Interviu

Vitalie Colun, primarul or. Orhei: „Principalele probleme ale mediului de afaceri sunt insuficiența forței calificate de muncă și lipsa pieței de desfacere”

– Fiind la început de an, care sunt prioritățile Primăriei or. Orhei pentru 2014?
– Anul 2014 se așteaptă a fi unul plin de activități, iar una dintre ele este creşterea eficienţei energetice. La sfârşitul lui 2013 Primăria orașului Orhei a iniţiat elaborarea Planului de Acțiuni pentru Energie Durabilă. Așadar, în primul rând vor fi luate măsuri pentru minimizarea pierderilor de energie, dar și crearea condițiilor favorabile în instituțiile publice, precum sunt grădinițele de copii. De asemenea, ne dorim reabilitarea, extinderea și punerea în aplicare a măsurilor de eficienţă energetică specifice instalaţiilor de iluminat stradal, dar și reabilitarea energetică a blocurilor locative. O altă prioritate este implementarea proiectelor de infrastructură, și anume, extinderea rețelei de apeduct și canalizare, reparația capitală a străzilor C. Negruzzi și Eliberării și lărgirea rețelei de colectare și transportare a deșeurilor la nivel de 13 localități vecine. Mai mult, ne dorim să instalăm camere de supraveghere pe străzile orașului.

– Care este bugetul orașului pentru 2014 și cum vor fi repartizați banii?

– Pentru anul curent, bugetul orașului este de 36,29 milioane lei, cu un deficit de 3,16 milioane lei. Pentru întreținerea autorității executive vor fi cheltuiți 3,01 milioane lei; întreținerea instituțiilor de învățământ preșcolar și extrașcolar – 21,25 milioane lei; activitățile culturale și sportive – 1,67 milioane lei; reparația străzii C. Negruzzi și a drumului de acces spre școala de sport din orașul Orhei – 3,1 milioane lei; amenajarea orașului, amenajarea scuarului M. Eminescu, reparația curentă a drumurilor – 5,11 milioane lei.

– Primăriile din țară au fost neplăcut surprinse de legea privind plafonarea taxelor locale, menționând că aceste prevederi le prejudiciază bugetele, deja aprobate de către consiliile locale. Deși legea a fost anulată de Curtea Constituțională, care este totuși poziția dvs.?

– Noi nu am acceptat plafonarea taxelor locale. Prin urmare, decizia Curții Constituționale de anulare a acestei legi o considerăm a fi corectă.

– Pe de altă parte, mai mulți oameni de afaceri s-au expus pentru păstrarea plafoanelor la stabilirea taxelor locale, motivând că aceasta i-ar proteja de abuzurile primarilor şi consilierilor care îşi promovează propriile interese. Dvs. ce credeți?
– Nu pot să mă expun despre alte localități, dar în orașul Orhei taxele locale aprobate prin decizia consiliului orășenesc sunt obiective față de toți agenții economici. Pentru anul 2014, taxele locale nu au fost majorate. Se preconizează să lucrăm cu taxele aprobate pentru anul 2013, care în prealabil au fost prezentate spre discuții și dezbateri agenților economici și doar după obținerea aprobării și susținerii din partea lor au fost înaintate consiliului orășenesc. Mai mult, criteriile după care ne-am ghidat în procesul de stabilire a taxelor locale au fost obiective, iar insatisfacții sau contestări din partea agenților economici nu au survenit.

– Cum ați caracteriza mediul de afaceri în orașul Orhei și cu ce probleme se confruntă cei care vor să-și lanseze eventual o afacere?
– Primăria orașului Orhei încurajează dezvoltarea mediului de afaceri, iar drept urmare a fost facilitat procesul de obținere a documentelor necesare activității, precum sunt avizele, permisele, autorizațiile etc. Totuși, principalele probleme cu care se confruntă mediul de afaceri sunt insuficiența forței calificate de muncă și lipsa pieței de desfacere.

– În 2012, declarați că ați câştigat un proiect la Fondul de Dezvoltare Regională, conform căruia în oraş vor fi instalate 500 de coșuri şi 1000 de containere pentru colectarea gunoiului. De asemenea, tot atunci ați preconizat să deschideți o fabrică de sortare a deşeurilor menajere. Au fost realizate aceste angajamente?

– Într-adevăr, pe parcursul anului 2012, în cadrul proiectului „Extinderea și modernizarea sistemului local existent de management al deșeurilor din orașul Orhei și patru localități vecine” au fost achiziționate și instalate 500 de coșuri stradale și 300 de containere, dintre care doar 185 au fost instalate. Cauza neinstalării a celor 115 containere este lipsa unității de transport care le-ar putea deservi. De asemenea, am reușit să extindem sistemul de management al deșeurilor în trei localități limitrofe, precum sunt satele Bolohan, Mitoc și Pelivan. Problema conservării gunoiștii și construcția fabricii de sortare a deșeurilor menajere se realizează, dar cu pași mărunți. Însă cum stau lucrurile, de fapt: depozitul de deșeuri actual ocupă o suprafață de 8,07 ha, se află în zona rezidențială a orașului, la 20 m înălțime față de râul Răut, și se folosește din anul 1969. La moment este într-o stare deplorabilă, întrucât nu sunt canale de captare a apelor pluviale, deșeurile se aruncă direct pe pământ, fapt ce prezintă un pericol pentru sănătatea populației orașului prin contaminarea solului și a apelor subterane. Zilnic, se stochează circa 50 tone de deșeuri.
Neutralizarea deșeurilor orășenești solide se va efectua prin sortarea, reciclarea și tratarea mecanico-biologică conform standardelor UE și se va efectua în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

– Un alt angajament al dvs. în funcţia de primar al or. Orhei a fost atragerea investiţiilor în reparaţia drumurilor. Ați reușit să duceți până la capăt acest angajament?

– Cu părere de rău, în ultimii 20 de ani, drumurile din or. Orhei nu au beneficiat de reparații capitale, iar din cauza lipsei de resurse financiare anual se întreprindeau doar lucrări de plombare a găurilor. Începând cu septembrie 2012, a fost implementat proiectul ce ține de reparația capitală a str. B. Glavan și str. Tricolorului. Au fost construite și canale de scurgere ale apelor pluviale, precum și benzi pietonale. Pentru anul 2014 sunt preconizate pentru reparație capitală alte două străzi, și anume: str. C. Negruzzi și str. Eliberării.

– Localnicii afirmau anul trecut că au loc explozii la carieră, iar casele aflate în preajma carierei au crăpături, oale stricate, geamuri sparte. Deşi în martie trecut consilierii locali au interzis exploziile la cariera de piatră, acestea continuă, potrivit oamenilor. Ce intenționați să faceți în acest sens?
– Prin decizia consiliului orășenesc au fost interzise exploziile de la Cariera de piatră „Ivanos”. La moment, explozii nu se produc.

– Care alte proiecte de dezvoltare ale orașului derulează în prezent?
– Am pus un accent mare pe atragerea investițiilor externe pentru soluționarea problemelor locale. Am menționat proiectul ce ține de reparația capitală a străzilor B. Glavan și Tricolorului, iar a doua parte a proiectului este reparația capitală a două blocuri din grădinița nr.2. În procesul de reparație au fost aplicate măsuri ce țin de eficiență termo-energetică: pereți anvelopanți, geamuri termopan, cazangerie nouă. Grupele noi au fost dotate cu mobilier nou, cu materiale didactice și jucării. La moment, mai continuă implementarea proiectului „Îmbunătățirea condițiilor sanitare în patru instituții preșcolare din orașul Orhei”, finanțat de Fundația KUSANONE, Ambasada Japoniei. În anul 2014 vom implementa partea a II-a a proiectului „Extinderea și modernizarea sistemului local existent de management al deșeurilor din orașul Orhei și 13 localități vecine”.

– Care este cea mai stringentă problemă din orașul Orhei și trebuie să fie rezolvată urgent?

– Orașul Orhei, ca și oricare altă localitate, se confruntă cu multe probleme. Însă printre cele mai stringente sunt insuficiența, iar în unele regiuni chiar lipsa, iluminării stradale, câinii vagabonzi și starea proastă a drumurilor.

– Vă mulțumesc!

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *