Opinii și Editoriale

Republica Moldova la 18 ani de Independenta

In editia de astazi, va prezentam cateva dintre principalele teze formulate in cadrul emisiunii „Dezbateri si sinteze de politica externa”, pusa pe post la radio „Vocea Basarabiei” la 23 august. Deputatii Iurie Leanca (PLDM) si Oleg Serebrian (PDM) au discutat despre semnificatia aspiratiei de independenta a moldovenilor si despre vectorii ce ar conduce la reabilitarea acestei valori. Va amintim ca emisiunea este realizata de Asociatia pentru Politica Externa (APE) in colaborare cu Agentia de stiri si analize Imedia si cu asistenta Fundatiei germane Friedrich Ebert (FES).

 

Despre reusitele si nereusitele Independentei

Oleg Serebrian: Din pacate, in acesti 18 ani putem vorbi mai mult despre rateuri, singura reusita fiind afirmarea RM ca stat independent in plan european, lucru la care nu ne-am fi putut gandi acum doua decenii. Din pacate, mai mult decat atat nu am inaintat. Am pierdut foarte mult odata cu tergiversarea reformelor dupa 1991, stoparea lor odata cu venirea agrar-democratilor in 1994, revenirea comunistilor la putere in 2001 dupa o scurta pauza de relansare in anii 1998-1999, in perioada de guvernare a Aliantei pentru Democratie si Reforme. Cel mai mare rateu, probabil, este cel moral: dupa 18 ani de independenta, foarte multi cetateni ai RM nu cred in viitorul acestei tari si multi dintre ei considera ca aceasta independenta este doar virtuala, ca nu ne-a adus nimic si ca, in fond, RM este astazi intr-un impas. Iata de ce eu consider ca datoria viitoarei guvernari democratice a RM este sa readuca speranta, increderea cetatenilor in viitorul acestei tari, in viitorul ei european.

Iurie Leanca: Mostenirea celor opt ani de guvernare comunista a agravat si mai mult multiplele probleme cu care ne confruntam. RM e cel mai sarac stat european. Pornind de la aceasta constatare extrem de trista, vedem toate consecintele in ansamblu. Atunci cand esti cea mai saraca tara din Europa, nu poti avea cetateni care ar simti un anumit confort, care ar simti beneficiile de la faptul ca RM este un stat independent. Daca e sa vorbim despre politica externa si sa ne intrebam de are astazi RM parteneri pe care poate miza in sprijinul politic, financiar, intelectual, constatam o problema foarte mare de imagine, de incredere in raport cu partenerii principali din exterior. E nevoie de o munca asidua pentru a readuce increderea atat in raport cu cetatenii proprii, cat si cu principalele capitale din spatiul european.

Despre prioritatile AIE, pe plan intern si extern

Iurie Leanca: In actul de constituire a Aliantei pentru Integrare Europeana (AIE) au fost creionate prioritatile de baza. Vorbim despre reasezarea RM intr-un spatiu al normalitatii, ceea ce inseamna, inainte de toate, separatia puterilor in stat. Una din preocuparile de baza va consta in a readuce in prim-plan drepturile si libertatile fundamentale ale omului, ceea ce se poate realiza cu o justitie independenta si mass-media nesubordonate Puterii. Vom pune accentul pe promovarea reformelor economice, pentru a reusi sa depasim mostenirea trista de cea mai saraca tara din Europa. Asta se poate face prin demonopolizarea puterii, prin atragerea investitiilor. Pe plan extern prioritara este normalizarea relatiilor cu vecinii, iar integrarea europeana va deveni o dominanta prin promovarea reformelor reale pe plan intern, pentru a prelua valorile UE si a le implementa. Avem nevoie de o diplomatie agresiva – in sensul bun al cuvantului – si dinamica, pentru a-i convinge pe cei de la Bruxelles si din capitalele UE ca RM a trecut de la declaratii frumoase la o activitate zilnica, asidua, ce are drept obiectiv apropierea de standardele UE.

Oleg Serebrian: Una dintre preocuparile majore ale viitoarei guvernari va viza aspectul social. RM este o tara foarte vulnerabila din acest punct de vedere. Sunt extrem de grave problemele persoanelor in varsta, dar, mai ales, cele ale tinerilor. Deoarece in RM rata somajului este destul de ridicata in randul tinerilor, anume ei sunt cei care pleaca masiv peste hotare. O mare problema e si cea a copiilor strazii, a orfanilor. Cred ca in RM avem nevoie de un proiect sustinut de UE pentru a-i socializa pe acesti copii, asa cum se incearca in Romania. Or, integrarea europeana trebuie sa serveasca unor scopuri concrete: UE dispune de fonduri; sunt programe ce n-au fost solicitate si care pot fi utilizate – de exemplu, in domeniul eficientizarii administratiei publice locale si centrale. Consider ca avem nevoie de o sustinere logistica, morala, psihologica si de alta natura din partea UE si la rezolvarea unei probleme sensibile precum este cea a integrarii sociale a comunitatilor minoritare etno-lingvistice – un aspect care a fost neglijat vreme de doua decenii si care, in anumite conditii, mai continua sa furnizeze tensiuni sau sa fie speculat de PCRM.

Despre perspectiva unor relatii normale cu Romania si Ucraina

Oleg Serebrian: Consider drept un semnal pozitiv declaratia recenta a ministrului roman de Externe, potrivit careia Romania si RM vor finaliza acordurile bilaterale dupa desemnarea noului guvern de la Chisinau. Desi aceste tratate nu mai sunt de mare actualitate, cred ca ele nu constituie un impediment insurmontabil in relatia dintre Chisinau si Bucuresti. Conteaza foarte mult ce vom pune in tratatul de baza care, sincer vorbind, e in mare parte o formalitate, deoarece Romania a recunoscut independenta si hotarele RM. Deci, nu poate fi loc pentru interpretari ulterioare si cred ca trebuie sa facem tot posibilul ca sa nu planeze niciun fel de suspiciune asupra relatiilor dintre Bucuresti si Chisinau. Avem nevoie de sprijinul Romaniei pentru ca noi nu avem atat de multi prieteni si potentiali aliati in interiorul UE. Cat priveste perspectiva relatiilor, colegii din AIE au vorbit despre stringenta de a elimina vizele impuse cetatenilor romani de regimul comunist in luna aprilie. Credem ca Acordul privind micul trafic la frontiera trebuie sa fie semnat in regim de urgenta pentru a oferi macar unei parti din populatia RM posibilitatea de a traversa liber frontiera cu Romania. Speram, de asemenea, ca si Bucurestiul, si Bruxellesul vor fi mai flexibili in ceea ce priveste regimul de vize dintre RM si Romania. Cat priveste relatiile cu Ucraina, acestea au un caracter mai complicat.

Iurie Leanca: Odata cu venirea la putere a AIE, va deveni clar ca si la Chisinau, si la Bucuresti exista vointa politica pentru a normaliza si a depasi rapid problemele, si ca aceste probleme au avut la origine, in mare parte, un substrat absolut subiectiv si artificial. Documentele la care ne referim au un caracter mai mult simbolic si semnarea lor va elimina toate eventualele suspiciuni din partea anumitor cercuri din interiorul si din afara RM. Este in interesul Chisinaului si al Bucurestiului ca sa nu lase loc pentru speculatiile neprietenilor. In RM si in Romania exista mai multe probleme dupa a caror rezolvare, intr-adevar, se va putea schimba in bine situatia, viata, confortul cetatenilor din ambele state. Si cred ca pe astfel de subiecte ar trebui sa se axeze imediat cele doua executive, de la Chisinau si de la Bucuresti. Sunt optimist si in privinta relatiei noastre cu Ucraina, deoarece consider ca decizia recenta a guvernului de la Kiev de a impune conditii discriminatorii pentru cetatenii moldoveni la trecerea frontierei reprezinta o reactie la lipsa de atitudine, dar si de dialog politic, din partea Chisinaului. Or, noi ar trebui sa fim mult mai interesati decat Bucurestiul si decat Kievul intr-o relatie foarte buna, pragmatica, deopotriva economica si politica, cu ambele capitale. Sa nu uitam ca in 1997 am avut si o experienta pozitiva de cooperare trilaterala. Ei au mult mai multi vecini, pe cand noi – doar doi. Si suntem obligati sa avem o relatie foarte buna cu ambii.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *