională pe motiv că acesta nu întrunea toate condițiile de eligibilitate. La sfârșitul anului 2015, Parlamentul a constituit o comisie parlamentară specială pentru selectarea candidaților la funcția de Avocat al Copilului și a anunțat un concurs public. Intervievarea candidaților ar trebui să aibă loc în această perioadă.

Legendă grafic: 60% dintre acțiuni – în proces de realizare, 21% – finalizate, 19% – nerealizate

Realizări și rateuri există și în domeniul mass-media. Datorită modificărilor făcute la Codul Audiovizualului privind transparența proprietarilor mass-media, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a făcut publice declarațiile cu numele proprietarilor beneficiari ai 108 radiodifuzori, datele privind cota lor de participare la capitalul social și sursele de finanțare. Cu toate acestea, Moldova nu a reușit să adere din motive financiare la Observatorul European al Audiovizualului (OEA), centrului european unic de colectare și distribuție a informației privind industria audiovizualului în Europa. Întârzieri se atestă și în procesul de transpunere a normelor europene din domeniul audiovizualului în legislația și practica națională.

Comerț preferențial pentru transnistreni

Domeniul agriculturii și cel al comerțului s-au deosebit prin mai multe reușite. A continuat proiectul ENPARD în valoare de 64 de mil. de euro, inițiativa promovează politicile şi reformele în domeniul agriculturii şi al dezvoltării rurale. A fost lansat ultimul apel de granturi în cadrul programului „Agricultura Competitivă în Moldova” (MAC-P), finanțat de Banca Mondială. Proiectul oferă grupurilor de producători suport financiar nerambursabil de până la 350 mii de dolari. Schimbări pozitive vor resimți și antreprenorii transnistreni. De la 1 ianuarie 2016, toți agenții economici din Moldova, inclusiv din regiunea transnistreană, vor beneficia în măsură egală de comerțul preferențial cu UE. Conform autorilor raportului, administrația de la Tiraspol urmează însă să implementeze o serie de măsuri pentru a se conforma cerințelor europene, precum eliminarea taxelor de import pentru mărfurile din UE, respectarea procedurilor pentru confirmarea originii produselor și a condițiilor sanitare și fitosanitare, dar și cooperarea cu autoritățile de la Chișinău pe dimensiunea vamală. Pentru a beneficia de aceste avantaje, antreprenorii trebuie să se asigure că produsele lor corespund normelor europene. Dintre toate produsele moldovenești, cele de origine animalieră (carne de pasăre și ouă de categoria B) întâmpină cele mai multe probleme la export, întrucât nu corespund criteriilor de calitate și de siguranță europene.

Trenuri pe bani europeni

În octombrie 2015, în urma unor acorduri între Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Ministerul Transporturilor și Calea Ferată din Moldova, CFM va beneficia de investiții de 255 de mil. de euro din Fondul Special BERD. Banii vor fi folosiți pentru procurarea locomotivelor, amenajarea depourilor și a unui sistem informațional de management.

Pe lângă reușitele menționate anterior, autorii raportului menționează retragerea licențelor Băncii de Economii, Băncii Sociale și Unibank, precum și inițierea celei de-a doua faze a investigației legate de fraudele din sistemul bancar. Aceasta va fi condusă de către compania Kroll și compania juridică internațională Steptoe & Johnson LLP, care urmează să implementeze o strategie de recuperare a activelor fraudate ale celor trei bănci.

În topul celor mai semnificative eșecuri ale Acordului intră eșuarea selectării candidatului pentru funcția de Guvernator al Băncii Naționale a Moldovei. Întrucât nici una dintre cele 8 candidaturi la această funcție nu a întrunit criteriile necesare, Dorin Drăguțanu continuă să exercite funcția de Guvernator al BNM.

Pe 27 ianuarie, miercuri, Guvernul a aprobat Planul naţional de armonizare a legislaţiei pe 2016. Potrivit acestuia, legislaţia naţională urmează să fie armonizată la 81 de acte UE pe parcursul anului curent.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *