Digitalizarea școlilor va duce la creșterea calității procesului educațional
Nu s-au pronunţat sume, nu s-a făcut public textul, conţinutul dezvăluit este încă vag, dar se referea la introducerea în şcoli a laptop-urilor, tabletelor şi la înlocuirea manualelor clasice cu cele digitale şi a clasicei table, cu un touch-screen de mari dimensiuni. Intel are în acest proiect un rol de consultant.
Adrian Cioroianu, director de dezvoltare la Intel România, a explicat pentru HotNews.ro că memorandumul nu are nicio prevedere legată de bani pentru că nu este un contract comercial. „Nu vindem nimic către statul român, însă am promis să ajutăm autorităţile în două chestiuni”, a precizat el, adăugând că e vorba de consultanţă pentru întocmirea unui proiect naţional pentru programul de digitalizare a claselor şi scrierea unui proiect pentru obţinerea banilor europeni.
Într-o clasă modernă, digitală este nevoie de tablete pentru elevi, laptop pentru profesor, tablă electronică, software, servere şi servicii cloud, iar că punct de pornire e nevoie să existe manuale digitalizate în română. Intel poate ajută ministerul Educaţiei să scrie acest proiect de digitalizare la nivel naţional, mai ales că grupul american are experienţe similare din state precum Polonia sau Ungaria, a explicat Adrian Cioroianu.
Apoi, spune el, Intel poate ajuta statul român să scrie un proiect pentru a obţine banii europeni necesari digitalizării între 2014 şi 2020. Estimările Intel arată că un program complet de digitalizare a claselor I – XII ar costa 8-9 miliarde euro fiindcă vorbim de 250 mii de profesori şi un total de 3,3 milioane elevi. Programul ar urmă să fie implementat gradual, profesorii vor trebui şi ei pregătiţi, iar intervalul de derulare va fi de minim patru – cinci ani.
Cioroianu spune că o idee bună ar fi că digitalizarea să înceapă cu şcolile profesionale, fiindcă s-ar ridica nivelul elevilor care vin acolo şi calitatea procesului educaţional. În plus, ar fi potrivite laptop-urile create special în scop educaţional fiindcă sunt mai robuste, rezistând mai bine la şocurile inerente unei folosiri în clasă.
Însă ce va câştigă Intel din acest acord care nu conţine prevederi financiare? „Direct nu vindem absolut nimic, iar asta ne conferă o poziţie favorabilă fiindcă nu avem un interes anume", explică reprezentantul Intel care precizează că industria va avea de câştigat dacă învăţământul se va digitaliza fiindcă se vor vinde terminale de la diverse mărci care vor fi folosite la clasa. Câştigul Intel, spune directorul de dezvoltare, este că în unele din aceste terminale se vor găsi procesoare ale companiei, Asta e valabil mai ales la laptop-uri unde procesoarele Intel au peste 80% din piaţă, în timp ce la tablete şi smartphone-uri compania a intrat mai târziu şi abia acum îşi face simţită prezenţa.
Ce s-a făcut din momentul semnării acordului? Împreună cu Minitsterul Educaţiei s-au digitalizat mai multe clase (că parte a unor proiecte -pilot) – cu tablete, laptop-uri, tablă digitală – pentru a se vedea cum e influenţat procesul de învăţare şi ce concluzii pot fi trase.
Intel derulează din 2012 un proiect în judeţul Bihor unde la câteva şcoli elevii lucrează şi studiază pe laptop-uri speciale, rezistente, însă simple, iar profesorul gestionează parcursul fiecăruia printr-o tabletă prin care comunica şi cu elevii. Creşte gradual numărul de clase în care este testat conceptul modern şi la fel este tot mai mare numărul de profesori care sunt instruiţi.
Autorităţile, prin vocea Ministrului Educaţiei, admiteau în iunie că nu sunt bani pentru digitalizarea şcolilor, însă, şi cu ajutorul unor companii cu experienţă, cum e Intel, speră să construiască un proiect solid cu care să se prezinte la Bruxelles, cerând finanţare.
"Cred că România nu are în prezent bani pentru tehnologizarea claselor, asta nu însemna însă că nu putem să căutăm aceşti bani. România, în urmă cu 10 ani nu avea bani nici pentru laserul pe care îl lansăm astăzi, dar a căutat bani împreună cu experţii tehnologiilor de vârf (…) Finanţarea n-a venit singură, a fost o competiţie. Sperăm să obţinem acest lucru şi pentru tehnologizarea şcolilor româneşti. Sperăm că în doi – trei ani să fim pregătiţi, să mergem la Bruxelles şi să spunem: acesta este proiectul nostru şi dorim finanţare", spunea acum câteva luni ministrul Educaţiei, Remus Pricopie.
Ministrul le-a răspuns în trecut şi celor care spun că, în condiţiile în care o parte din şcoli stau să cadă, e exagerat să vorbim de tablete şi smart TV, explicând că trebuie să ne ocupăm în acelaşi timp de mai multe lucruri. „Faptul că încă avem probleme în sistem nu înseamnă că trebuie să blocăm acest proiect. Cineva a spus că trebuie să terminăm şcolile de reparat şi apoi să ne ocupăm de digitalizare. Eu cred că trebuie să le facem în acelaşi timp şi pe unele şi pe altele. Pentru fiecare problema avem o foaie de parcurs destul de clară, astfel încât în scurt timp să avem conţinuturile digitale la care să aibă acces atât copii din ţară cât şi din străinătate".
Sursa: Hotnews.ro