Editorial

Electorala și Împărăția

Citind Evanghelia aproape că ne întrebăm dacă în vremea aceea exista vreo structură politică în lume. Dar apoi vedem că existau dregători ca întotdeauna. Apostolul Pavel chiar spune că trebuie să ne supunem stăpânitorilor și dregătorilor, pentru că nimeni nu ajunge să conducă dacă nu i s-a rânduit de Sus. Sau cum Iisus îi spune aceluiași Pilat: „Nu ai avea nicio putere asupra Mea, dacă nu ți s-ar fi dat ție de sus”.
Și atunci cum se face că Iisus nu ne spune mai multe despre politică? Simplu: Împărăția lui nu e din lumea aceasta! Iar Apostolii trimiși de Iisus la propovăduire, vorbeau despre Împărăția cerurilor, nu despre dregătorii vremurilor.

Să se amestece biserica în politică înseamnă să uite care este chemarea ei, înseamnă să se abată din drumul ei, dar mai ales înseamnă să facă voia stăpânitorului întunericului. Oare nu știm că divergențele politice aduc dezbinare? Iar al cui e rolul de dezbinător știm bine.
L-am văzut pe episcopul Marchel însoțit de trei preoți și învățând oamenii (într-o română stricată) pe cine să voteze. Deși acești slujitori ai bisericii nu au ieșit la televizor cu 30 de ani în urmă să conteste ateismul științific propovăduit de sovietici, nici să ia poziție împotriva unui sistem care a adus: foametea, deportările, închiderea bisericilor! Ba mai mult, Episcopul Marchel a spus că are „sfânta datorie de a lămuri oamenii pe cine să voteze”. Notați: „sfântă datorie”!!!

Cei patru au vorbit pe rând împotriva candidatului PAS. Și au încercat să justifice atitudinea lor, spunând că ei ca mădulare ale lui Hristos sunt datori să se implice în alegerile corecte ale societății. Faptul că își caută justificare ne dovedește un lucru: că ei știu în sinea lor că biserica nu trebuie să aibă culoare politică! Iar justificarea e una aberantă: ca trup al lui Hristos și ca cetățean al Împărăției Lui mă interesează ce alegeri se fac în societatea laică. E ca și cum ai spune că în calitate de copac te interesează peștele. Vi se pare oare că Trupul lui Hristos e totuna cu societatea contemporană?

Ca cetățean al acestei societăți pot să spun că vreau să câștige Maia Sandu, iar episcopul Marchel și mitropolitul Vladimir pot să își dorească întoarcerea Moldovei în URSS, însă tot ca simpli cetățeni. Ca păstori ai bisericii ei trebuie să vadă de cele ale bisericii, nu de dregătoriile acestei lumi. Păcatul moral nu constă în votarea unui candidat sau altul, ci în folosirea puterii dată lor de Dumnezeu prin taina hirotoniei ca să manipuleze voința creștinilor. De-a lungul a două mii de ani de creștinism adevărații păstori au criticat greșelile conducătorilor lumii, dar nu s-au așezat de partea unora sau altora. Ar fi ieșit Sfântul Vasile cel Mare să ne spună astăzi să îl votăm pe Dodon?

Biserica nu e un partid, ci e o împărăție, iar această împărăție îl are pe Hristos împărat, nu are alegeri o dată la patru ani. Să se implice o biserică locală în bătălia electorală de partea unui candidat sau a altuia, înseamnă că această biserică a uitat că Îl slujește pe Hristos și a început să slujească acestei lumi.

Episcopul Marchel a comentat și că ora de religie nu mai e obligatorie în România. O afirmație subtilă care se voia un dublu atac: pe de o parte împotriva Bisericii Ortodoxe Române, pe alta – împotriva Europei. Totuși în România copiii aleg să studieze în continuare, iar religia a rămas în școli fără să fie obligatorie. Nu același lucru îl putem spune despre Moldova. Aici în cele mai multe școli nu se studiază religia. Vă întreb nu doar despre școlile simple, ci despre învățământul teologic din Moldova: câte facultăți de teologie există în Republica Moldova?
Să nu credeți că Europa va face rău ortodoxiei: Biserica Ortodoxă Română nu a suferit după integrarea în Uniunea Europeană. Școlile teologice sunt foarte multe, învățământul e la un nivel înalt, fără să respingă nici teologii greci, nici pe cei ruși. După integrarea în UE, Biserica Ortodoxă Română are în jur de 700 de mănăstiri şi schituri, cu aproximativ 10.000 de monahi şi monahii, 37 de Seminarii Teologice liceale, 12 Facultăţi de Teologie şi 4 departamente de Teologie, incluse în cadrul altor facultăţi (mai multe școli teologice decât în Rusia). Peste 10.000 de cadre didactice predau religia în şcolile publice. Deci nu vă lăsați mințiți. Ortodoxia e în România mai liberă decât își pot imagina cei care încă slujesc celor care ne-au închis bisericile și ne-au ucis preoții aici în Moldova cu zeci de ani în urmă.

Mergeți la vot duminică. Votați cu Maia Sandu sau cu Dodon. Stricați votul dacă vreți. E dreptul vostru. Ca ortodocși nu avem nici o obligație morală să alegem un anume candidat. Însă un lucru trebuie să îl știm: împărăția noastră nu e din lumea aceasta, iar biserica nu ar trebui să facă politică. Pentru că așa cum l-am văzut pe Mitropolitul Vladimir susținându-l pe Voronin, l-am văzut și cu Filat sau Dodon. Iar astfel de triste implicări ale ierarhilor în politică nu fac altceva decât să scadă încrederea în Biserica lui Hristos, fie ea în jurisdicția Moscovei sau a Bucureștiului.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *