Eveniment

Cine a luat Palmierul?

O comedie cu accente dramatice ce debutează cu o pisică zvăpăiată, ce ține atenția sălii nu mai puțin de cinci minute: e Ulisse și, bineînțeles, va găsi drumul spre casă, spre Ithaca muzicii folk a anilor 60 din New Yorkul drag inimii mele, cartierul Grinwich Village… Pe afiș figurează Oscar Isaac, Carey Mulligan și Justin Timberlake. Revista „The Hollywood Reporter” îl apreciază ca fiind o excepțională viziune asupra scenelor muzicale, dar și un studiu de caractere realizat magnific, cu o dimensiune surrealistă, comică și sobră în același timp, dialogurile și replicile sunt somptuoase, iar ritmul este admirabil.

Un alt film inspirat de personaje emblematice ale muzicii moderne este cel regizat de Steven Soderbergh, „Behind a candelabra” (titlul sugerând că ni se înfățișează lumea ocultată, inversul activității concertistice și a luat 2,5 din patru, în topul revistei „Screen”. Prestația lui Michael Douglas în pielea lui Liberace, figura kitschisimă a music-hall-ului american, mort de Sida în 1987, e admirabilă, actorul reușind cu brio să evite accentele lubrice, să respecte măsura, nota justă.

O surpriză a constituit-o un film cuminte, fără extravaganțe, turnat în alb-negru sobru, fără pretenții – „Nebraska” de Alexander Payne, un road-movie structurat pe relația dintre un tată senil și fiul său mai mic, loser tipic ce nu știe prea multe despre tatăl său pe care-l consideră alcoolic fără speranțe. Bătrânul și-a pierdut liniștea după ce a găsit în cutia poștală o scrisoare pe numele său: este anunțat că va primi un milion de dolari dacă… i se fixează aceasta idee și ține morțiș să meargă să-și ridice premiul, se pornește pe jos la aproape 2000 km distanța. E mereu întors din cale – până în ziua în care David acceptă să-l ducă la Lincoln, orașul de unde a venit mesajul, ca să se convingă că e vorba de o păcăleală. Tata e din generația care crede ce i se spune, – zice feciorul. Un film atașant și tandru, despre iluzie și deziluzie, despre dragoste și îndurerare, despre toleranță și familie, despre cum e să fii împăcat cu sine și cu ce ai… Să vedem cum va fi apreciat și de jurați.

Fiecare Festival cu scandalurile sale notorii

Să ne amintim că în 2011, Lars von Trier a turnat gaz pe foc, ajungând persona non grata după ce a declarat că, cică, ar fi în stare să-l înțeleagă pe Hitler la conferința de presă după proiecția filmului „Melancholia”. În 2013, deja regizorul francez François Ozon, s-a scăpat cu vorba: filmul său „Jeune & Jolie”, concurent serios pentru Palme d’Or, urmărește parcursul unei june talentate și inteligente care se prostituează, nu pentru bani, ci din plăcere. Într-un interviu acordat revistei „Hollywood Reporter”, autorul peliculei „8 Femei” a declarat că „multe femei și-ar dori să se dedice celei mai vechi profesii”… Vă imaginați ce reacții au urmat…

Palmaresul de la Cannes

Jurații lui Steven Spielberg au dat publicității premiile celei de a 66-a ediții a Festivalului International de film de la Cannes, precum urmează:

Palme d’Or: „La vie d’Adèle – chapitre 1&2”, regizat de Abdellatif Kechiche

Marele Premiu: „Inside Llewyn Davis” regizat de Ethan COEN

Premiul pentru regie: regizorului Amat Escalante, pentru filmul „Heli”

Premiul pentru scenariu: scenaristul Jia Zhangke, pentru filmul „Tian Zhu Ding” (Atingerea păcatului)

Premiul de interpretare (feminin): Bérénice Bejo, „Le Passé” regizat de Asghar Farhadi

Premiul de interpretare (masculin): Bruce Dern, „Nebraska”, regizat de Alexander Payne

Premiul special al Juriului: „Soshite chichi ni naru” (Așa tată, așa fiu) regizat de Kore-Eda Hirokazu

Palme d’Or pentru scurt metraj: „Safe”, regizat de Byoung-Gon Moon

Caméra d’Or: „Ilo Ilo”, regizat de Anthony Chen

Filmele și-au luat zborul către ecranele lumii. Cu certitudine, vor ajunge curând și în Moldova. Pe marile ecrane sau în formula digitală, vizionare plăcută! Merită, a fost un Festival minunat, divers și antrenant!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *