Economie

Vacanțele în Moldova, mai atractive pentru turiștii străini

În timp ce țările cele mai vizitate din lume și-au câștigat deja popularitatea prin monumente istorice sau naturale, dar și alte atracții turistice, Moldova abia începe să elaboreze un brand turistic de promovare, care, eventual, ar atrage atenția străinilor. 

Agenția Națională a Turismului din R. Moldova a elaborat o strategie de dezvoltare a turismului pentru următorii şase ani, care prevede o creştere anuală a turiştilor cu trei la sută. O astfel de strategie a mai fost elaborată pentru perioada 2003-2015, însă a fost abrogată în octombrie 2012. Respectiv, Moldova nu a avut un plan de dezvoltare a turismului timp de aproximativ un an. Totuși, ultimul sondaj realizat de Biroul Național de Statistică a remarcat o creștere de 1,6%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, a numărului de turişti şi excursionişti veniți în Moldova. Din aproximativ 81 mii de vizitatori, 44 la sută au avut drept scop odihna, recreerea şi agrementul.

Moldovenii nu călătoresc în Moldova

Un sondaj realizat de compania de cercetare și consultanță în marketing „Magenta Consulting” în 2009, arată că deși femeile preferă să se odihnească în Moldova, iar bărbații în stațiunile din România, restul destinațiilor sunt la fel de atractive pentru ambele genuri.
În același timp, în funcție de veniturile respondenților, se evidențiază creşterea ponderii destinațiilor exotice. Astfel, dacă cei cu venituri de peste 9 mii de lei au ales mai des destinații ca Turcia, Europa Mediteraneană sau Orientul Îndepărtat, atunci persoanele cu venituri sub șapte mii de lei s-au recreat în stațiunile din țară, Ucraina sau România.

În prezent, se observă o creștere a numărului de moldoveni care se odihnesc peste hotare. Conform BNS, în prima jumătate a anului curent 61,5 mii de turişti şi excursionişti sau cu 4,4% mai mult, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, au plecat în străinătate, preferând să călătorească, în principal, în Bulgaria, Turcia, România, Grecia, Ucraina, Egipt, Emiratele Arabe Unite şi Austria. Respectiv, Moldova nu este atractivă pentru cetățenii săi.

Strategii pentru străini

În timp ce moldovenii preferă să se odihnească în străinătate, Republica Moldova pare a fi curioasă pentru un număr semnificativ de turişti şi excursionişti veniți din România, Rusia, Polonia, Germania, Ucraina, Italia, SUA, Austria, Franţa, Muntenegru, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Bulgaria, Suedia, Olanda, Turcia, Japonia şi Slovenia.
Agenția de Turism a elaborat recent Strategia de dezvoltare a turismului „Turism 2020”, cu scopul de a impulsiona activitatea turistică în R. Moldova prin dezvoltarea turismului intern şi receptor. Conform directorului agenției, Nicolae Platon, „bugetul necesar pentru implementarea Strategiei se estimează la 167,3 mln. lei, respectiv, pentru prima etapă 62 mln. lei”. Drept rezultat al Strategiei, din activitatea turistică, fără turismul emiţător, în anii 2014-2020, Agenția prognozează obținerea unui volum al încasărilor de 1099,3 mln. lei, ceea ce depăşeşte de 6,5 ori cheltuielile de implementare.

În același timp, deși Svetlana Lazăr, directorul Asociației Naționale de Turism Rural, Ecologic și Cultural din Moldova, susține inițiativele Agenției și afirmă că, în linii mari, este o pornire profesionistă, sănătoasă, ea este de părere că atât sloganul cât și logoul turistic ar trebui să fie modificate. „Logoul nu spune prea multe despre Moldova. Chiar și experții internaționali susțin că ar trebui schimbat, el exprimând esența, specificul țării”, adaugă Svetlana Lazăr.

Strategia elaborată de Agenția de Turism urmează să fie efectuată pe etape, iar la moment se intenționează investirea în turismul viti-vinicol, de afaceri, rural, balnear, religios şi de excursii, pentru ca ulterior să se pună accent pe domeniile cultural, gastronomic, social, sportiv, automobilistic, de weekend, urban, nostalgic şi ecologic. Directorul Agenției a promis, de altfel, realizarea, până la finele anului 2016, a 20 de rute turistice, a două rute naţionale integrate în circuitul turistic internațional și două spoturi publicitare despre Moldova, o hartă rutier-turistică editată şi difuzată în 10 mii de exemplare, cinci ghiduri turistice etc. Strategia de dezvoltare a turismului urmează să fie aprobată de parlament.

„Efectul major o să-l vedem în procesul implementării. Aspectul pozitiv este că la elaborarea Strategiei s-a conlucrat cu mai multe ministere care au puncte de conexiune cu activitatea turistică”, a declarat Svetlana Lazăr. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *