Actualitate

Firma lui Şelin vrea să revină pe drumul Orhei-Rezina

Deşi nu asfaltase anul trecut nici măcar un metru din drumul respectiv, Compania „Ecodrum Construct” îşi încearcă din nou „norocul” pentru a pune mâna pe contractul de reabilitare a aceluiaşi traseu.

Începută încă în 2007, reabilitarea drumului Orhei-Rezina, unul dintre cele mai deteriorate din ţară, urmează să fie reluată în 2012. În acest scop, din Bugetul de stat au fost prevăzute 83 de milioane de lei pentru reparaţia unei porţiuni de 13 km. Proiectul nu a dus lipsă de finanţare nici anul trecut, când din buget au fost repartizate 100 de milioane de lei. Dar firma Ecodrum Construct, cea care trebuia să ducă la bun sfârşit reabilitarea integrală a drumului, a suspendat executarea lucrărilor, motivând că unele preţuri la materialele de construcţie şi motorină trebuie recalculate de Guvern, deoarece nu mai sunt aceleaşi ca în 2007. În acest context, Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD) a reziliat contractul cu firma respectivă şi a organizat o nouă licitaţie.

Ecodrum Construct e fosta companie mixtă „Quadro Design Plus” SRL, care, în 2007, a câştigat licitaţia pentru reabilitarea drumului de 46 km Orhei-Rezina. Atunci, printre acţionarii companiei se numărau firma social-democratului Victor Şelin, „Şel & Co” (49%), compania românească de construcţii „Theo National Construct” (50%) şi firma finlandeză „Rintala Terno Antti Olavi” (0,23%). În 2008, compania îşi schimbă denumirea în „Tehnorut SRL”, iar în ianuarie 2011 devine „Ecodrum Construct” SRL. Se schimbă, de asemenea, şi structura acesteia. „Theo National Construct” a fost exclusă dintre acţionari, iar „Şel & Co” a devenit majoritară cu 80% din acţiuni. Directorul companiei româneşti, Toader Golovatiuc, afirma că a pierdut din cauza operaţiilor financiare ale lui Şelin 3,5 milioane de euro.

La concursul de oferte, organizat pe 28 martie a.c., au participat patru companii, printre care s-a numărat şi Reprocon Grup SRL, care, fiind în asociere cu compania „Ecodrum Construct”, a dat cel mai mic preţ, având şanse mari să câştige licitaţia. Pe de altă parte, managerul-şef al ASD, Iurie Paşa, crede că preţul nu este garanţia unui rezultat favorabil la licitaţie. „Acum, documentele sunt în stare de evaluare. Cel mai mic preţ nu decide încă nimic. Comisia de evaluare examinează corespunderea cerinţelor expuse în documentele de licitaţie, apoi trece la evaluarea preţului. Un concurent din Rezina nu s-a calificat. Dacă nu se va califica nici asociaţia celor două firme, atunci va trebui să organizăm licitaţii repetate. Nu ştim încă nimic exact, dar lucrurile decurg spre asta”, a explicat Iurie Paşa.

Actualul administrator al „Ecodrum Construct” SRL, Vladimir Ialanji, susţine că, în toţi cei cinci ani, statul nu a asigurat finanţarea permanentă a proiectului. „Pe parcursul a cinci ani, am avut finanţare constantă maximum 2,5 ani. În restul timpului am luat credite, am intrat în datorii şi am lucrat cum am putut. Anul trecut, deşi ni s-au promis 98 de milioane de lei, am primit doar 15 milioane din Bugetul de stat”, a spus Vladimir Ialanji. Administratorul a precizat că, în 2011, au fost cheltuite 21 de milioane numai pentru îndreptarea terenului şi aşternerea unui strat de pietriş pe şase kilometri de drum.

Precizăm că Procuratura Anticorupţie a constatat că, la efectuarea reabilitării drumului naţional R-20 (Rezina-Orhei), firma Ecodrum Construct a majorat costul lucrărilor şi a prezentat informaţii false despre calitatea materialelor de construcţie. După o verificare realizată de angajaţii Procuraturii Generale, s-a constatat că agentul economic a majorat valoarea lucrărilor executate cu peste 1.901.200 lei.  

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *