Transnistria din Băcioi
La începutul Postului Mare, în comuna Băcioi, mun. Chişinău, unde creştinii vieţuiesc în pace şi biserica dăinuieşte de peste 300 de ani, nefiind închisă nici de Lenin, nici de Stalin, au apărut pe neprins de veste doi preoţi străini cu numele Ioan. De ce s-au aciuat aici, poate că nici ei nu ştiu, dar venirea lor a trezit mare zâzanie în popor. Preoții spun că i-a invitat lumea, dar refuză să dea vreun nume. Mai spun că au fost bătuţi, dar nu se ştie cine i-ar fi atins. Se știe doar că, prin intermediul unei femei, au poposit în casa altei femei, plecată în Italia, unde au făcut o biserică. Creştinii s-au adunat şi au decis să nu-i primească. Degeaba însă – cei doi preoţi sunt înarmaţi cu o hârtie de la Ministerul Justiţiei.
Până acum, între creştinii ortodocși din comuna Băcioi, din care mai fac parte satele Frumușica, Brăila și Străisteni, n-au existat conflicte. Singura problemă este că Străisteniul nu are biserică, deși încă în 2010, Mitropolia Moldovei (MM) a decis să ridice în acest sat un lăcaș sfânt. Lucrările nu au demarat, căci între timp s-a efectuat reparația capitală a Bisericii „Sfinților Arhangheli” din Băcioi din cadrul aceleiași mitropolii. De aceea, când s-a trezit cu doi preoți străini la ușă, care aveau foaie de la minister, primarul Vitalie Șalaru n-a avut obiecții. Satul vorbește că edilul a încercat chiar să-i ajute, fiindcă de bine, de rău, nu erau căzuți de pe Lună, ci făceau parte din Mitropolia Basarabiei (MB). „Le-am dat acceptul să vină, căci în baza legii ambele mitropolii sunt pe un cântar. I-am întrebat dacă și-au coordonat venirea cu preoții noștri. Mi-au spus că da, ca apoi să aflu că n-au discutat cu nimeni. Adică, au intrat abuziv în sat”, susține primarul.
(Pr. Deodor Tătaru)
„Au venit ca niște furi”
Preoții satului, Deodor Tătaru și Andrei Rusu, l-au sfătuit pe primar să păstreze unitatea bisericii, iar acesta, la rândul său, a trimis o scrisoare mitropolitului Petru al Basarabiei, rugându-l să nu se implice într-un sat unde există înțelegere între oameni. Cu toate acestea, acum două săptămâni, preoții veniți au început să slujească în casa unei femei plecate din țară. Situația trezind dezbinare în sat, primarul și preoții de la Băcioi au chemat lumea la sfat. Participanții la adunarea din Străisteni, indiferent de mitropolie, s-au declarat români. Dar când s-a pus la vot în subordinea cărei mitropolii să rămână satul, toată lumea, cu excepția a două femei, au ridicat mâna pentru MM.
Problema părea ca și hotărâtă. „Dacă satul m-a ales primar și s-a pronunțat contra, eu trebuie să-i apăr interesele. Mai ales că aceștia creează dezbinare, vin cu minciuni și slujesc într-o casă nerecepționată, căreia nu i-au schimbat modul de folosință”, afirmă edilul. La rândul său, pr. Andrei Rusu susține că și canoanele bisericești permit oficierea Sf. Liturghii în case particulare numai în cazuri de prigoană sau război. „Au venit ca niște furi în satul nostru, fiindcă într-o comunitate nu pot exista două instituții ecleziastice. Din punctul de vedere al justiției, au tot dreptul, dar nu și din punct de vedere canonic. Ei spun că i-a chemat satul, dar nu știu cine anume… Pe noi nu ne interesează mitropolia, dar unitatea creștinilor. Nu putem apela la judecata bisericească, pentru că MB are o altă judecată. Astfel, la Băcioi se formează a doua Transnistrie”, adaugă preotul. Iar Mihai Lașcu, membru al consiliului parohial din Băcioi, locuitor al s. Străisteni, consideră că creștinii vor avea de câștigat din acest conflict, pentru că în duminica Floriilor, la Străisteni, va fi sfințit în sfârșit un teren pentru construcția unei biserici.
Pr. Adrei Rusu
„Trupa de șoc”
Unul dintre preoții veniți este Ioan Bărbău, protopopul de Chișinău al MB. El ne-a spus că au fost invitați în urma „discuțiilor nenumărate și întâlnirilor cu creștinii din Străisteni, care vor să aibă o bisericuță”. Unde au avut loc aceste discuții și câți oameni au participat la ele, nu se știe. „Sunt mai mulți. De ce?”, ne-a răspuns protopopul. El mai spune că acțiunile preoților de la MM cad sub incidența codurilor Penal, Civil și Administrativ, pentru că l-ar fi lovit și l-ar fi durut spatele mai multe zile. Pe urmă ne-a spus că nu mai știe cine l-a lovit, bănuind că e vorba de „trupa de șoc”. Apoi a zis că nu a fost lovit, ci împins. Vorbele sale l-au lăsat perplex pe primarul Șalaru. „Dacă spun că au fost bătuți, e clar că pot să spună că au fost chemați în genunchi de tot Străisteniul… De ce nu s-au adresat la poliție? E ca și cum eu aș spune că m-am întâlnit cu dumneata și m-ai bătut”, susține edilul.
Secretarul MB, pr. Ioan Cosoi, a confirmat că mitropolia și-a înregistrat o comunitate la Băcioi, după ce străistenenii au solicitat ani în șir de la MM să le ridice o biserică, fără a fi auziți. „Cineva nu are interes să împartă colacul și atunci oamenii au venit la MB”, ne-a spus pr. Cosoi. El a precizat că clericul trimis la Străisteni a fost ales de oamenii de acolo și s-a arătat dispus să ne prezinte lista acestora. Ne-a sugerat să ne adresăm pr. Ioan Bărbău, care iarăși a refuzat să ne dea măcar un nume din lista, care nu se știe nici dacă există… Realmente, nici primarul Șalaru, nici preoții din Băcoi, nici MM nu-și amintesc să fi primit vreo solicitare de la străisteneni pentru a le construi biserică.
Cazul de la Băcioi este unul special și în opinia pr. Vadim Cheibaș, secretarul MM. „Aici o confesiune religioasă a dorit să-și organizeze o comunitate într-o altă comunitate cu același specific ortodox, astfel creând conflicte. La Băcioi, comunitatea este bine organizată, preoții sunt simpatizați și își exercită exemplar atribuțiile. Asemenea intervenții, în scop de expansiune, nu sunt deloc binevenite. Unde se face un lucru fără înțelegere, nu este cu binecuvântare”, spune Cheibaș.
„Să nu se încurce brânza cu urda!”
Moldoveanca din Italia, în a cărei casă se fac slujbe, a vorbit cu noi, dar ne-a rugat să nu-i publicăm numele. Ea ne asigură că nu a permis nimănui să deschidă biserică în casa ei: „Să nu se încurce brânza cu urda! Le-am permis să slujească, nu-i o problemă, dar nu am deschis biserică la mine în casă. Am dat casa în chirie. Eu nu țin nici cu unul, nici cu altul, doar cu Dumnezeu”. Cu toate acestea, femeia spune că nu va permite în niciun caz ca, de Paști, preoții să sfințească pască în curtea casei ei.
Potrivit ieromonahului Savatie Baștovoi, clericii pot oficia Sf. Liturghie în case particulare, fără a le târnosi ca biserici, doar în cazuri excepționale. „Aici nu văd nicio situație excepțională, căci Băcioiul are biserică. E prigoană sau ce s-a întâmplat? Este mai mult vorba despre o încălcare a canoanelor, despre o infuziune. Primarul trebuia să le spună din start că în sat există o comunitate de ortodocși și că nu-și dorește conflicte. Dacă fug de întrebări, trebuie de chemat poliția, fiindcă este tulburare a ordinii publice. Dacă sunt de la MB, să se descurce mitropolitul Petru. Nu poate să se ducă popa așa aiurea, fiindcă Liturghia se slujește pentru credincioși. Dar ei cui slujesc cu casa goală?”, spune ieromonahul. El consideră că ÎPS Petru intră astfel în conflict canonic cu MM și cu Sinodul României și că „problema trebuie raportată la Patriarhia din București”.
„Antihriștii s-au pozorît…”
Baștovoi este de părere că s-a ajuns la această situație din cauza lacunelor din Legea cu privire la cultele religioase, care stipulează că, pentru înregistrarea unui cult în RM, sunt suficiente 100 de semnături, iar a unei comunități religioase – doar zece. TIMPUL a găsit lista fondatorilor comunității MB din Băcioi, cea atât de ascunsă de către preoții mitropoliei. Din ea fac parte: Ion Păduraru (numele laic al ÎPS Petru); Ioan Cosoi, secretarul MB; Ioan Bărbău, protopop al MB; Adrian Agapi, consilier al MB; Anatolie Tembelici, redactorul unei publicații a MB, și încă cinci persoane din Băcioi, inclusiv două din Străisteni. Prima este Ecaterina Graur, care-i numește pe preoții din MM drept „antihriști” și ne spune că aceștia au făcut foarte mult rău, evitând să dea exemple. La insistențele noastre de a ne spune despre ce fel de rău vorbește, ea s-a arătat supărată: „Dar ce bun au făcut? Ce, asta nu e prostie? Au adus lume și s-au pozorît”. Revoltată, ea spune că poate merge și la CEDO pentru așa pozor… Nici ea nu a vrut să ne spună cine i-a invitat pe preoții cu numele Ioan: „Nu vă spun, fiindcă nu vreau”. Un alt fondator, Ion Baltag, afirmă că nu ei, semnatarii, au cerut de la MB să le trimită preot, ci mitropolia singură a luat această decizie.
„Suntem același popor, român”
Altul, Sergiu Ghecrea, are cele mai bune păreri despre preoții din MM. El susține că a fost rugat de cineva să semneze pur și simplu pentru deschiderea unei biserici la Străisteni. „M-au întrebat dacă îs de acord să fie acolo o sfântă biserică și am dat o iscălitură, dar cu alte probleme nu am treabă”. În schimb, Svetlana Colța, soția unui fondator chiar din Străisteni, ne-a spus că preoții de la Băcioi, în special Andrei Rusu, o scurg de bani. Licențiat în filosofie și fost jurnalist, Andrei este cunoscut și în cele mai ateiste cercuri ca unul dintre cei mai înveterați luptători contra mituirii preoților. Probabil, femeia nu știa cine e omul pe care-l acuză, dar a aflat… Pentru că în aceeași zi, la miezul nopții, ea ne-a sunat și, schimbând macazul, ne-a spus că niciodată în viață niciunul dintre preoții de la Băcioi nu i-a cerut niciun bănuț…
Preotul Andrei Rusu susține că n-ar fi deloc împotrivă să treacă la MB, dacă creștinii i-ar cere acest lucru, dar numai în condițiile în care situația din această mitropolie s-ar schimba radical spre bine și ea ar ieși de sub influența politică. „Suntem același popor, român, și trebuie să fim împreună. Pentru că duhul acesta rusesc, care planează peste noi, deranjează. Totodată, noi, preoții, suntem și slujitorii poporului, și-i respectăm opțiunile. În cazul nostru, oamenii au făcut alegerea”, adaugă clericul.