Artă

Eugenia Boldescu și „umbrela” sub care vrea să adune artiștii din țară

Au fost fondate teatre independente, tot mai multe formații muzicale tinere ne uimesc plăcut și, iarăși, tot mai multe inițiative culturale se conturează cu succes. Unul dintre fondatorii unui proiect inedit este Eugenia Boldescu, care de doi ani stă în fruntea unei platforme culturale. Scopul acesteia este de a susține artiștii autohtoni.

Până a deveni un adevărat promotor al tinerilor artiști și al culturii autohtone, în general, în Moldova, Eugenia a fost manager a două localuri, fără vreun concept mai special, spune ea, doar o sursă de venit. În curând, însă, în 2010, când libertatea presei parcă nu mai erau doar două cuvinte fără sens, Eugeniei, care are studii în psihologie și jurnalism, i s-a propus să lucreze după specialitate, la televiziune, și ea nu a refuzat oferta. A început cu munca de asistent de producător, și doar în patru luni, Eugenia Boldescu a fost avansată până la postul de producător al unei emisiuni de divertisment. În paralel, ea era și organizator de evenimente tematice al aceluiași post tv.

De la idee, la fapte este doar un „Yard Sale”

Peste cinci ani, Eugenia s-a despărțit de echipa de pe platou și, cu pași mici, a început să se apropie de adevărata ei pasiune, și anume să adune oameni frumoși la evenimente diferite de tot ce a mai văzut Chișinăul și chiar întreaga țară. Alături de Olesya Sarandi, o bună prietenă a sa, acum cinci ani, au ajuns la concluzia că în garderobele lor s-ar afla prea multe lucruri și despre posibilitatea de a le vinde. „Atunci, am organizat un eveniment de probă, în curtea blocului în care locuia Olesya. A fost un eveniment destul de particular, dar la care s-a adunat foarte multă lume. Primul eveniment ne-a dat de gândit și am înțeles că am putea organiza ceva mai de amploare. Și am continuat, iar dacă faci o dată, de două ori și iese cu succes, nu te mai poți opri”, își amintește Eugenia.

Evenimentul despre care povestește ea se numește „Yard Sale”, un iarmaroc care a pornit de la vânzarea articolelor de vestimentație, a bijuteriilor și a diferitelor obiecte de care „vânzătorii” nu se mai foloseau și s-a dezvoltat într-un târg de obiecte manufacturate, obiecte inedite și acompaniat de diferite concursuri și momente muzicale frumoase. Mai mult, pe lângă scoaterea din umbră a multor oameni talentați, „Yard Sale” descoperea și locuri parcă uitate de ochii orășenilor. „Am început ca niște amatori, apoi am atras sponsori, proiectul a început să aducă bani și în curând a devenit auto-sustenabil. Pe la a șasea ediție, am înțeles deja că ar fi bine să avem un spațiu al nostru. Aveam prea multe idei și era prea greu să lucrăm în spații străine”, explică Eugenia Boldescu.

O umbrelă pentru toți artiștii din Moldova

Zis și făcut. Cu peste doi ani în urmă, în centrul Capitalei, a apărut un local nou, al cărui concept cucerea din prima. Nu un bar, o cafenea sau un club de fițe, ci un spațiu larg, deschis, care provoca oamenii la discuții. Alături de prietena sa și Mihai Țurcanu, au fondat un ONG care are ca scop primordial să creeze condițiile necesare pentru ca tinerii artiști să se dezvolte și să devină cunoscuți. Ei au creat spații pentru concerte muzicale, pentru spectacole teatrale, pentru expoziții de fotografie sau pictură etc. În prezent, acesta se numește T5 Art Cluster, care în traducere ar însemna „umbrelă pentru artă”. Găzduit de clădirea Editurii „Universul”, T5 i-a pus pe cei trei parteneri în fața multor provocări.

„Am construit un proiect pe care știam că suntem capabili să-l ducem până la capăt. Eram conștienți că nu dispunem de mari surse financiare. Noi aveam cunoștințe și prieteni care ne-au ajutat, fie cu echipament, fie cu electricitate, materiale de construcție sau mobilă”, își amintește Eugenia Boldescu. Acum proiectul este în etapa în care își dorește să atragă în coparteneriat oameni de creație și este în căutare de sponsori și susținere a organizației poate chiar mondiale care promovează și susțin cultura. „În mod ideal, T5 ar trebui să ocupe etajul întreg. Aici ar putea să se întâmple zilnic evenimente, workshopuri, prezentări, concerte, expoziții, master-classuri. Acum noi utilizăm doar 400 m.p. din 2000 disponibile”, accentuează Eugenia.

„Suntem o echipă”

Totuși, chiar și suprafața pe care o ocupă în prezent această „umbrelă pentru artă” este una considerabilă și necesită a fi administrată cu iscusință. Fiind trei parteneri, aceștia și-au împărțit responsabilitățile în funcție de specializarea sau experiența fiecăruia. Astfel, Olesya Sarandi asigură promovarea, Mihai Țurcanu partea vizuală, adică designul, iar Eugenia Boldescu este directorul executiv al T5 Art Cluster, or ea este cea responsabilă de evenimente și de buna lor organizare. „Oricum, noi nu suntem singuri. Avem o echipă care lucrează alături de noi, oameni care vor ca ideile noastre să se realizeze. Ba chiar prieteni care au fost inspirație de planurile noastre și ne sunt alături. Mai mult, aceasta nu este o afacere pur comercială, cu șefi și subordonați. Nu avem angajați care vin cât mai târziu și pleacă cât mai devreme, dimpotrivă. Noi lucrăm împreună. Eu pot să înlocuiesc administratorul sau pe altcineva, eu lucrez împreună cu ei, iar câteodată lucrez mai mult decât ei. Oricum, aici lucrează doar oamenii care prețuiesc atmosfera pe care-am creat-o în T5”, recunoaște Eugenia. Așadar, echipa care lucrează în acest spațiu conceptual nu a fost adunată cu ajutorul unei companii de recrutare. „Noi suntem o echipă de prieteni care au niște scopuri nobile”, concluzionează Boldescu.

Obiectivele de care vorbește directorul executiv al T5 sunt deschiderea unei galerii permanente, amenajarea sălilor de repetiții pentru formații muzicale care nu dispun de spațiu, crearea unei rețele cu ONG-uri similare și multe altele. Până atunci, însă, recunoaște Eugenia, este nevoie de susținere considerabilă din partea autorităților. „Comunicarea cu tot ce reprezintă statul este cea mai complicată”, adaugă ea. Printre greutăți, desigur, este enumerată și partea financiară. „Când balansezi între ceea ce nu e profitabil și ceea ce aduce venit, alegerea este mereu grea. Să dai în chirie sala pentru un eveniment de fițe sau să faci proiecții de film autohton cu intrare gratuită?”, explică Eugenia Boldescu. Așadar, să administrezi un spațiu atât de mare, cu un potențial enorm, este foarte complicat. Întrebată dacă, din cauza dificultăților, a fost vreo zi în care a simțit că vrea să renunțe la acest proiect ea a răspuns râzând: „Cred că în fiecare săptămână este o astfel de zi. Este mereu o sâmbătă în care trebuie să te scoli la 8, dar te-ai culcat la 6 dimineața, pentru că trebuie să te pregătești pentru următorul eveniment. Dar te iei în mâini și treci la treabă!”, spune Eugenia încrezută. Mai ales că nimic nu încurajează mai mult ca momentul în care „lumina arde, toți spectatorii sunt așezați, alții stau în bar și beau câte o cafea, cântă muzică frumoasă și evenimentul a început”.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *