(REPORTAJ DIN SOROCA) R. Moldova are nevoie de poduri
Prin asta se și justifică prezența unei cetăți care apăra hotarul Moldovei. Mult mai târziu, când în alte părți se construiau poduri moderne peste râu, la Soroca lucrurile rămâneau pe vechi, chiar dacă orașul a fost un important centru industrial (aici a fost și aeroport odată). În ultimul secol, au existat câteva intenții de a construi un pod în zona Sorocii, dar toate s-au poticnit, fie pe malul moldovenesc, fie pe malul ucrainean. Proiectul nu a fost totuși abandonat. Discuțiile pe acest subiect s-au intensificat și au ajuns deja la nivelul guvernelor de la Chișinău și Kiev, iar conducerea Euroregiunii „Nistru” a creat o comisie care elaborează proiectul de construcție a podului Iampoli-Cosăuți.
Satul Vasilcău din Republica Moldova și satul Nova Kostnița (Coșnița Nouă) din Ucraina sunt două localități înrudite, situate față în față pe malurile Nistrului. Ca să-și facă o vizită, oamenii trec râul cu barca, care are „curse” regulate de trei ori pe săptămână: joi, vineri și duminică. Plătești 5 lei și ajungi la Nova Kostnița sau viceversa. De obicei, vasilcenii trec pe la vecinii lor din Ucraina ca să-și viziteze rudele, prietenii sau merg la piață. Dar „când îngheață Nistrul, lumea stă acasă. Cei care au rude apropiate, trebuie să ajungă la punctul de trecere Otaci-Movilău”, spune Claudia Cebotari, locuitoare a satului Vasilcău. Până acolo însă trebuie să parcurgi 70 de kilometri…
Drumul spre Kiev poate fi mai scurt
În februarie curent, administrația Euroregiunii „Nistru” a creat o comisie pentru elaborarea proiectului de construcție a podului Iampoli-Cosăuți. „Necesitatea unui pod este evidentă. La Soroca este apeduct, rețele electrice de tensiune înaltă sunt, gaz avem, drumul național M2 este reabilitat de americani și dacă vom avea și un pod peste Nistru, atunci Soroca va deveni un centru economic, care va atrage mulți investitori”, este convins vice-președintele raionului Soroca și președintele comisiei, Boris Ivasi.
Ca să ajungă pe malul opus al Nistrului, oamenii din raionul Soroca au două opțiuni: fie trec cu bacul la trecerile Soroca-Țikinovka și Cosăuți-Iampoli, fie se deplasează până la podul Otaci-Moghiliov-Podolski. Pe timp de iarnă, ultima trecere rămâne singura accesibilă, de vreme ce bacurile nu pot circula dacă îngheață Nistrul. În cazul inundațiilor apare aceeași problemă. Din acest motiv, unul din proiectele prioritare ale Euroregiunii „Nistru” este construcția unui pod. Acesta urmează să fie ridicat lângă satul Cosăuți. „Podul de la Cosăuți va scurta drumul dintre Balcani, Țările Baltice și Rusia cu circa 400 km. Transportarea produselor din Moscova, Sankt Petersburg și Kiev spre Sofia, București și Atena va fi mult mai rapidă”, scrie într-o adresare oficială către premierul Iurie Leancă, președintele Euroregiunii „Nistru” Serghei Tatusiak.
Subiectul a ajuns deja în agenda discuțiilor dintre guvernele de la Kiev și Chișinău. Pe 5 noiembrie 2013, în cadrul vizitei lui Iurie Leancă în Ucraina a fost semnat Planul de acțiuni pentru 2013-2014. Părțile se angajează, printre altele, să examineze posibilitatea construirii unui pod peste Nistru în regiunea Soroca-Iampoli și adresarea unui demers comun către Comisia Europeană în vederea solicitării asistenței financiare.
Soroca trebuie conectată la rețeaua de cale ferată
Potrivit unui program al dezvoltării căii ferate din Republica Moldova, elaborat în 1995, între Mărculești și Soroca trebuia să fie construit un tronson de 45 de kilometri. În 2006, guvernarea comunistă a analizat posibilitatea realizării acestui proiect și a ajuns la concluzia că ar fi prea costisitor. Boris Ivasi consideră că eroarea autorităților a fost faptul că nu se gândeau să construiască și un pod feroviar. „Ca să ajungă la Vinnița, trenurile din România ocolesc jumătate de Moldovă. Ne-am putea conecta la rețeaua de căi ferate din Ucraina și am scurta astfel drumul de la Iași spre nodul feroviar Vapniarka. Astfel, ne vom încadra în coridorul de transport Europa-Caucaz-Asia (TRACECA)”, susține vicepreședintele raionului Soroca.
Boris Ivasi, vice-președintele raionului Soroca:
„Ideea de a construi un pod la Soroca nu este nouă. În perioada interbelică s-au început lucrările de construcție, dar războiul a împiedicat realizarea proiectului. În prezent, avem un studiu de fezabilitate elaborat de ucraineni. Pe lângă asta, ne bucurăm de o susținere foarte mare din partea președintelui Euroregiunii „Nistru”, Serghei Tatusiak. Conducerea Euroregiunii Siret-Prut-Nistru manifestă de asemenea un mare interes. Cred că vom merge înainte cu ajutorul lor”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!