Regizorul basarabean Dumitru Grosei, Cannes și cinematografia autohtonă
Iar ca lucrările cinematografice autohtone să ajungă pe listele filmelor prezentate la Cannes, subestimăm capacitățile scenariștilor, regizorilor, actorilor din Republica Moldova. Cu această ocazie, anunțăm cu fericire scurtmetrajul „Cadoul”, semnat de regizorul basarabean, Dumitru Grosei, care va fi prezentat la Festivalul de la Cannes, în cadrul Short Film Corner, acolo unde s-au făcut cunoscuți și regizorii Igor Cobîleanski, Vlad Socurenco sau Petru Tertiuc.
Până nu demult, numele lui Dumitru Grosei era cunoscut doar în cercuri restrânse, cu interese cinematografice. Regizorul a activat mai mult în România, unde și-a pus baza în ale filmului la UNATC București, la Facultatea regie de film și TV, avându-i colegi pe renumitul Cristi Mungiu, și pe care a absolvit-o în anul 1999. Filmul său de diplomă „Voila” i-a adus Premiul Kodak pentru cea mai bună imagine și a fost arătat la Dakino Film Festival, la „Corrida Audiovisuelle 2000”, Franța, la Munchen Film Festival și la Premiere Plans, Franța.
Totuși, până a pleca din țară a lucrat în cadrul Primăriei mun. Chișinău, unde a participat la organizarea a numeroase evenimente culturale. De altfel, acesta este cofondator şi administrator al Uniunii Tinerilor Scriitori din Moldova „Leonard Tuchilatu” (n. red. – fratele Leonidei Lari).
Experimentele sale culturale au continuat în România, unde a fondat Teatrul de Tineret „SOL”, a înființat o companie de producție multimedia și cinema și a turnat filmul documentar „Staroverii”, în Franța, unde a fost asistentul de regie al celebrului regizor francez Bertrand Tavernier, la filmul „Capitaine Conan”, și unde s-a stabilit pe o perioadă de patru ani.
Revenirea la film
„În 2012, au început să mă tragă de mânecă unii și alții, iar într-un final m-am hotărât să fac un scurtmetraj în România, în colaborare cu Marian Crișan”, povestește Dumitru Grosei. În prezent, regizorul este fondatorul și președintele Asociației Cineaștilor Independenți din R. Moldova „Alternative Cinema”, cu care are mai multe activități în domeniul cinematografiei, iar în paralel lucrează și la elaborarea unor proiecte de film personale.
Premiera filmului în România va avea loc abia la sfârșitul lui august. După care, „Cadoul” va fi prezentat și la Chișinău, în cadrul unui eveniment ce va fi organizat de Dumitru Grosei împreună cu regizorul Marian Crișan. „Este un soi de Festival al Filmului românesc care vrem să aibă loc în toamnă. În cadrul acestuia vom prezenta în jur de zece filme, mai puțin cunoscute publicului larg. În România se produc foarte multe filme bune, interesante, dar care nu au parte de mare atenție, întrucât sunt underground (n.red.: realizat în afara circuitului obișnuit)”, spune regizorul.
Cât despre faptul că filmele sale sau ale altor regizori ajung să fie apreciate în cadrul festivalului de la Cannes, Dumitru Grosei consideră că nu doar aceasta contează. „Da, este important, însă mai mult contează valoarea în sine a filmului. Mai avem de lucrat până să ajungem la obiectivitate. În România stau mai bine lucrurile, la noi e mai greu”, spune regizorul.
Leonard Tuchilatu – muza regizorului
Scriitorul care l-a influențat foarte mult pe Dumitru Grosei în activitatea sa de cineast a fost poetul și prozatorul Leonard Tuchilatu, fratele Leonidei Lari. „Poezia lui este foarte bine structurată pe imagini și mereu mă întrebam dacă el nu avea o gândire cinematografică. Citind proza lui, m-am determinat să fac Regie de film, pentru ca să ecranizez operele lui. Ceea ce nu am făcut, dar mai am timp”, spune cineastul. Cartea poetului a fost editată pe vremea sovieticilor, cu caractere chirilice, iar odată ce a ajuns în România, Dumitru Grosei a avut grijă ca aceasta să fie editată la București, cu caractere latine. „Să știți că foarte mulți poeți contemporani au fost influențați de operele lui Leonard, printre care și Dumitru Crudu”, spune regizorul.
Mișcarea de cineaști din RM – neînchegată și nearticulată
În afara producerii de filme, Dumitru Grosei se interesează de cultura cinematografică din țară. În acest sens, anul trecut, împreună cu scriitorul Dumitru Crudu, au organizat un proiect alternativ prin care încearcă să promoveze tineri cineaști. „Facem proiecții de filme, cu discuții, critici. Planific să facem master-class-uri de actorie de cinema, scenaristică, machiaj etc.”, afirmă regizorul.
În cadrul proiectului sunt implicați diverși tineri care s-au evidențiat din punct de vedere cinematografic cel puțin în ochii lui Dumitru Grosei. „Scopul nostru este de a face vizibilă această mișcare de cineaști, chiar dacă nu este foarte bine închegată și articulată. Or, chiar și Uniunea Cineaștilor este o organizație total anchilozată și nu s-a interesat niciodată de activitatea Atelierului nostru”, explică Dumitru Grosei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!