Actualitate

Drumul Chișinău-Ungheni. Va fi sau nu va fi?

Exact cu doi ani în urmă, în martie 2014, Administrația de Stat a Drumurilor semna contractele pentru reabilitarea a circa 52 km de drum cu compania cehă OHL ZS și, pentru reabilitarea a 17 km – cu o companie azeră, ”Evracson”. Peste trei luni era semnat încă un contract cu ”Evracson” pentru reabilitarea ultimului segment al drumului respectiv, de 22 km.

Vă mai amintiți cu cît tam-tam ieșise fostul premier Iurie Leancă să de startul reabilitării drumului Chișinău-Ungheni? Vă mai reamintiți de promisiunile făcute atunci, dar și mai tîrziu? Cică, în 2016, în luna iulie, vom avea un drum nou-nouț. Circa 100 de kilometri! Iar în noiembrie 2016 urma să fie dat în exploatare ultimul segment – de 22 km.

Ce avem în realitate?

Potrivit rise.md, compania cehă, OHL ZS, a efectuat lucrări în proporție de doar circa 11%, iar ”Evracson” – de 14%, deși, la ora actuală, lucrările trebuiau să fie făcute în proporție de 70-80%.

Iată că, de doi ani, rămînem doar cu promisiuni și discuții aprinse pe marginea reabilitării drumului Chişinău-Ungheni-Sculeni.

Ministrul Transportului, Iurie Chirinciuc, tot amenință companiile ba cu rezilierea contractelor, ba cu un război mediatic. Cele două companii, la rîndul lor, se apară.

Explicațiile companiilor

Jurnaliștii de la RISE Moldova i-au abordat pe reprezentanții celor două companii pentru explicații. Adrian Vovec, manager de proiect pe tronsoanele Chișinău-Ungheni la OHL ZS, spune că, din start, compania nu a avut un proiect tehnic aprobat de autorităţi, în baza căruia să lucreze. ”Pînă acum, am lucrat pe baza unor aprobări provizorii, deoarece în proiectul tehnic s-au constatat abateri, neconcordanțe. Am fost nevoiți să elaborăm modificări ce urmau a fi verificate și aprobate la nivel local. Nu am primit aceste aprobări. Noi avem posibilitatea să demarăm lucrările în forță, dar, dacă nu știm exact care sînt cerințele, cum să lucrezi?”, a subliniat dînsul.

Și Kenan Kose, reprezentant al companiei Evrascon, spune că s-a confruntat cu probleme similare. ”Proiectul pe care ni l-au prezentat s-a adeverit a fi nefinalizat. Noi am început lucrările de cîteva ori și am întîlnit probleme, după care le-am suspendat, apoi am început din nou și tot așa”, a explicat dînsul.

Ce urmează?

Cu siguranță, drumul nu va fi gata pînă în toamnă. Cine știe dacă se va reuși în 2017. Situația este incertă. Ministrul Iurie Chirinciuc tot îi cheamă la covor pe reprezentanții celor două companii.

„Am avut deja cini sau șase întîlniri cu OHL ZS. Situația este critică. Sântem aproape cu toții într-o situație proastă, însă compania stă și mai rău”, a declarat Iurie Chirinciuc.

Nu e mai veselă situația nici cu ”Evracson”. Compania are probleme financiare. ”Din informația pe care o dețin, Evrascon a construit drumuri în Ucraina, Azerbaijan și Kazahstan, pentru care încă nu li s-au transferat banii”, a făcut o precizare ministrul.

Ce spun contractele?

Potrivit prevederilor contractuale, cele două companii ar urma să toarne asfaltul pe cei 92 km, de pe traseul Chișinău-Ungheni, în următoarele 5 luni. În caz contrar, riscă penalități de 0,05% pe zi din valoarea contractelor. Adică, zilnic ar fi nevoite să achite peste 39 mii de euro, iar timp de o lună suma s-ar ridica la 1 milion. Clauzele contractuale indică un termen de extindere a proiectului de reabilitare cu 200 de zile.

Sursa: expresul.com

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *