Economie

România a primit undă verde să cumpere portul Giurgiulești

Guvernul moldovean a aprobat oferta României pentru cumpărarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești.

Decizia a fost luată de Consiliul pentru Examinarea Investițiilor de Importanță pentru Securitatea Statului, care a avizat cererea Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” din Constanța, România, de a achiziționa 100% din capitalul firmei „Danube Logistics” SRL, operatorul actual al Portului Internațional Liber Giurgiulești.

Potrivit Guvernului, România intenționează să investească peste 24 de milioane de euro în modernizarea portului. Planul include construirea de terminale cu rampe și containere, modernizarea căii ferate, extinderea spațiilor de depozitare, digitalizarea activităților și introducerea unor soluții pentru eficiență energetică și tranziție verde.

La Giurgiulești funcționează două entități portuare distincte: Portul Internațional Liber, operat de Danube Logistics și deținut de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), și portul de stat, aflat în proprietatea Guvernului Republicii Moldova. Autoritățile de la Chișinău au precizat anterior că portul de stat nu este scos la vânzare.

România și-a exprimat public intenția de preluare a portului în 2023. Acesta este situat pe Dunăre la kilometrul 133 de Marea Neagră, iar Guvernul României a aprobat în august 2024 inițierea negocierilor cu BERD.

Într-un memorandum adoptat atunci, Guvernul României a descris Portul Giurgiulești drept „un nod logistic de importanță strategică”, bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust.

Potrivit autorităților române, cumpărarea operatorului portuar din Moldova ar sprijini extinderea Portului Constanța și transformarea acestuia într-un lider de piață în zona centrală și de sud-est a Europei.

Pentru moment, nu au fost anunțați public pașii concreți care vor urma în procesul de tranzacție.

comentarii

  1. E interesant ,frumos și plăcut să afli asemenea informație ,doar că ,avem și îndoieli din cauza hahalerelor corupte și mitomane de la București darși din cauza credibilității scăzute privind presa …

  2. Problema cred ca este alta. Extinderea portului Giurgiulesti s-a facut pe o porțiune de 400 metrii de mal aflat pe teritoriul Ucrainei. A avut loc o înțelegere între RM și Ucraina de cedare reciprocă a folosinței acestui teritoriu la schimb cu partea de sosea de la Palanca ( actualmente singura cale de acces a Ucrainei din Odessa spre Bugeac ).
    Deci vânzarea asta se face pentru un obiectiv situat pe teritoriul ucrainean. Eu zic ca e riscant sa investești pe un teritoriu / teren care nu îți aparține chiar dacă în prezent este și interesul Ucrainei de a se dezvolta acest port.

Răspunde-i lui Mama lu' Stefan cel Mare Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *