Tichetele de masă, avantaje majore pentru angajator, angajat şi bugetul de stat
Sistemul tichetelor de masă funcţionează în România din 1998 în baza Legii nr. 142/1998. În tot acest timp s-a demonstrat că sistemul oferă avantaje atât companiilor, cât şi beneficiarilor. Pentru companii, avantajul constă în deductibilitatea şi exceptarea de la plata taxelor sociale a sumelor oferite angajaţilor sub formă de tichete de masă, iar pentru beneficiari – în exceptarea de la plata taxelor sociale pentru sumele astfel primite. În România, sarcina fiscală a beneficiarilor de tichete constă doar în plata impozitului pe venit în cotă de 16%. Un alt avantaj, deloc de neglijat, este dat de reducerea activităţilor din economia subterană, deoarece pot beneficia de tichete doar angajaţii cu contract de muncă, acestea fiind deci un instrument de reducere a muncii la negru.
În plus, tichetele sunt plătite de către companii şi rambursate de către emitenţi comercianţilor prin transfer bancar, garantând transparenţa tranzacţiilor tuturor celor implicaţi în sistem şi, implicit, plata taxelor asociate. În România, tichetul de masa reprezintă cel mai acordat beneficiu de către angajatori. Tichetele au avut, în România, efecte economice şi fiscale directe, cum ar fi:
1.creşterea economică în domeniul producţiei agricole şi a comerţului cu produse alimentare, prin:
– 783 milioane euro consum adiţional anual, care generează creştere economică în domeniul producţiei agricole şi a comerţului cu produse alimentare
– susţinerea unui număr de peste 27.000 de locuri de muncă în sectorul alimentar (producţie şi comercializare)
2.venituri la bugetul de stat:
– 257 milioane euro la bugetul de stat, reprezentând TVA colectat de la comercianţi, impozit pe profit si contribuţii sociale plătite pentru locurile de muncă susţinute de sistem
– reducerea drastică a aşa numitelor pieţe negre
– tichetele de masă au contribuit la o mai bună colectare a impozitelor, deoarece obligă magazinele alimentare să-şi înregistreze contabil toate tranzacţiile; se generează astfel un venit anual de 257 milioane euro la bugetul de stat, reprezentând TVA colectat de la comercianţi, impozit pe profit şi contribuţii sociale plătite pentru locurile de muncă susţinute de sistem
– 150 milioane euro anual către bugetul de stat, provenite din impozitul pe venit de 16% plătit de beneficiari, aferent sumelor primite sub formă de tichete de masă.
Este important de ştiut că sistemul tichetelor de masă funcţionează la nivel mondial de peste şase decenii şi în peste 40 de ţări de pe toate continentele, cum ar fi Austria, Bulgaria, România, Finlanda, Belgia, Germania, Franţa, Marea Britanie, Elveţia,Ungaria, Cehia, Suedia, Slovacia, Spania, Portugalia, Italia, Luxembourg, etc.
Cifre despre tichetele de masă pe piaţa din România
– 30% este ponderea tichetelor în salariul minim pe economie
– 964 de milioane de euro este valoarea totală a pieţei româneşti de profil
– 18% este proporţia scăderii pieţei, în a doua parte a anului trecut, cauzată de impozitarea tichetelor
– 1,9 milioane de salariaţi (43% din totalul la nivel naţional) beneficiază de aceste bonusuri
– 80% din companiile mari şi 35% din IMM-uri acordă astfel de bonusuri
– 783 de milioane de euro este valoarea consumului adiţional anual generat de tichetele de masă
– 60.000 este numărul punctelor de vânzare (chioşcuri, magazine, hipermarketuri etc.) unde se pot utiliza tichete de masă
– 257 de milioane de euro anual se adună de la comercianţi la bugetul de stat, reprezentând taxele colectate prin acest sistem
– 150 de milioane de euro anual se adună de la beneficiari la bugetul de stat, provenind din impozitul pe venit de 16% aferent sumelor primite de aceştia sub formă de tichete de masă
– 9 lei este valoarea nominală actuală a unui tichet de masă.
Dan Matei Agathon,
preşedintele
Federaţiei Patronatelor din Turism şi Servicii