Tarifele la energia electrică: între realităţi şi speculaţii
Se fac multe speculaţii pe marginea acestor probleme. Partide politice, experţi, protestatarii, indiferent de culoarea lor politică, cer anularea deciziei din 18 iulie a Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) de majorare a tarifelor. Decizie care a fost suspendată pe două luni pentru efectuarea unui audit de firme cu renume internaţional. Se face referinţă la modul defectuos în care a fost adoptată hotărîrea de majorare. La miile de cereri ale consumatorilor revoltaţi.
Cineva, se pare, vrea cu tot dinadinsul să grăbească lucrurile. Nu mai are răbdare să vadă ce spun auditorii. Care sînt concluziile: vor fi menţinute tarifele la energia electrică, majorate cu 30-37 la sută la 18 iulie, şi cu 15,4 la sută, la gaze? Vor fi micşorate sau dimpotrivă majorate, poate chiar cu mai mult decît ne aşteptăm? În plus, ar trebui să se ia în calcul și ajustarea tarifelor la agentul termic.
Mai multe lucruri sînt deja clare. În primul rînd, în cîteva zile expiră termenul în care furnizorii urmau să efectueze auditul. ANRE va lua o decizie referitoare la tarife după ce furnizorii vor prezenta rapoartele auditului extern, a anunţat directorul ANRE Sergiu Ciobanu, în cadrul unor audieri la comisia parlamentară pentru buget, economie și finanțe. El a adăugat că „agenţia se va conforma concluziilor la care vor ajunge auditorii”.
Doi. Compania Gaz Natural Fenosa a acţionat ANRE într-o instanţă din SUA, dat fiind faptul că are contractate credite de la instituţii financiare internaţionale. Furnizorul de energie electrică cere includerea în tarif a devierilor financiare, în sumă de aproape 2 miliarde de lei, acumulate din cauza deprecierii leului. Furnizorul a propus în timpul dezbaterilor publice ca aceste devieri să fie reeşalonate, iar faptul să fie menţionat în decizia autorităţii de reglementare, dar propunerea nu a fost acceptată. Includerea imediată a acestor devieri în tarif ar însemnat dublarea acestuia.
Şi în al treilea rînd. Fondul Monetar Internaţional (FMI) insistă asupra ajustării tarifelor. Misiunea FMI, care a vizitat recent Republica Moldova, a notat că tărăgănarea ajustării tarifelor generează pierderi și arierate în lanț pe întreg sectorul energetic. „Tarifele ajustate la energia electrică, gazele naturale și energia termică trebuie să fie în vigoare pînă la începutul sezonului rece. Este important ca ajustarea tarifelor să fie însoțită de acordarea unei asistențe sociale direcționate, în vederea protejării celor mai vulnerabile pături ale populației”, se menţiona în comunicatul misiunii. Ajustarea, asupra căreia insistă Fondul, nu înseamnă altceva decît majorare. Iar o decizie în acest sens, înainte de sezon, cînd consumul creşte brusc, ar fi un şoc pentru populaţie.
Şi Comunitatea Energetică Europeană a declarat anterior că ANRE din Republica Moldova a cedat în fața presiunilor politice atunci cînd a sistat pentru 60 de zile propria decizie privind aprobarea noilor tarife.
Există prea multă presiune din exterior şi multe semne de întrebare pentru a aprecia cu certitudine ce se va întîmpla după audit. Republica Moldova se află între ciocan şi nicovală, FMI a pus o precondiţie pentru a veni în ţară, majorarea tarifelor la energia termică şi ajustarea celor suspendate, a afirmat în cadrul briefing-ului Valeriu Triboi, viceministru al Economiei. Totodată se discută cu Gas Natural Fenosa reeşalonarea devierilor pentru o perioadă de 10 ani. „Asta ar însemna că anual tarifele ar trebui ajustate de la 3,5 pînă la 4 la sută”, spune viceministrul. Şi directorul ANRE, Sergiu Ciobanu, afirmă că acestea ar trebui să fie ajustate în fiecare an. Tarifele la energia electrică nu au fost modificate din mai 2012.
În cazul ajustării tarifelor specialiştii ar trebui să-şi spună cuvîntul. Acei care solicită anularea deciziei autorităţii de reglementare deseori fac referire la consumator. Evident, acesta duce povara majorărilor. Dar e de datoria statului să-i ajute, în primul rînd pe cei săraci. Nu e treaba regulatorului să cedeze presiunii în faţa celui care cumpără produsul. Cum se întîmplă, de fapt, în orice industrie, care suportă anumite costuri pe care le acoperă prin preţ. Ceea ce contează este ca acest preţ să fie stabilit corect.
Ministerul Economiei care probabil, intuieşte, că, în fine, vor fi scumpiri, recunoaşte că în acest an, „numărul familiilor nevoiaşe care vor avea nevoie de compensaţii, urmare a majorării tarifelor din sectorul energetic, este mai mare ca în anii precedenţi”. Suma, per total, se estimează la 91 de milioane de lei pînă la sfîrşit de an. „Sumele deja practic sunt identificate, trebuie să le trecem prin Guvern”, a afirmat viceministrul Economiei. Estimarea pentru anul 2016 a compensaţiilor pentru păturile nevoiaşe este de jumătate de miliard de lei.
Şi intermediarul în procesul de achiziţie a energiei electrice este un motiv de speculaţii. Recent s-a declarat că tarifele la energia electrică pentru consumatorii sînt mai mari cu peste 50 la sută lunar. Motivul este că Republica Moldova nu procură direct curentul de la Centrala de la Cuciurgan, ci prin intermediul unei companiei din regiunea transnistreană, EnergoKapital.
Principalul furnizor de energie electrică, care este centrala de la Cuciurgan, se află în afara spațiului juridic al Republicii Moldova, respectiv, în regiunea separatistă. Existența acestor scheme este rezultatul care îşi are originea din poziția monopolistă, pe care o are furnizorul, este de părere directorul Institutului Economiei de Piaţă din Moldova, Roman Chircă.
S-a mai afirmat că, de fapt, costul unui kilowatt de energie produse la Cuciurgan este de 1,8 cenţi. „Cifrele vehiculate sunt eronate şi nu corespund adevărului”, afirmă oficialii ANRE. Cît despre intermediari ei spun că din anul 2012 pînă în aprilie 2014 compania Union Fenosa procura energie electrică direct de la furnizor la un preţ estimativ de 6,9 cenţi SUA. Din anul 2014 curentul este achiziţionat prin intermediul unei companiei din regiunea transnistreană, EnergoKapital, la un preţ de 6,8 cenţi SUA pentru un kilowatt-oră, iar în 2015 – de 6,78 cenţi.
Republica Moldova nu are astăzi surse alternative reale de energie electrică. Ca urmare, spaţiul de manevră la procurările de energie sînt extrem de limitate. Producătorul dictează preţul sau intermediarul, care este în relaţie cu acelaşi producător, cum este cazul centralei de la Cuciurgan. Stabilirea tarifelor printr-un proces transparent, discuţii profesioniste, dar nu populiste, cum se întîmplă deseori, detaşarea de orice influenţe politice a regulatorului, pe de o parte, şi acordarea unor compensaţii familiilor nevoiaşe, pe care scumpirile le împing sub nivelul subzistenţei, aceasta este soluţia dictată de realităţi, care deocamdată nu sînt cele mai favorabile pentru sectorul nostru energetic şi consumator.
Sursa: Moldpres
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!