„Salvatorul” coboară din panouri…
Panourile cu pricina au apărut de vreo trei săptămâni, atât în Chişinău, cât şi în toată ţara. Nihilismul mesajului este accentuat de combinaţia cromatică – galben şi negru pe fon alb, cuvintele-negaţii „nu” şi „nimeni” fiind scrise cu negru. Negativismul este diluat oarecum de cele cinci semne de întrebare, care ocupă jumătate din imagine (primele patru de culoare galbenă), sugerând parcă zbucium şi căutarea febrilă a unor răspunsuri. Intrigaţi şi având o vagă bănuială, am încercat şi noi să dezlegăm nişte mistere: cine şi cu ce scop vrea să-i bage pe moldoveni – şi aşa sceptici şi dezorientaţi – în şi mai mare ceaţă, alimentându-le sentimentele de neîncredere şi nesiguranţă, chiar în prag de toamnă electorală?
Intuiţia nu ne-a dat de sminteală – panourile respective fac parte din campania pro Valeriu Pasat, bazată pe exploatarea sentimentului religios al moldovenilor, în contrapunere cu „imoralitatea” clasei politice actuale. Scopul final este propulsarea lui V. Pasat în fotoliul prezidenţial, obiectiv pe care l-a şi declarat deschis proaspătul preşedinte al Partidului Umanist din Moldova (PUM). Panourile au şi fost instalate chiar în locurile unde, anterior, s-au aflat cele cu imaginea ex-şefului SIS şi a mitropolitului Vladimir, care ne îndemnau: „Semnează pentru ţara ta ortodoxa”. Acestea din urmă nu au dispărut cu totul, deocamdată, dar s-au împuţinat vizibil.
Mesaje care aprind curiozitatea şi fac vâlvă
Secretarul Comisiei Electorale Centrale (CEC), Iurie Ciocan, spune că nu e nicio încălcare a legislaţiei dacă aceste panouri mai rămân, chiar dacă motivul declarat pentru care au fost plasate de către Pasat – de a promova strângerea de semnături în favoarea referendumului legislativ privind introducerea religiei ca disciplină obligatorie în şcoală – nu mai are relevanţă, după hotărârea judecătorească definitivă prin care plebiscitul respectiv a fost interzis. Deşi, între timp, a devenit preşedinte al PUM – formaţiune care s-a înregistrat să participe în campania pentru referendumul constituţional din 5 septembrie – Valeriu Pasat nu trebuie să dea socoteală la CEC, dar nici altundeva, pentru panourile în care apare alături de mitropolit. „Panourile nu fac referinţă în niciun fel la PUM, iar V. Pasat nu apare acolo cu titulatura de preşedinte al acestuia. La fel, nu este nicio referinţă la referendumul constituţional sau alt eveniment electoral. După cum s-a declarat, panourile sunt achitate de către V. Pasat din banii proprii. Dacă dl Pasat vrea ca fotografia sa să fie în tot oraşul, n-are decât să plătească pentru asta, aşa cum poate face oricine”, a explicat Iurie Ciocan. O părere similară a exprimat şi purtătorul de cuvânt al lui V. Pasat, Dumitru Ciubaşenco, precizând că grupul de iniţiativă condus de ex-directorul Securităţii continuă colectarea semnăturilor în susţinerea predării religiei în şcoală, chiar dacă referendumul nu mai poate fi organizat.
Dumitru Ciubaşenco a refuzat însă să ne spună dacă panourile cu inscripţia: „Nu cred în nimeni” au vreo atribuţie la Valeriu Pasat. „Nu comentăm”, a fost răspunsul scurt al purtătorului de cuvânt. Soţia acestuia, Svetlana Ciubaşenco, a cărei agenţie de publicitate, după cum am aflat, s-a ocupat de aceste panouri, ne-a oferit totuşi unele detalii, dar ne-a avertizat să n-o cităm, întrebându-ne, iritată: „Nu aveţi altceva despre ce scrie? Din câte ştiam, nu sunteţi presă de bulevard”. Vom îndrăzni, totuşi, să scriem. Aşadar, Svetlana Ciubaşenco ne-a confirmat că este vorba de o campanie publicitară plătită de Valeriu Pasat, precizând că este folosită aşa-numita metodă „teaser”. Aceasta presupune că, iniţial, sunt plasate mesaje care să stârnească curiozitatea, să facă vâlvă, fără a dezvălui sensul şi obiectul campaniei publicitare. Ulterior, urmează altele, mai clare. S. Ciubaşenco nu a dorit să spună ce mesaje vor conţine următoarele panouri şi ce promovează, de fapt, campania.
Nici reprezentanţii Secţiei reclamă a Direcţiei arhitectură a Primăriei Chişinău, care autorizează amplasarea panourilor publicitare în capitală, nu ştiu care este sensul panourilor. „Ne-am întrebat şi noi ce e cu pesimismul acesta şi cine îl promovează. Textul a fost avizat de Centrul Naţional de Terminologie, nu conţine ceva imoral sau indecent, dar e cam ciudat şi neclar. Am sunat-o pe Svetlana Ciubaşenco şi ea mi-a spus că, de fapt, e o întrebare retorică, iar fiecare înţelege ce poate, şi că vor urma alte panouri mai explicite. Sensul următorului mesaj, din câte am înţeles, va fi ceva de genul: nu cred în nimeni, în afară de Dumnezeu”, ne-a declarat şefa interimară a Secţiei reclamă, Maria Roşcovan.
Cine lucrează pentru Împărăţia Creştinească a Răsăritului?
Ce ar putea urma după mesajul „Nu cred în nimeni?????” ne spune Ludmila Andronic, preşedinta Asociaţiei Specialiştilor în Relaţii Publice. „Sunt sigură că nu va urma un răspuns direct: de azi crezi în Pasat. Al doilea mesaj va fi ceva legat de divinitate, adică va oferi soluţia morală. Apoi va veni al treilea mesaj, care va spune: iată, aveţi şi întruchiparea credinţei în Dumnezeu – Valeriu Pasat… Este o tehnică folosită frecvent în publicitate – exagerezi o problemă, un pretins pericol (cum au făcut anul trecut comuniştii, când ne chemau să ne apărăm Patria, de parcă începea războiul), după care oferi soluţia salvatoare. De fapt, toată publicitatea foloseşte apelurile la nişte mituri – mitul eroului salvator, mitul paternal etc. În cazul de faţă avem mitul salvatorului, personificat de Valeriu Pasat”. Potrivit Ludmilei Andronic, campania lui Pasat se pliază foarte bine pe situaţia actuală din societate, caracterizată prin apatia şi pesimismul oamenilor. „Ca reacţie la „scandalul mafiilor”, oamenii au pierdut şi acea brumă de încredere în clasa politică şi cea de business. Este o mare problemă, care se va developa la referendumul din 5 septembrie. În schimb, majoritatea oamenilor, dacă sunt întrebaţi: „Crezi în Dumnezeu?”, vor răspunde „Da”, chiar dacă fiecare înţelege în felul său ce înseamnă a crede. Iar Pasat, susţinut deschis de Mitropolia Moldovei, va exploata la maximum acest ataşament religios al oamenilor în campania electorală”, este de părere Ludmila Andronic.
Apropo, cromatica aleasă pentru panouri nu este deloc întâmplătoare, se pare. Potrivit site-ului www.toaca.md, îmbinarea celor trei culori: negru-galben-alb simbolizează „(1) continuitatea (dăinuirea) politico-spirituală a tuturor ţărilor de tradiţie ortodoxă cu maica lor politico-culturală – Împărăţia Creştinească a Răsăritului (numită în publicaţiile ştiinţifice „Imperiul Bizantin”, (2) unitatea (sobornicia) cultural-spirituală a ţărilor şi popoarelor de tradiţie ortodoxă şi, prin urmare, solidaritatea lor în faţa ispitelor vremurilor; (3) biruinţa creştinilor asupra cotropitorilor necreştini”. Totodată, sunt şi culorile steagului imperial rusesc, consfinţit în 1858. Noi doar ne întrebăm: oare spre ce fel de continuitate şi unitate politico-culturală şi cu ce parte a Răsăritului ne îndeamnă „salvatorul” Valeriu Pasat?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!