Ultima oră

Eugenia Ostapciuc in locul lui Nicolae Iorga

La 18 ani distanta de la proclamarea Independentei RM, necesitatea asanarii morale a societatii basarabene e la fel de actuala. Declinul spiritual si socio-economic se vede ca in oglinda in scoala nationala. Invatamantul istoric, spre exemplu, continua sa fie sub controlul PCRM. „Reformarea” clasei politice dupa 2001 a adus-o pe Eugenia Ostapciuc in manualele de istorie ca pe o mare personalitate, iar Bratianu, Iorga sau Xenopol au fost inlocuiti treptat cu Stepaniuc, Burian, Stati sau Beniuc.

 

 

Un nou atac comunisto-rusesc asupra istoriei
Una dintre cauzele evidente ale rupturii dintre generatii este atacul continuu al liderilor comunisti asupra istoriei. Iata de ce noua programa la istorie pentru anul 2009-2010 – Organizarea procesului educational la istorie in anul de studii 2009-2010 pentru clasele V-XII -, distribuita de Ministerul Educatiei si Tineretului in scolile din republica, a atras critici dure din partea dascalilor. Ei sustin ca noile recomandari-indicatii contin grave erori stiintifice, urmaresc deznationalizarea si „transnistrizarea” RM, conform metodelor sovietice de spalare a creierilor inca de pe bancile scolii.
Programa a fost elaborata de trei profesori de liceu din Chisinau si Comrat, coordonata de Vasilisa Iluta, sefa Directiei educatie prescolara, invatamant general a Ministerului Educatiei, care nu e istoric de formatie. Expertii Asociatiei Istoricilor din Moldova sustin ca, prin intermediul acestei conceptii de predare a istoriei se impun niste falsuri, in baza unor teze de sorginte sovietica, iar ultimele indicatii peceremiste sunt o noua ofensiva asupra sistemului de predare a istoriei. Obiectivele autorilor programei sunt aceleasi ca si in 2006, odata cu introducerea disciplinei de istorie integrata, RM e prezentata ca un spatiu cultural arheologic separat de restul spatiului romanesc.

„Crima” de a gandi in scoala din RM
In actul ministerial lipsesc temele referitoare la evolutia ?arilor Romane de-a lungul secolelor, fiind mentionata doar ?ara Moldovei, analizata ca zona separata. Elevilor nu li se povesteste despre Unirea de la 1859 si formarea Statului Roman modern, iar Marea Unire de la 1918 este un subiect tabu, a explicat dr. in istorie Gheorghe Palade.
Dr. Igor Casu, specialist al ASM, si-a exprimat dezacordul cu faptul ca anul 1812 este prezentat in document ca an de dezintegrare a Moldovei, conceptie ce reflecta ideologia PCRM de refacere a Moldovei Mari. „Se sugereaza ca RM sau Basarabia de atunci era unica mostenitoare legala a Principatului Moldova. Lipsesc temele legate de aspectul represiv al regimului sovietic. Nu se aminteste nici de foametea din Republica Autonoma Sovietica Socialista Moldoveneasca (RASSM) la inceputul anilor ’30, nici de deportari, chiar daca un bunic de-al lui Vladimir Voronin a fost stramutat din Transnistria. Autorii programei nu abordeaza nici marea teroare din anii ’37-’38, in urma careia in RASSM au fost executate peste cinci mii de persoane. Niciun cuvant nu se spune despre Pactul Molotov-Ribbentrop, condamnat de insusi regimul sovietic din 1989. Valurile de deportari din anii 1940-1941, 1949-1951 ce au vizat stramutarea si exterminarea a 60 de mii de oameni nevinovati (fapt recunoscut chiar si de regimul lui Hrusciov), foametea din’46-’47 sunt trecute cu vederea”, a declarat Igor Casu.

„Transnistrizarea” invatamantului istoric
Istoricii au atentionat ca programa scolara face abstractie si de fenomenul deznationalizarii si schimbarii etnice a populatiei. „Asistam la o „transnistrizare” a invatamantului istoric din RM. Se impune un „model educational” in totala contradictie cu declaratiile partidului de guvernamant in ceea ce priveste integrarea europeana. Aceasta e imposibila, daca nu vom recunoaste si condamna crimele regimului sovietic. UE are un set de valori total diferit de cel al URSS”, observa istoricul Igor Casu.
Daniela Buga, profesoara la Liceul „V. Alecsandri” din capitala, a mentionat ca noul act de la minister promoveaza clar revolutia socialista de la inceputul secolului XX si doctrina bolsevica, criticata inclusiv de fostii adepti ai comunismului. Ea a chemat dascalii la o deideologizare a continuturilor curriculare. „Popoarele prospere au constiinta etnica. Scoala noastra niciodata nu a educat cultura civica a elevilor. Profesorii din republica au proiecte de predare de lunga durata si a-i bulversa cu o saptamana inainte de 1 septembrie cu noi tematici false, ce nu convin celei mai mari parti a profesorilor, este o atitudine neglijenta a ministerului fata de corpul profesoral”, a relatat doamna Buga.

Istoricii cheama la combaterea crimelor din educatie

„Cei care promoveaza programa in cauza nu au cunostinte nici lingvistice si nici geografice. Copiii sunt privati de subiectele de istorie, civilizatie si cultura occidentala. Or, istorie integrata ar insemna evolutii de la local la european, acolo unde s-au dezvoltat intr-adevar civilizatii, scoli si culturi importante pentru statele Europei de Est si de Sud-Est. Atunci despre care istorie integrata si principii putem vorbi?”, se intreaba Sergiu Mustata, presedintele Asociatiei Istoricilor din Moldova. El a anuntat ca, dupa 1 septembrie, cei mai importanti experti de la noi vor initia un proces de elaborare a unei noi conceptii de predare a istoriei in RM, dupa care sa urmeze realizarea unei noi curricule, urmate de o discutie publica. Se va propune o competitie pentru realizarea unei noi serii de manuale, dupa principii democratice. „Statele care propun mediului scolar doar un singur manual sunt clasificate ca state autoritare, iar in RM nu se ofera alternativa nici invatatorului si nici copilului”, a conchis istoricul.
Specialistii califica noul atac asupra istoriei drept unul orchestrat in contextul evenimentelor din 7 aprilie, dupa ce Victor Stepaniuc a operat o serie de controale la catedrele de istorie si la liceele din RM. Liderul comunist a acuzat cadrele didactice de romanism in predarea istoriei si a cerut ca persoanele neloiale regimului sa fie pedepsite si chiar epurate.
Totodata, Asociatia Istoricilor solicita demisia Vasilisei Iluta, care a dovedit in repetate randuri incapacitate profesionala. Expertii cer sa fie aduse la carma ministerului si a Directiei de invatamant preuniversitar persoane selectate conform principiilor profesionale, si nu dupa cele de partid.

Autor: Angelina Olaru

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *