Actualitate

Demoniada moldoveneasca – fraudele din 5 aprilie 2009 (I)

• In RM mor din ce in ce mai multi oameni, potrivit Biroului National de Statistica, dar numarul alegatorilor creste misterios.
• Intr-o singura sectie de votare din Ungheni au votat fara acte de identitate 610 alegatori.
• Comunistii au umblat pe la casele oamenilor si au cersit voturi. Pentru cetatenii care solicitau sa voteze la domiciliu, votau membrii comisiilor electorale.
• Listele suplimentare, cele de votare la domiciliu si alte liste suspecte au adus comunistilor un numar insemnat de voturi.
• Principalii aliati ai comunistilor in opera de fraudare a alegerilor au fost CEC, CCA, MAI si MDI.

In pofida declaratiilor insistente ale lui Voronin si ale Comisiei Electorale Centrale (CEC) precum ca alegerile din 5 aprilie au fost corecte, fraudele depistate de catre partidele de opozitie demonstreaza clar ca scrutinul a reprezentat un masacru. Bazata pe batjocura si sacrilegiu, drama din 5 aprilie a antrenat nebunii, mortii, necajitii fugiti din tara, batranii, nelegiuitii, bolnavii, zombatii, precum si cei care s-au lasat santajati si intimidati. Toata aceasta masa de marionete a influentat substantial rezultatul votarii, fiind utilizata, prin multiple si chiar inumane metode, pentru a asigura ultima victorie comunista. De aceea, cand CEC a permis Opozitiei sa verifice rezultatele alegerilor, PCRM, pentru a nu-i fi descoperita crima, a cerut imediat Curtii de Apel sa interzica copierea listelor electorale, apoi a solicitat numararea repetata a voturilor, saracind neintemeiat bugetul de stat si, in cele din urma, a astupat urechile inaltilor judecatori ai Curtii Constitutionale, facandu-i sa valideze cu ochii inchisi alegerile….

Va prezentam mai jos doar fraudele argumentate, descoperite de Opozitie, din care se intelege ca, la 5 aprilie, s-a recurs la o falsificare generala. Daca, verificand doar 20% din 15 raioane ale RM, AMN a descoperit fraude in proportie de 6-7%, PLDM a depistat 6.319 fraude, iar PL – 20 de mii (verificand 14% din toate listele), cifrele la nivel national trebuie sa aiba intr-adevar conotatii criminale. Or, comunistii au folosit toate posibilitatile de a-si asigura o victorie falsa, iar observatorii pur si simplu n-au fost pregatiti pentru o opera de falsificare atat de elaborata. Astazi, discursul de ura si de exterminare a Opozitiei, declansat de Voronin, da de inteles ca PCRM va folosi orice mijloc pentru a truca si rezultatele din 29 iulie. De aceea, e important ca fiecare alegator sa inteleaga care au fost fraudele comise si sa fie foarte precaut pana atunci, dar si in ziua alegerilor, ca sa se evite repetarea falsificarii generale din 5 aprilie.

CEC a sustinut fara rezerve PCRM

In toata campania electorala, CEC a dat dovada de un comportament controversat si dubios, favorizand deschis PCRM si sfidand deschis legislatia electorala. Iata principalii pasi ai Comisiei, care i-au netezit lui Voronin calea catre victorie:
– a sfidat prevederile Codului Electoral (CE), permitandu-i candidatului Z. Greceanai sa nu-si suspende functia de prim-ministru;
– a neglijat faptul ca membrii guvernului, care au depus declaratii de suspendare din functii, au cheltuit importante resurse administrative (inclusiv un set de o mie de computere primite pentru scoli din China) in favoarea PCRM, prezentandu-se alegatorilor ca reprezentanti ai Puterii;
– a ignorat faptul ca PCRM a monopolizat, cu sustinerea Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) – o alta unealta electorala comunista -, posturile de televiziune cu acoperire nationala, transformandu-le in instrumente ideologice de manipulare a opiniei publice. Zilnic, aceste mass-media difuzau reportaje in care persoane oficiale faceau agitatie pro-comunista si denigrau celelalte partide. Fiind astfel total dezinformati, o mare parte a cetatenilor din sate s-au pomenit manipulati psihologic, ca sa vada intr-o singura directie – un singur partid si un singur lider. Discreditarea concurentilor electorali a fost subiectul a peste 100 de contestatii si sesizari in instantele de judecata, procuratura si alte institutii, care la fel s-au lasat influentate de comunisti;
– a examinat tendentios si unilateral, in favoarea PCRM, toate contestatiile depuse de catre concurenti electorali din Opozitie;
– impreuna cu CCA, nu a sanctionat PCRM, ci a tergiversat nejustificat examinarea fraudelor comise de acest partid, favorizand ilicit ilegalitatile comuniste si sustinand discriminarea altor concurentilor electorali;
– a ignorat faptul ca peste hotare muncesc mai mult de 800.000 de cetateni ai RM si nu a intreprins masuri pentru a deschide sectii de votare in afara misiunilor diplomatice. Fiind in majoritate necomunisti, alegatorii din strainatate au fost lipsiti premeditat de dreptul de a-si exercita votul si, in consecinta, in strainatate au votat doar 16 mii de moldoveni;
– a eliminat obligativitatea de a marca buletinele de vot cu stampila sectiei de votare – un element foarte important in pregatirea terenului pentru falsificare. Astfel, alegatorii care veneau la votare cu buletine de vot ascunse in geanta sau carora membrii comisiei le eliberau in taina mai multe buletine (asemenea cazuri au existat si le vom exemplifica), le impatureau pe toate neobservat si le puneau in urna.

Prin santaj si forta, si MAI a lucrat pentru PCRM

Ministerul de Interne a fost implicat in mod organizat in campania electorala. Prin metode de santaj, corupere si amenintari, politia a intreprins masuri de intimidate a electoratului, fortandu-l sa voteze PCRM. Numeroase cazuri de acest gen au fost facute publice de catre concurentii electorali. Printre cei mai inversunati promotori ai comunistilor s-au numarat politistii de la Orhei. Ei au devenit cunoscuti prin sprijinul acordat unor tipi alcoolizati, care comiteau atacuri huliganice la intalnirile cu alegatorii ale altor partide. AMN a facut publica o sinteza a MAI, care contine o analiza strategica de influenta asupra electoratului din partea politiei. Prin asemenea metode, in oamenii simpli a fost insamantata frica, in infractori – curajul de a comite nelegiuiri, in agentii economici – groaza de a fi lipsiti de afaceri.

Marea frauda preelectorala a fost opera MDI

CEC minte si atunci cand declara ca numarul de alegatori in lista Ministerului Dezvoltarii Informationale (MDI) a crescut din cauza ca aici au fost incluse persoanele care au atins in acest an majoratul. Fireste, Comisia nu poate recunoaste introducerea in lista a decedatilor, a celor cu dereglari mintale sau a altor persoane care nu au dreptul la vot. Insa, oricum, e imposibil ca numarul alegatorilor sa creasca, in conditiile in care populatia RM scade treptat. Potrivit Biroului National de Statistica, in 2005, populatia RM constituia 3 mln. 600 mii 400 cetateni, in 2006 – 3 mln. 589 mii 900, in 2007 – 3 mln. 581 mii 100, in 2008 – 3 mln. 570 mii 100 si in 2009 – 3 mln. 567 mii 500. Deci, moldovenii mor din ce in ce mai multi, iar numarul electorilor din registrele MDI creste vertiginos. Daca in 2005 acesta era de 2 mln. 400 mii, in acest an ministerul a prezentat initial la CEC o lista de peste 3 mln.(!) de alegatori. Faptul ca aceasta a fost falsificata ni-l demonstreaza si reactia nesanatoasa a MDI – dupa ce AMN a avertizat despre pericolul unei mari fraude, ministerul a schimbat imediat lista, anuntand deja 2 mln. 600 mii de alegatori. Insasi jonglarea cu asemenea cifre este penibila si s-a reflectat apoi in fraudele descoperite. Nici noua lista nu inspira incredere, deoarece insumeaza cu 200 mii mai multe nume decat in 2005. Ascunzandu-si, probabil, intentiile, CEC a ignorat iarasi Codul Electoral, care o obliga sa controleze, in colaborare cu organele administrative publice si cele locale, intocmirea si verificarea listelor. Autentificarea acestora a fost lasata pe seama birourilor electorale, cu numai 20 de zile pana la alegeri. Mai mult, listele au fost trimise primariilor pentru verificare intr-un program electronic, in care, potrivit unor edili, era greu sau imposibil de efectuat modificari. Ulterior, dupa ce numerele actelor de identitate din liste au fost corectate manual in ziua alegerilor, s-a dovedit inca o data ca MDI a furnizat informatie falsa.

Sectii de votare cu peste 3000 de alegatori

La sectia de votare nr. 267 din Bubuieci in lista de baza au fost inclusi 3.435 alegatori, desi CE stipuleaza ca numarul maxim de alegatori la o sectie nu poate depasi cifra de trei mii. La aceeasi sectie, lista suplimentara si cea a persoanelor care au votat la domiciliu lipsesc.

Liste neautentificate de primari si sefii biroului electoral

In multe cazuri, listele electorale n-au fost semnate initial de primari. Doar la Hancesti, incalcarea a fost depistata la 63 din cele 69 de sectii din localitate. O alta frauda este ca listele nu au fost semnate si autentificate de presedintii si secretarii birourilor electorale. Tot la Hancesti s-au inregistrat astfel de cazuri in 60 de sectii. De exemplu, la sectia nr. 6/20 din s. Cotiujeni, r-l Briceni, au fost intocmite trei liste electorale, dar niciuna nu a fost semnata si autentificata. Respectiva metoda face posibila schimbarea listelor electorale cu altele pregatite din timp.

Lipsa proceselor-verbale a facut posibila schimbarea urnelor

In ziua alegerilor, inainte de deschiderea votarii, membrii comisiei de votare sunt obligati sa intocmeasca cate un proces verbal, care sa fie semnat de toti cei prezenti, iar un exemplar al acestuia urmeaza sa fie introdus in urna de vot. La 5 aprilie, aceasta prevedere a fost ignorata in foarte multe localitati, iar la Hancesti – in toate cele 69 de sectii. Ca rezultat, urnele cu buletinele de vot puteau fi schimbate pe parcursul zilei, fapt consemnat si de catre unii observatori.

Cea mai frecventa frauda – s-a votat fara actul de identitate

Ion Nosalciuc, reprezentantul Guvernului si presedintele PCRM din Orhei, a votat ilegal, fara act de identitate. La sectia nr. 14 din Orhei, frauda s-a comis de 21 de ori, la sectia nr. 4 – de 19 ori, la sectia nr. 1 – de 9 ori etc. Numarul persoanelor care au votat, la 5 aprilie, fara buletin de identitate bate recordurile, ceea ce arata ca frauda s-a comis intentionat. Punandu-si doar semnatura in dreptul numelui si neprezentand niciun act, se putea de votat pentru oricine – de la copii pana la decedati din orice localitate a lumii. Nu-i exclus ca in aceste liste au figurat si nume inventate – ale unor persoane inexistente. La sectia nr. 29 din Stefan-Voda pe liste lipsesc cu desavarsire seria si numarul de buletin ale tuturor alegatorilor, iar sase persoane sunt sterse nemotivat cu o linie. Numai la Falesti, din listele controlate s-a depistat ca au votat fara documente 3000 de persoane, la Briceni – circa 1000, la Cahul – 268, iar la sectia nr. 10 din Ungheni acestia au reprezentat 610 (!) din 2.034 de alegatori. La Leova, la sectia nr. 39 din s. Cuporani au votat fara buletine de identitate 78 de persoane, la sectia 38 din s. Tigheci – 36, iar 28 dintre ei au votat repetat si pe listele suplimentare in s. Cuporani. La Soldanesti, la o singura sectie de votare, nr. 9, din s. Cobalea, au votat fara documente 65 persoane, iar la sectia nr. 1 din Donduseni – 50 de persoane. In mun. Chisinau, la sectia nr. 280 din s. Gratiesti au votat fara act de identitate 30 de alegatori, iar la Sangera – 26. La sectia nr. 1 din Causeni au votat astfel 14 persoane, la sectia nr. 2 – 18, iar la sectia nr. 46 din s. Tocuz – 61. Asemenea exemple exista cu nemiluita, iar partidele de Opozitie dispun de liste care confirma frauda.

… fara a indica domiciliul sau viza de resedinta

In s. Pruteni, r-l Falesti, la sectia nr. 53 au votat 837 persoane fara domiciliu si viza de resedinta. Fara a prezenta fisa de insotire a actului de identitate, se face posibila votarea nestingherita intr-o localitate a cetatenilor care locuiesc in alta localitate sau votarea multipla – acelasi om voteaza la diferite sectii de votare. Astfel au mai votat doua persoane – Irina Dricol si Elena Stirbu – la sectia nr. 6/28 din s. Larga, Briceni, alte doua – la sectia nr. 13 din s. Bujor, Hancesti, noua persoane – la sectia nr. 15 din Orhei. La sectia nr. 37 din s. Moldovanca, r-l Falesti au fost facute manual doua liste – de 17 si, respectiv, 45 persoane – toti fara exceptie fiind fara domiciliu.

Au votat in baza codului personal din 13 cifre

Potrivit Codului Electoral, cetatenii RM au dreptul sa voteze fie cu buletinul de identitate, fie forma nr. 9 sau cu livretul militar, daca votantul isi satisface serviciul militar. Legea nu prevede ca in listele electorale sa fie inclus codul personal de 13 cifre – si in acest caz, ar putea vota persoane straine localitatii pentru ei sau pentru altii. Un caz similar a fost depistat in s. Volintiri, Stefan Voda, unde foarte multi alegatori si-au inscris codul personal in dreptul numelui. Verificand listele, PL a stabilit ca Maftiuc Alexandra din acest sat, in varsta de 91 de ani, ar fi votat in baza codului de identitate, care, de fapt, apartine unui oarecare Constantin Mararita… Solicitate de TIMPUL, rudele dnei Maftiuc ne-au spus ca nu-l cunosc pe Mararita si ca femeia a votat la domiciliu, in baza pasaportului sovietic. De unde rezulta ca Maftiuc a votat pe alta lista, iar aici numele si semnatura i-au fost introduse in mod fraudulos. Cu numar de identitate au mai votat 354 de persoane la sectia nr. 46 din s. Sarata-Mereseni, Hancesti, 2.369 – la sectia nr. 13 din s. Bujor, Hancesti, 1.349 – la sectia nr. 45 din s. Mereseni, Hancesti, si altii.


…in baza certificatelor de casatorie, a numerelor de masina etc.

Impactul acestei fraude este identic celor de mai sus. Cu acte neprevazute de CE poate vota oricine si oriunde, dar votarea este ilegala, fiindca nu da certitudinea ca respectivul alegator locuieste de facto in localitatea cu pricina sau ca se afla in RM. De exemplu, la sectia nr. 15 din s. Costesti, Ialoveni, cetateanul Petro Sprincean a votat cu certificat de sedere CR 4400427, care nu da dreptul la vot. La sectia nr. 2 din Hancesti, 8 cetateni au votat cu pasaportul turistic. La sectia nr. 4 din Glodeni, Boboc Violeta si Lupusor Ludmila au votat cu certificatul de casatorie. La sectia nr. 53 din s. Pruteni, Falesti, Urzica T. a votat in baza unui act nevalabil – CJA 251323. La Cristesti, Nisporeni, doua persoane au votat cu livretele militare, desi nu se aflau in serviciu. La sectia nr. 43 din Nisporeni, 68 de alegatori au votat cu acte de identitate nevalabile. Altii au votat cu permise de conducere sau numere de inmatriculare a masinilor…

O metoda eficienta de falsificare – listele suplimentare

O mare parte a listelor suplimentare nu au fost autentificate si au reprezentat doar un sir de nume si semnaturi. Un exemplu surprinzator de mare de votanti pe suplimentare s-a inregistrat la Orhei, dar aceasta practica s-a folosit si in alte localitati. La sectia nr. 16 din Cahul, pe suplimentare au votat ilegal 65 persoane, la sectia nr. 20 din acelasi oras – 48 persoane, neindicandu-se la nimeni anul nasterii, actul de identitate si adresa la domiciliu. 28 de alegatori de pe listele de baza din s. Tigheci, Leova au votat si pe listele suplimentare in s. Cuporani. La sectia nr. 43 din s. Ulmu, Ialoveni, pe lista suplimentara neautentificata au votat ilegal un numar exagerat pentru un sat – 75 persoane, si toti fara acte. Nicio informatie nu e indicata nici la cei 42 de alegatori de pe lista suplimentara a sectiei nr. 33 din s. Hagimus, Causeni, dar nici la cei 102 alegatori de pe lista suplimentara a sectiei nr. 6/13 din s. Caracusenii Vechi, Briceni. La sectia nr. 6/1 din Briceni au fost intocmite trei liste suplimentare, toate neautentificate, ceea ce a generat falsificarea a 26 semnaturi. Si mai multe au fost facute la sectia nr. 6/38 din s. Tetcani, Briceni – 7 la numar si toate neautentificate, ceea ce a permis falsificarea a 14 semnaturi. Daca nu contin toate datele stipulate de Codul Electoral, listele suplimentare, prevazute pentru alegatorii care nu se afla in lista de baza, pot presupune fraude majore, prin scrierea unor nume (existente sau fantomatice), insotite de semnaturi.

Cersitul de voturi, prin votarea la domiciliu

In lista de votare la domiciliu semneaza persoanele care solicita sa voteze la domiciliu. Acestea au fost intocmite similar celor suplimentare – foarte multe au ramas nesemnate si neautentificate, slujind si ca remediu pentru cersit voturi. Cazurile depistate ne demonstreaza ca, la 5 aprilie, o parte din aceste liste au fost pregatite dinainte, fara solicitarea votantilor. De exemplu, la sectia nr. 6 din s. Briceni, r-l Donduseni, lista de votare la domiciliu a fost intocmita, fara a fi autentificata, din propria initiativa a membrilor biroului electoral, cointeresati sa cerseasca voturi. In consecinta, din cele 64 de persoane incluse in lista, 8 au refuzat categoric sa voteze. Un caz interesant a avut loc si la sectia nr. 20 din s. Misovca, Ialoveni, unde secretarul organizatiei primare a PCRM, Pisarenco Tatiana, a intocmit lista de votare la domiciliu de una singura si, fara sa anunte pe cineva, s-a pornit de la casa la casa, reusind sa cerseasca 31 de voturi. Lucruri trasnite s-au intamplat si la sectia nr. 6 din s. Dorotcaia, Dubasari, unde au fost intocmite tocmai 4(!) liste de votare la domiciliu. In prima lista, la fel nesemnata si neautentificata, au semnat 27 de alegatori, dintre care multe semnaturi erau facute de aceeasi mana. Si a doua lista, cu 27 de persoane, contine semnaturi identice, iar 12 alegatori nu si-au indicat numerele actelor de identitate. Aceleasi gafe s-au observat si pe celelalte doua liste. In unele cazuri, persoanele care au solicitat benevol sa voteze la domiciliu au fost, elementar, mintite. Bunaoara, la sectia nr. 6/28 din s. Larga, r-l Briceni, Bejenari Gh., invalid de gradul II, a rugat sa voteze acasa. Din motive inexplicabile, membrii comisiei nu s-au deplasat la domiciliul sau, iar dupa verificarea listei, s-a stabilit ca, desi Bejenaru nu votase, semnatura sa era in lista.

Liste nemotivate, suspecte

Au mai fost depistate un sir de liste, despre care putem doar sa presupunem ca sunt liste electorale si in care, de asemenea, putea semna oricine si de cate ori vroia. Ca si listele suplimentare si cele cu votare la domiciliu, acestea – toate neautentificate – puteau fi pregatite anterior de catre membrii birourilor electorale antrenati in fraudarea scrutinului, pentru ca, in seara de 5 aprilie, sa le strecoare pe neobservate alaturi de celelalte liste. De exemplu, la Gratiesti au fost intocmite doua liste, cu 43 si, respectiv, 17 alegatori, in care nu-s indicate nici macar numerele sectiilor de votare, nemaivorbind de lipsa stampilei si a semnaturii presedintelui biroului electoral. O lista identica, dar cu 38 de semnaturi facute de aceeasi mana, a fost facuta si la sectia nr. 6/20 din s. Cotiujeni, r-l Briceni. La sectia nr.6 din s. Dorotcaia, Dubasari, in afara de listele suplimentare, mai exista un fragment de lista nesemnata, din 10 alegatori, care nu se intelege ce fel de lista e. Asemenea exemple sunt foarte multe.

Fraudele de mai sus sunt doar cateva – mai putin de jumatate – din toate cele descoperite de catre Opozitie in procesul de verificare a listelor electorale. Exemplele prezentate nu sunt unice si ele pot fi argumentate in baza probelor acumulate de catre PL, PLDM si AMN. Despre alte fraude cititi peste o saptamana.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *