Reportaj: Trenuri moldovenești, construite în URSS, modernizate în UE
În cel mult trei luni, R. Moldova ar trebui să se mândrească cu cinci garnituri de tren „ca în Europa”, după ce vor fi modernizate tot acolo. Metamorfoza trenurilor vechi moldovenești, cu termenul de exploatare demult depășit, în trenuri europene nu are loc în altă parte decât în halele companiei Remar Pașcani, care, la nivelul industriei feroviare de peste Prut, este lider. Drept urmare, grație proiectului de colaborare dintre grupul feroviar român Remar Pașcani și Căile Ferate din R. Moldova (CFM), trenurile sovietice moldovenești primesc o a doua șansă la… circulație.
Trenurile renovate, model pentru țările CSI
Astfel, odată ce trenurile noastre sunt reutilate în proporție de 95 la sută cu echipamente noi, din cele mai bune componente europene, vagoanele vor fi dotate cu utilaje moderne, precum sistem de aer condiţionat, sistem automatizat de informare a pasagerilor, toalete și lift pentru persoanele cu handicap, dar și acces la internet. Potrivit lui Vitalie Struna, directorul general de la CFM, garniturile reutilate vor servi drept exemplu şi pentru ţările din CSI unde încă mai circulă trenuri sovietice vechi. „Totodată, trenurile modernizate vor reduce şi pierderile pe care le suportă „Căile Ferate” la transportul de pasageri, deoarece, spre exemplu, o cursă Chișinău – Ocniţa aduce pierderi de până la 10 mii de lei. Va fi redus considerabil şi consumul de motorină”, a menționat Vitalie Struna, în cadrul unei vizite de informare la uzina din Paşcani.
La rândul său, Anatol Șalaru, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, a declarat că în cadrul fluxului tehnologic al proiectului de construcție și modernizare participă și 16 specialiști din R. Moldova, care au venit să se perfecționeze în anumite domenii. „Mai mult, precizez că în fiecare vagon sunt câte patru kilometri de cabluri, care nu se văd, sunt o mulțime de sisteme de securitate, câte patru camere de supraveghere și câte șase televizoare în fiecare vagon. Oamenii vor avea condiții ca în Europa”, a remarcat Anatol Șalaru.
Termenul de exploatare a trenurilor reutilate va fi de 18 ani
La începutul procesului de renovare, muncitorii realizează investigarea, pregătirea și intervenția la șasiu, la toată structura metalică a trenului vechi și identifică starea tehnică. Ulterior, se intră pe procesul de reconstrucție, verificare, adaptare și schimbarea șasiului. „Singurul lucru ca acțiune și proces pe structura veche este intervenția asupra caroseriei. În rest, toate sistemele pe care le primește vagonul sunt absolut noi, dezvoltate după un concept unitar, pornind de la sistemul inteligent de comandă al trenului, care pune la dispoziția mecanicului toate resursele de care dispune trenul, până la partea de motorizare, funcții auxiliare, generatoare de curent și amenajări ulterioare. Nimic din ce am preluat noi nu mai există, rămâne doar structura metalică, partea de șasiu, caroseria, care este complet adaptată noilor funcții. Astfel, prelungim durata de viață a trenului cu 18 ani”, a declarat directorul general al SC „Remar” SA Paşcani, Cătălin Cornea.
Pe lângă partea electronică, trenurile se aleg cu motoare Volvo, cu care ating până la 110 km/h, fotolii noi, uşi şi lifturi electromecanice pentru accesul oamenilor cu dizabilităţi. „Contractele pentru procurarea echipamentelor noi şi cel de asamblare sunt diferite, iar uzina Remar Paşcani e plătită doar pentru dezmembrarea, reasamblarea şi utilarea vagoanelor, încasând pentru manoperă cinci la sută din costul total”, a precizat directorul CFM.
Prețurile biletelor la tren vor crește etapizat și nesemnificativ
Modernizarea unui tren la Remar Paşcani ajunge la 2,2 mln. euro, fiind de trei ori mai mică decât în cazul procurării unuia nou. „Cea mai ieftină ofertă pentru un tren nou a venit din Polonia şi era de șase milioane euro pentru trei vagoane. Mai mult, trenul modernizat la Remar, care consumă circa 26 de litri de motorină la fiecare oră de funcţionare, e mult mai economic decât cele anterioare, întrucât vom economisi trei mln. lei pe an, numai de la consumul de motorină, ulei şi întreţinere”, a spus Șalaru. Totuși, în acest context, prețul biletelor se va majora nesemnificativ. „Tarifele biletelor se vor mări treptat, cu cinci-zece la sută și, bineînțeles, în funcție de clasă. Chiar și așa, oamenii nu mai vor să cumpere bilete la trenurile vechi, ci îl așteaptă pe acesta nou”.
Al doilea tren va sosi până la sfârșitul lunii curente
Odată ce din garnitura veche din 1983 este schimbat învelișul exterior și interior și este instalată una nouă, modernă și comodă pentru călători, pentru luna februarie este planificată livrarea celei de-a doua garnituri din cele cinci planificate. Mai mult, după ce în R. Moldova vor fi aduse cele cinci garnituri re-manufacturate, următoarele zece vor fi deja reasamblate în țara noastră. „Urmează altele zece, însă nu avem bani pentru ele. Intenţia noastră este să vindem din primele trenuri către alte state CSI, precum Ucraina şi Kazahstan“, a spus Vitalie Struna. Totodată, directorul SC „Remar” SA Paşcani a constatat o compatibilitate între tehnicienii de pe ambele maluri ale Prutului și speră că anul viitor R. Moldova va avea „know-how”-ul său, va avea resursa umană, dar și capacitatea tehnică pentru a putea face tot ce se face în prezent la Remar Pașcani.
În ceea ce privește primul tren adus în R. Moldova, în iunie trecut, și care a avut probleme tehnice, acesta a fost lansat în timp ce se efectua testarea. Ulterior, au fost stabilite peste 180 de defecte ale acestei garnituri, iar pentru următoarele trenuri aceste erori sunt luate în considerare și înlăturate în procesul de producție. „Cutiile de viteză deja sunt instalate și garnitura funcționează la puterea maximă. Se simte diferența, deoarece a scăzut zgomotul, consumul de combustibil și a crescut confortul pentru călători”, a remarcat într-un final Anatol Șalaru, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor.
Printre modernizările de care se bucură trenurile vechi se numără faptul că fiecare tren modernizat are un termen de exploatare de 18 ani, atinge o viteză maximă de până la 110 km/h, scaunele au fost proiectate astfel încât să nu poată fi dezmembrate, există câte patru camere de supraveghere și câte șase televizoare în fiecare vagon, un tren nou renovat are patru toalete, iar cabina mecanicului e fabricată din plastic gros, carbon şi fibră de sticlă.
SC „Remar” SA Pașcani a fost înființată în 1869, ca un atelier al CFR, de către specialişti austrieci şi polonezi. Suprafața este de 520 de mii metri pătrați, repartizate în trei secţiuni: reproiectare şi reconstruire, construcţii noi de vehicule feroviare şi piese de schimb, componente şi subansambluri, unde activează 860 de angajați. Printre activitățile de bază se numără: proiectare și consultanță, reparații și modernizări vagoane de călători și marfă, fabricarea de piese de schimb pentru material rulant, servicii de management.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!