Viceministrul Transporturilor: „Dacă renunțăm la taxa rutieră, raioanele nu vor primi niciun leu”
La eveniment au fost prezenți ministrul Finanțelor Octavian Armașu și mai mulți reprezentanți ai Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM). Întrunirea a fost moderată de Secretarul general adjunct al Guvernului, Valentin Guznac.
Directorul Executiv al CALM Viorel Furdui a declarat că poziția CALM este să susțină propunerea Ministerului Finanțelor cu privire la instituirea impozitului pe autovehicul. În opinia lui Furdui, aceasta s-ar înscrie în logica descentralizării, iar adoptarea acestei propuneri ar demonstra că se progresează pe segmentul descentralizării și ar conduce la depolitizarea repartizării Fondului Rutier.
Viceministrul Transporturilor Vitalie Rapcea a explicat că în cazul în care se acceptă modificările la politica bugetar-fiscală pentru 2016 cu referire la impozitul pe autovehicul, APL de nivelul 2 nu vor primi nici un leu, transmite MTID într-un comunicat de presă.
„Vă rog să atrageți atenția că, dacă până acum APL de nivelul 1 avea competențe, dar nu avea mijloace, acum APL 2 va avea competențe, dar nu și mijloace financiare, nu cred ca este modul autentic de a realiza descentralizarea”, a spus Rapcea.
„Politica de descentralizare vizează nu doar APL de nivelul 1, dar și APL de nivelul 2 și întreg sistemul rutier, iar prin adoptarea propunerii Ministerului Finanțelor se creează un deficit de aproximativ 700 de milioane în Fondul Rutier. Și atunci, daca Ministerul Finanțelor va accepta această modificare atunci, va trebui să vină si cu soluții de compensare a acestui deficit”, a accentuat viceministrul Transporturilor.
În aceeași ordine de idei, Oleg Tofilat a afirmat: „Este pertinentă propunerea de menținere a taxei rutiere, mai ales în contextul în care există un mecanism funcțional de colectare și control a achitării acesteia. În cazul introducerii impozitului pe autovehicul, apar foarte multe probleme legate de colectarea acestuia, cu toate riscurile care se pot materializa”.
Ministrul Finanțelor Octavian Armașu a menționat că instituțiile financiare internaționale așteaptă de la Guvern un proiect sustenabil care să explice convingător cum o să fie realizată întreținerea drumurilor și cine o să fie responsabil. „Partenerii noștri vor o viziune clară și viabilă, care să aducă beneficii societății. Iar noi nu avem această viziune. Reprezentanții instituțiilor financiare internaționale nu ne vor spune cum să facem descentralizarea, cu toate acestea, în cazul în care nu ne vom respecta angajamentele asumate prin acordurile de reabilitare a infrastructurii, vom suporta consecințele acestor actiuni”, a concluzionat ministrul Finanțelor.
„În calitate de reprezentant al MTID, insist ca, dacă totuși se va merge pe propunerea instituirii impozitului pe autovehicule și nu vom mai avea taxă rutieră, să găsim surse pentru acoperirea deficitului care se creează, pentru că acumulările din taxa rutieră se duceau în Fondul Rutier: 50 la sută rămâneau la APL de nivelul 2, iar 50 la sută se duceau în Fondul Rutier. Dacă taxa rutieră nu mai există, înseamnă că se diminuează și acumulările la Fondul Rutier. În același timp, este foarte important să se țină cont de faptul că acum discutăm doar cu reprezentanții CALM-ului, iar subiectul impozitului pe autovehicul afectează mult mai multe părți, care ar trebui să participe la acest dialog. În această ordine de idei, trebuie să vedem care sunt părțile afectate și care este ponderea fiecăreia în acest dialog”, a mai adăugat viceministrul Transporturilor.
Secretarul general adjunct al Guvernului, Valentin Guznac a spus că Cancelaria de Stat își asumă responsabilitatea de a implica în dialog toate părțile interesate.
Timpul.md
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!