Tehnologiile informaționale în vizorul proiectelor europene de dezvoltare
Dimpotrivă, tot mai frecvent se vorbește despre necesitatea acută a racordării sistemului nostru educațional la standardele europene. Pe de altă parte, se face tot mai simțită discrepanța dintre metodologia de instruire în instituțiile de învățământ profesional tehnic, pe de o parte, și rigorile impuse de piața muncii, pe de altă parte.
Centrul de Excelență în Informatică și Tehnologii Informaționale (CEITI) a devenit o adevărată istorie de succes în acest sens. Instituția s-a transformat în unul dintre liderii din domeniul său de competență, ca urmare a unei selecții efectuate în rândul celor mai performante instituții din învățământul profesional tehnic postsecundar din Republica Moldova. Iar participarea în cadrul proiectelor finanțate prin mijlocirea fondurilor europene a jucat un rol determinant, după cum remarcă înșiși reprezentanții instituției.
Cum a început schimbarea
Cel puțin o promoție de elevi au fost admiși la studii într-un colegiu din Capitală, ca să obțină, în final, diploma de absolvire a unui centru de excelență. Cum a fost posibil?
În decembrie 2012, Colegiul de Informatică din Chișinău (așa se numea pe atunci) se lansase, alături de alte câteva instituții-pilot, într-un program amplu de ameliorare a calității pregătirii viitorilor specialiști. Proiectul demarat, „Îmbunătățirea calității învățământului vocațional și tehnic în domeniul TIC din Republica Moldova”, și-a propus să contribuie la armonizarea educației în domeniul TIC din țara noastră cu cerințele pieței de muncă. De implementarea proiectului au fost responsabili Centrul Educațional PRO DIDACTICA, în parteneriat cu Asociația Națională a Companiilor Private din domeniul TIC (ATIC) și cu sprijinul financiar al Agenţiei Austriece pentru Dezvoltare/ADA. În lista susținătorilor proiectului au fost Ministerul Educației și Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor.
Sistemul învechit de instruire nu mai răspunde așteptărilor angajatorilor de astăzi
Obiectivele proiectului au fost fixate: instituțiile beneficiare trebuiau să instruiască elevii în baza unor curricule modernizate, aceasta însemnând, înainte de toate, implicarea activă a reprezentanților companiilor din domeniul IT în elaborarea lor. Se miza în mod special pe îmbunătățirea abilităților practice ale cadrelor didactice și ale elevilor. Pentru aceasta, profesorii din instituțiile-pilot au fost instruiți chiar în cadrul companiilor IT. După acest transfer de experiență, au fost elaborate curricule adaptate maximal la necesitățile pieței muncii și a potențialilor angajatori.
Au urmat vizite de studiu în Austria și Anglia, unde profesorii au cunoscut și alte metode și tehnici de învățare activă a tehnologiilor informaționale. Rezultatele vizitelor au fost discutate în cadrul unei mese rotunde comune a tuturor beneficiarilor proiectului, pentru ca mai apoi să fie elaborate materiale curriculare fundamentale.
Părerea elevilor contează
Elevii instituțiilor beneficiare ale proiectului au fost implicați în programe de stagiere în cadrul companiilor care activează în domeniul TIC. Au fost testați în domeniul competențelor de limbă engleză și au luat parte la focus grupuri la începutul și la finele proiectului. Participarea elevilor a fost necesară pentru evaluarea optimală a nivelului de implicare și a abilităților obținute de pe urma învățării active. Au fost evaluate nu doar aptitudinile strict profesionale ale elevilor, ci și competențele de comunicare, de lucru în echipă și, în mod special, competențele de concepere și implementare a proiectelor proprii. Un laborator al centrului de excelență a fost dotat cu tehnică de calcul de ultimă generație.
Elevi în timpul concursului republican anual „Programarea – pasiunea mea”
„Am reușit să câștigăm încrederea finanțatorilor și partenerilor de proiect”
Probabil cel mai frumos rezultat pe care am reușit să-l atingem în cadrul proiectului a fost faptul că, la scurt timp după încheierea lui, Centrul Educațional PRO DIDACTICA a revenit cu o nouă propunere. Practic, am intrat în a doua fază a programului de reformare a sistemului de instruire – spune directorul Centrului de Excelență în Informatică și Tehnologii Informaționale (CEITI), Vitalie Zavadschi – ceea ce ne face să credem că am reușit să câștigăm încrederea finanțatorilor și partenerilor de proiect.
Astfel, pe data de 29 ianuarie 2016 în incinta CEITI a fost marcată lansarea Proiectului „Parteneriate pentru calitatea și relevanța învățământului profesional tehnic în domeniul TIC din Republica Moldova”. „Partenerilor vechi” li s-au alăturat Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID), proiectul CE WIN și Guvernul României. Bugetul total al proiectului constituie 694 mii de euro, dintre care 510 mii de euro îl constituie sprijinul financiar oferit de Agenția de Dezvoltare Austriacă (ADA), iar 70 mii de euro sunt oferite de Guvernul român. Proiectul urmează să se încheie în noiembrie 2018, iar Centrul de Excelență în Informatică și Tehnologii Informaționale ar urma să-și consolideze astfel statutul de instituție-resursă pentru cadrele didactice, cât și de furnizor de pregătire profesională atractivă pentru studenți, oferită în cooperare cu sectorul TIC. Numărul beneficiarilor noului proiect a crescut și el până la 19 instituții de învățământ profesional tehnic, în care se pregătesc specialiști în domeniul TIC.
Întrebați dacă ar fi surprinși să aibă posibilitatea de a face un internship peste hotare, elevii CEITI spun că, de fapt, această experiență nu ar fi tocmai nouă pentru ei. Unica deosebire ar fi că, în timpul stagiilor peste hotare, ar fi nevoiți să comunice în limba engleză. Or, majoritatea companiilor care activează în domeniul TIC în Moldova și-au făcut un obicei din „a vâna” cei mai buni absolvenți de aici. Ba mai mult, nu sunt rare cazurile în care studenții din anul 4 sau 3 deja activează part-time în cadrul celor mai cunoscute companii producătoare de softuri de la noi. Ce alt exemplu mai bun poate fi găsit pentru a ilustra instruirea activă și integrată?
Standardele europene înseamnă și transparență
La momentul de față, atât elevii, cât și părinții acestora, pot să se informeze despre tot ce este legat de procesul de instruire, conectându-se la sistemul informațional de management al instituției. Sistemul a fost elaborat de o companie privată (în care, apropo, lucrează și absolvenți ai CEITI), în baza solicitărilor făcute de administrație. Este foarte simplu și accesibil, așa încât părintele poate dispune printr-un simplu click de informația completă despre copilul său, începând cu admiterea, notele pentru fiecare disciplină și examen, încheind cu absențe, restanțe și nu numai. Baza de date se implementează din anul 2012 și este actualizată și perfecționată în permanență. Cert este că astăzi CEITI este singura instituție de acest nivel din RM, care să dispună de o bază de date a elevilor atât de complexă.
Ana Trifan
Din momentul demarării reformelor din domeniul învățământului profesional tehnic din Republica Moldova, au fost înregistrate mai multe schimbări de calitate. Până acum au fost reorganizate 12 școli de meserii și 5 școli profesionale. Totodată, au fost instituite în total cinci centre de excelență în domeniile economice prioritare: construcții, transport, servicii și prelucrarea alimentelor, industria ușoară și tehnologii informaționale și de comunicație.