Politică

TEMA PENTRU ACASĂ: Partenerii de dezvoltare despre CE REFORME trebuie să facă R. Moldova în următoarele 100 de zile / DOCUMENT

Documentul conține recomandări cu privire la politici și reforme, reprezentând o inițiativă comună a comunității partenerilor de dezvoltare, pentru a ajuta noul Guvern să răspundă provocărilor de dezvoltare ale Republicii Moldova.

”Comunitatea partenerilor de dezvoltare din Republica Moldova ar fi onorată să participe la dialogul privind politicile de dezvoltare cu noul Guvern. Aceste „Note informative din partea partenerilor de dezvoltare” reprezintă un prim pas al unui astfel de dialog și intenționează doar să asiste noul Guvern prin oferirea opiniilor și propunerilor partenerilor de dezvoltare, pe care Guvernul le-ar putea utiliza în măsura în care le consideră utile și relevante. Aceste recomandări se bazează pe direcțiile politicii existente a Republicii Moldova descrise în Strategia Națională de Dezvoltare „Moldova 2020”, angajamentele sale internaționale și Acordul de Asociere (AA) cu Uniunea Europeană (UE)”, se arată în nota informativă.

Potrivit documentului progresul neuniform împiedică realizările de dezvoltare. ”Moldova a demonstrat un progres semnificativ în ultimii ani. Cu toate acestea, persistă inegalități majore ce prejudiciază societatea în ansamblu. Mediul rural din Moldova continuă să rămână în urma schimbărilor survenite în orașe cu privire la sărăcie, locuri de muncă și servicii de bază. Inegalitatea de gen prezintă, de asemenea, pierderi semnificative pentru avansarea socio-economică generală. Echitatea stă la baza agendei obiectivelor globale de dezvoltare durabilă din viitor. Accentul pus pe depășirea inegalităților va accelera creșterea economică și va susține potențialul capitalului uman din Moldova”.

Sectorul bancar este supus unor riscuri din cauza unor tranzacții mari și opace 

”În sectorul financiar există riscuri substanțiale, care necesită acțiuni imediate. Trei bănci (Banca de Economii [BEM], Unibank și Banca Socială) au fost puse sub administrare specială în perioada de la finele lunii noiembrie – mijlocul lunii decembrie, din cauza unor tranzacții mari și opace, atât între ele cât și cu bănci și companii străine. Aceste tranzacții pun sub semnul întrebării integritatea bilanțurilor lor și expun sectorul bancar unor riscuri substanțiale de lichiditate și contagiune. E posibil ca și alte bănci din Moldova să fi participat la finanțarea acestor tranzacții. Deși existența neregulilor era evidentă de la finele anului 2013, autoritățile nu au întreprins acțiuni semnificative până la finele lunii noiembrie 2014: reprezentanții Guvernului în consiliul unei bănci nu au exercitat control asupra băncii; încă urmează a fi adoptată legislația care i-ar conferi consiliului, conducerii și colaboratorilor Băncii Naționale a Moldovei (BNM) protecție în îndeplinirea cu bună credință a atribuțiilor lor; și hotărâri dubioase ale instanțelor au blocat acțiunile BNM și au determinat BNM să ezite în întreprinderea altor acțiuni. Această acțiune colectivă tergiversată denotă necesitatea pentru o restructurare substanțială a guvernanței în sistemul financiar – autoritățile trebuie să perceapă criza ca o oportunitate de a transforma guvernanța în sectorul financiar”, se arată în nota informativă.

Sistemul solidar de pensii existent actualmente plătește prestații inadecvate, se confruntă cu probleme de conformare și prezintă stimulente slabe pentru contribuții

”Costurile asociate acestui sistem au crescut considerabil: în 1999, cheltuielile pentru pensii au constituit 4,4 la sută din PIB, în timp ce în 2013 acestea constituiau 8 la sută din PIB. Creșterea costurilor a deschis o lacună în bugetul de asigurări sociale. În consecință, bugetul de stat acoperă circa 10 la sută din cheltuielile de asigurări sociale. Baza contribuabililor în descreștere, în tandem cu numărul mare de pensionari, au generat creșterea raportului dependenței de sistem, de la 41 pensionari per 100 persoane asigurate în 2002 până la 78 pensionari în 2012”.

După realizările din 2009-2012, reformele au început să deraieze

”După 2012 numărul beneficiarilor de transferuri de numerar direcționate a început să se mișoreze din cauza diferitor factori, inclusiv creșterea prestațiilor categoriale și adaosurile la pensii, care nu sunt bine direcționate și, astfel, ar putea ajunge la familiile mai înstărite. Impulsionarea transferurilor categoriale a continuat în 2014, fapt ce ar putea spori costurile de asistență socială până la 2 la sută din PIB, fără a-i ajuta semnificativ pe cei săraci. Mai important este că contractarea programului Ajutor Social poate preveni atenuarea impactului cauzat de embargo-ul la exportul
de fructe asupra gospodăriilor rurale (în continuare sunt prezentate recomandări de politici pentru atenuarea impactului embargo-ului la exportul de fructe asupra gospodăriilor rurale vulnerabile și pentru fortificarea performanței sistemului de asistență socială)”, se arată în nota informativă.

Este important ca Guvernul să revitalizeze reforma asistenței sociale, inclusiv prin reducerea prestațiilor categoriale în favoarea mai multor transferuri de numerar direcționate, atenționează Partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova.

sursa: timpul.md

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *