Politică

Rezolutia 1666 (2009) a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei

Functionarea institutiilor democratice in Moldova

1. Alegerile parlamentare au avut loc in Moldova la 5 aprilie 2009. Aceste alegeri au constituit un test esential pentru democratia din tara si i-ar fi putut permite Moldovei sa-si consolideze institutiile democratice si sa progreseze pe calea integrarii europene. Potrivit comisiei ad hoc a Adunarii Parlamentare care a monitorizat alegerile, „acestea au respectat un anumit numar de norme si angajamente internationale insa anumite imbunatatiri vor mai trebui aduse in vederea garantarii unui proces electoral fara interferenta intempestiva a administratiei, precum si in vederea consolidarii increderii din partea publicului”.

Dezbaterile la televiziunea publica organizate conform principiului tragerii la sorti de catre interlocutori ar fi trebuit sa le ofere candidatilor posibilitatea de a-si transmite mesajele. Totusi, s-a putut constata ca opozitia nu a fost in stare sa-si transmita ideile si programele. Astfel, observatorii au putut remarca faptul ca:
1.1. procesul electoral a prezentat mai multe neajunsuri importante in materie de procedura si ca este necesar de acum incolo ca el sa fie imbunatatit considerabil;
1.2. institutia radiodifuziunii de stat nu a facut o distinctie clara intre reflectarea obligatiilor oficiale ale functionarilor de cel mai inalt rang si cele privind activitatile lor de campanie;
1.3. cu toate ca contextul campaniei a fost unul pluralist si pasnic si nu a fost marcat de nici un episod de violenta major, el a fost umbrit de frecvente acuzatii de intimidare a alegatorilor si candidatilor, precum si de plangeri in legatura cu folosirea abuziva a resurselor administrative.
 

2. Adunarea Parlamentara regreta ca unele dintre probleme au fost identice celor deja identificate cu ocazia alegerilor precedente din Moldova si, mai recent, in timpul alegerilor locale din 3 si 17 iunie 2007. In aceasta privinta, Adunarea aminteste Rezolutia sa 1572 (2007) cu privire la respectarea obligatiunilor si angajamentelor Moldovei, rezolutie in care aceasta:
2.1. subliniaza ca aceste probleme perpetuate in materie de practica electorala din Moldova nu sunt conforme cu obligatiunile statelor membre ale Consiliului Europei care aspira sa edifice o societate democratica pluralista, bazata pe preeminenta dreptului;
2.2. invita autoritatile sa studieze cu atentie si sa ia in consideratie concluziile observatorilor internationali ai alegerilor locale din iunie 2007, pentru a remedia toate aspectele contestate din punctul de vedere al normelor europene in materie de alegeri democratice, care sa asigure organizarea in anul 2009 a alegerilor legislative complet libere, echitabile si democratice.
 

3. Adunarea este foarte preocupata de faptul ca autoritatile moldovene s-au conformat partial recomandarilor precedente privind ameliorarea procesului electoral si consolidarea institutiilor democratice ale statului inaintea alegerilor legislative din 5 aprilie 2009. Amendamentele aduse Codului electoral in aprilie 2008 au marit pragul electoral de la 4 la 6 %, nu prevad crearea coalitiilor electorale ale partidelor politice si organizatiilor social-politice si au pus in aplicare interdictia de a detine inalte functii publice pentru cetatenii moldoveni cu cetatenie multipla. Efectul combinat al acestor amendamente a fost sa limiteze posibilitatile pentru mai multe forte politice de a participa eficient la procesul politic, slabind astfel pluralismul. Cu toate ca dezbaterile au avut loc conform principiului tragerii la sorti pentru a stabili interlocutorii, opozitia nu a stiut sa scoata avantaje din aceasta oportunitate de a-si face cunoscute ideile si programele politice; dimpotriva, ea a folosit acest timp pentru a se confrunta.
 

4. Adunarea deplange faptul ca manifestatiile pasnice, care au inceput la 6 aprilie in fata cladirilor Presedintiei si Parlamentului, in special la initiativa tinerilor care nu au acceptat rezultatele alegerilor, au degenerat la 7 aprilie 2009 in atacuri violente si devastarea cladirilor Parlamentului si Presedintiei, precum si in distrugerea edificiilor publice. Dreptul de a manifesta este esential in democratie. In definitiv, obligatiunea unui guvern, precum si a autoritatilor competente, este de a asigura dreptul cetatenilor la securitate in caz de tulburare a ordinii publice. Respectarea acestor drepturi reciproce se impaca intotdeauna cu greu. Cu atat mai mult insa, nici un drept nu poate legifera pradarea si incendierea cladirilor publice, punand astfel in pericol viata celor care se afla in ele. Prin urmare, Adunarea condamna hotarat asemenea acte de violenta la care nu va trebui sa se mai recurga niciodata intr-o societate democratica ca mijloc de exprimare a propriilor opinii politice.
 

5. In acelasi timp, Adunarea dezaproba declaratiile facute de autoritatile moldovene indata dupa dezlantuirea violentelor, declaratii prin care responsabili de cel mai inalt nivel politic au acuzat Opozitia, fara o ancheta prealabila aprofundata, de organizarea manifestatiilor violente in scopul de a da o lovitura de stat. Adunarea considera ca in asemenea imprejurari autoritatile ar fi trebuit sa dea dovada in declaratiile lor de mai multa rezerva pentru a calma situatia.
 

6. Adunarea este viu preocupata de actele de violenta comise de politie in timpul evenimentelor postelectorale. Potrivit informatiilor disponibile, peste 300 de persoane au fost arestate si noua se mai afla acum in detentie. Ele sunt denuntate de numeroase organizatii neguvernamentale nationale si internationale, precum si de Mecanismul national de prevenire a torturii, pus in aplicare de Protocolul optional la Conventia Natiunilor Unite contra torturii, a altor pedepse ori tratamente crude, inumane sau degradante. Este vorba in special de:
6.1. anumite cazuri pretinse de „batai si rele tratamente”;
6.2. violarea dreptului la un proces echitabil si a dreptului la un recurs efectiv, cum sunt acestea definite de Conventia Europeana pentru Drepturile Omului si de jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului;
6.3. restrictii disproportionate ale libertatii accesului la informatie si ale libertatii presei, precum si atacuri impotriva jurnalistilor.
 

7. Adunarea cere insistent deschiderea imediata a unei anchete independente si aprofundate a tuturor acestor acuzatii de violenta si cere ca responsabilii de aceste violente sa fie judecati. In acest context trebuie stabilita o conlucrare deplina cu instantele competente ale Consiliului Europei, in special cu Comisarul pentru drepturile omului si Comitetul European pentru prevenirea torturii si a pedepselor sau tratamentelor inumane sau degradante.
 

8. In vederea imbunatatirii increderii in institutiile democratice ale tarii, Adunarea le cere din nou autoritatilor moldovene, in acest context precis, sa aplice pe deplin recomandarile formulate in Rezolutia sa 1572 (2007). In particular, Adunarea invita autoritatile:
8.1. sa reia reforma legislatiei electorale, in cooperare cu Comisia europeana pentru democratie prin drept (Comisia de la Venetia) cu scopul de a reduce pragul electoral pentru partidele politice, deschizand astfel procesul politic catre mai mult pluralism; sa revada imediat listele electorale pentru a le intocmi de o maniera definitiva prin introducerea obligatiunii de revizuire cu regularitate si de excludere pe viitor a listelor suplimentare; sa puna in aplicare mecanisme si proceduri care sa le permita numerosilor cetateni moldoveni stabiliti in strainatate sa-si exercite dreptul de vot in mod efectiv;
8.2. sa suspende aplicarea dispozitiilor Codului electoral, cu privire la interdictia pusa persoanelor detinatoare a mai multor cetatenii de a exercita inalte functii publice, asteptand ca Marea Camera a Curtii Europene a Drepturilor Omului sa adopte hotararea sa in dosarul Tanase si Chirtoaca vs. Moldova;
8.3. sa continue reforma presei nationale si locale, favorizand pluralismul mediatic atat prin lege, cat si in practica si sa transforme posturile de televiziune si de radio finantate de catre stat intr-un adevarat serviciu public de radiodifuziune care sa-i ofere publicului o pluralitate de opinii si sa deetatizeze in acelasi timp presa scrisa si audiovizuala controlata si finantata de catre autoritatile publice locale;
8.4. sa creasca eficienta si profesionalismul instantelor judecatoresti si sa consolideze astfel increderea populatiei in caracterul efectiv al recursurilor judiciare nationale contra acuzatiilor de violare a drepturilor omului;
8.5. sa continue reforma politiei; sa creeze mijloace de recurs efectiv impotriva folosirii excesive a fortei si a violentei de catre angajatii politiei; sa organizeze cursuri de formare pentru angajatii politiei, pentru a asigura ca acestia din urma sa actioneze intotdeauna respectand pe deplin legea in conformitate cu normele Codului European de etica a politistului, cuprins in Recomandarea Rec(2001)10 a Comitetului de Ministri adresata statelor membre;
8.6. sa imbunatateasca considerabil conditiile de detentie pentru a le aduce in deplina conformitate cu normele europene; sa transfere responsabilitatea detentiei provizorii, care ii revine Ministerului de Interne, catre Ministerul de Justitie;
8.7. sa faciliteze accesul avocatilor parlamentari in toate locurile de detentie, inclusiv in cele care sunt inca administrate de catre Ministerul de Interne;
8.8. sa vegheze ca toate cazurile cu privire la relele tratamente care ar fi fost comise de catre politie sa faca rapid obiectul unei anchete aprofundate, independente si impartiale, si ca urmaririle sa fie angajate daca va fi necesar; sa puna pe deplin in aplicare recomandarile Comitetului European pentru prevenirea torturii si a pedepselor ori tratamentelor inumane sau degradante.
 

9. Adunarea cheama Moldova si vecinii si partenerii ei, in special Romania, Ucraina si Rusia, care sunt de altfel membri ai Consiliului Europei, sa joace un rol constructiv pentru a aplana tensiunile si a favoriza un dialog intre toti actorii politici, respectand pe deplin suveranitatea si integritatea teritoriala a tarii.
 

10. In acelasi timp, Adunarea subliniaza ca toti actorii politici din Moldova, din majoritate si din opozitie, trebuie sa-si asume ei insisi responsabilitatile, mai cu seama cele postelectorale, pentru a rezolva criza politica actuala si a reincepe un proces politic normal. In acest scop, ea recomanda:
10.1. toti actorii politici vor trebui sa recunoasca forta juridica a Hotararii Curtii Constitutionale de confirmare a rezultatelor alegerilor; toti cei care contesta rezultatul alegerilor au dreptul de a folosi orice mijloc juridic care le sta la dispozitie, inclusiv Curtea Europeana a Drepturilor Omului;
10.2. autoritatile si toti actorii politici vor trebui sa condamne imediat si hotarat violentele si sa se angajeze sa recurga doar la mijloace politice democratice pentru a-si apara pozitiile, ideile si programele;
10.3. o ancheta independenta, transparenta si credibila privind evenimentele postelectorale, precum si privind circumstantele care au condus la acestea, trebuie pornita imediat, in afara de o ancheta independenta privind toate acuzatiile de violare a drepturilor omului mentionate mai sus;
10.4. partidele care au depasit pragul electoral si vor fi prezente in Parlament vor trebui sa angajeze un dialog constructiv in cadrul procesului parlamentar pentru a rezolva criza politica actuala si a repune procesul politic pe un fagas bun; dezbaterile democratice trebuie sa se desfasoare acum in Parlament; alegerea viitorului Presedinte al tarii va trebui sa ofere prilejul de a restabili increderea in procesul democratic;
10.5. in paralel, majoritatea parlamentata si opozitia vor trebui sa se angajeze intr-un vast dialog politic, cu o larga participare a fortelor extraparlamentare si a societatii civile, pentru a-si dezvolta viziunea asupra viitorului tarii, pe baza principiilor democratice si a integrarii europene alese;
10.6. noul Parlament va trebui sa elaboreze si sa adopte rapid un Plan de actiuni cu masuri concrete privind aplicarea recomandarilor Adunarii formulate in prezenta rezolutie, precum si a angajamentelor luate conform Rezolutiei 1572 (2007) cu privire la respectarea obligatiunilor si angajamentelor Moldovei.
 

11. Astfel, Adunarea hotaraste sa urmareasca in continuare situatia din Moldova si invita comisia sa de monitorizare sa examineze, cu ocazia urmatoarei sale sedinte de dinaintea partii sesiunii din luna iunie 2009, progresele realizate de catre autoritatile moldovene si de catre opozitie in punerea in aplicare a prezentei rezolutii si a rezolutiilor precedente, si sa propuna orice masura suplimentara pe care situatia i-o va cere.
 

Adoptata la 29 aprilie 2009

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *