Chișinău

Sistem nou de taxare în troleibuze

Troleibuzul numărul şapte avea, ca de obicei, nu prea mulţi pasageri. Urcăm şi aşteptăm şi noi să ne explice cineva de unde procurăm bilete. Imediat ce troleibuzul porneşte, şoferul anunţă prin intermediul microfonului: „Procuraţi bilete de la şofer!”. Călătorii se îndreaptă miraţi către cabina conducătorului de troleibuz şi, în schimbul celor doi lei, primesc un bilet. „Şi ce trebuie să facem acum?”, întreabă câte unul. Biletul trebuie compostat, adică marcat cu compostorul – un aparat pentru perforat biletele în vehiculele de transport în comun cu autotaxare (foto).

„Înainte cumpăram bilete de la staţie şi le treceam prin compostor, dar acum sunt bătrână, cum să merg până la şofer să-mi iau bilet?”, mă întreabă o femeie în etate, Dora. „Dar abonamentele nu mai sunt valabile?”. „Sunt”, îi răspund. O altă pasageră spune că mulţi oameni nu vor mai plăti călătoria. „Eram obişnuiţi cu taxatorul, dar acum uite ce se face”, menţionează ea.

Mihai, şofer de troleibuz, a spus că locuitorii oraşului trebuiau informaţi din timp despre aceste schimbări. „Dacă trece proiectul, biletele se vor vinde la chioşcuri. Deocamdată însă, şoferului îi este greu să conducă şi, în acelaşi timp, să vândă bilete. Este periculos şi pentru circulaţia rutieră”, zice el. „Acest sistem creează disconfort oamenilor: pensionarii sau oamenii bolnavi sunt nevoiţi să coboare prin uşa din faţă pentru că numai aşa putem verifica biletele şi abonamentele călătorilor”, spune şoferul.

Ion, şofer de troleibuz, a spus că prima zi de lucru după implementarea sistemului nou de taxare a fost puţin mai dificilă decât de obicei. „Pasagerii ne privesc caraghios şi trebuie să le explicăm de fiecare dată de ce trebuie să achite astfel. De obicei, vindem bilete în timp ce oprim în staţii sau la semafoare. Pasagerii intră pe uşa din faţă, achită taxa şi pleacă în salon”, explică şoferul.

Directorul Regiei Transport Electric Chişinău, Gheorghe Morgoci, a declarat pentru TIMPUL că proiectul este prevăzut de condiţiile Băncii Mondiale şi ţine de creditul acordat pentru procurarea noilor troleibuze. „Pe parcursul următorilor doi ani este prevăzută implementarea noului sistem de taxare, electronic. Acest sistem este un experiment pentru a analiza reacţiile călătorilor”, a spus directorul. Întrebat cum au fost informaţi călătorii, Gheorghe Morgoci a spus: „Prin intermediul sistemului de informare al regiei: şoferii anunţă la microfon: „Stimaţi călători, cumpăraţi tichete de la şofer şi compostaţi-le”.

Sistemul nou de taxare este implementat în circa 20 de troleibuze, pe rutele numărul 3, 7 şi 20. Este un proiect-pilot, implementat în comun cu BERD. Scopul urmărit este de a majora veniturile Regiei, prin minimalizarea cheltuielilor pentru salarizare. Implementarea sistemului electronic este prevăzută pentru anii 2011-2012.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *