Economie

(STUDIU) Ca să asigure securitate energetică, gazoductul Iași – Ungheni trebuie completat cu magistrale noi

”Dificultăţile tehnice de valorificare a întregii capacităţi de transport a conductei Iaşi-Ungheni sunt legate de reţeaua internă de transport. Tronsonul existent de reţea dintre Ungheni şi Bălţi este o conductă de capacitate mică (diametrul interior 252 mm) şi nu poate asigura transportul decât 0,55 miliarde metri cubi pe an. Astfel, pentru alimentarea consumatorilor din întreaga ţară prin noua conductă, este necesară construcţia unei magistrale Ungheni-Chişinău (de cca 50 miloane de dolari) sau Ungheni-Drochia, cu o capacitate egală sau mai mare decât cea a conductei Iaşi-Ungheni”, susțin autorii studiului. 

Gazul lichefiat o alternativă la gazul rusesc

Înafară de gazoductul Iași-Ungheni, un alt element cheie în diversificarea căilor de import al resurselor energetice îl reprezită Portul Liber Internaţional (PLI) Giurgiuleşti, care ar putea stoca gaze naturale lichefiate (LNG) aduse pe cale maritimă din Azerbaidjan. Asta ar fi posibil în cazul unei înțelegeri privind participarea Republicii Moldova la proiectul AGRI (Azerbaidjan-Georgia-România Interconnector), ce prevede livrarea gazelor lichefiate pe Marea Neagră din Georgia spre România și UE.

Din Azerbaidjan la Ungheni

Experții consideră că și depoul feroviar Ungheni ar putea juca un rol important în realizarea tranzitului de LNG din Azerbaidjan după implementarea proiectului AGRI, dar şi ale altor proiecte regionale privind gazele naturale lichefiate.  Totuși, treubuie de menționat că proiectele legate de LNG sunt printre cele mai scumpe şi complexe din punct de vedere tehnic, însă, susțin autorii studiului, acestea au un şir de alte avantaje cum ar fi puritatea și calitatea sporită a energiei.

Timpul.md

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *