Despre titluri și limbajul deontologic
Centrul Independent de Jurnalism și secretarul Consiliului de Presă, Petru Macovei, au luat atitudine față de titlul pamfletului „Unde l-a fătat mumă-sa pe Gr. Petrenco”. Anunțându-ne că au fost sesizați de „câțiva cititori” și „un bloger”, Centrul ne atrage atenția „asupra obligaţiei pe care o are presa de a practica un limbaj decent, care nu ar jigni pe nimeni„ și nu ar „contravine bunelor practici”.
Nu vom da lecții de semantică și cultură a limbii, limitându-ne doar la constatarea că o asemenea abordare a expresei populare „a-l făta mumă-să„ e ușor rectilinie. Acest verb arhaic popular (sinonim cu „a naște” în limba vie), nu poate jigni, nu „contravine bunelor practici”. Apropo, cuvântul „făt” (vezi și Făt-Frumos), tot de la respectivul verb se trag. În titlul nostru „fătat„ nu mai are sensul primar, cu atât mai mult nu are nimic cu mama lui Grigore Petrenco, sensul fiind altul: cine ești, de unde te-ai luat și pentru care merite ș.a.m.d. crezi că trebuie să fii toată viața numai deputat?
Deontologia limbajului în presă? Da. Ne miră însă faptul că cei care ne-au sesizat nu au reacționat tot atât de prompt și intransigent și în alte cazuri, cu adevărat grave, când unii golani de presă infectau (și mai infectează) spațiul public cu abjecții lexicale de cea mai insuportabilă probă. Vă putem aduce sute de articole unde deontologia limbajului e călcată în picioare cu cinism și premeditat, pentru a jigni și a umili. Atunci ați tăcut. În cazul TIMPULUI care se încadrează în limita admisibilului (dacă nu speculăm cu pudori false) ați reacționat.
De ce? Fiindcă a fost „atins” Grigore Petrernco.
Referințe: „Experții media” de la API manipulează opina publică. Hoțul strigă: „Prindeți hoțul!”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!