Ultima oră

Guvernul german profită de criza din industria auto pentru a forţa reforme structurale de durată – orientarea spre maşini electrice. De schimbări vor profita Tesla din SUA şi chinezii

Cu uriaşa-i industrie auto lovită de scandalul Dieselgate, de marea încetinire economică globală de anul trecut, de startul pierdut în cursa electromobilităţii şi acum de pan­demie, Germania a suplimentat ajutoarele acordate acesteia cu 3 miliarde de euro, la 5 miliarde de euro. Banii au ca scop protejarea locurilor de muncă puse în pericol de actuala criză, dar şi forţarea producătorilor să accelereze tranziţia către maşini cu propulsie electrică – adică o schimbare de structură permanentă.

De această tranziţie şi de banii guvernului german, cu care vor fi subvenţionate achiziţiile de maşini cu motor electric, vor profita nu doar nemţii, ci şi companii străine, precum producătorul american de maşini electrice Tesla şi producătorii chinezi de baterii electrice.

La începutul acestei luni, directorul executiv al Volkswagen Herbert Diess spunea că după pandemie va urma o cursă pe viaţă şi pe moarte a electrificării în industria auto. O etapă importantă a cursei are loc chiar în Germania, patria unora dintre cei mai mari producători de maşini pe benzină şi motorină din lume. După cum scrie un contribuitor la Seeking Alpha, este evident că standardele de emisii mai stricte ale Uniunii Europene, care au început deja să se simtă în industrie de anul trecut, vor produce o creştere semnificativă a vânzărilor de maşini electrice. Cum cumpărătorii europeni sunt încurajaţi sau chiar forţaţi să achiziţioneze maşini electrice, Tesla şi-a dat seama că are nevoie de o fabrică în Europa atât pentru a evita tarifele de import europene, cât şi pentru a-şi susţine imaginea de cel mai mare producător de maşini electrice din lume. Apoi, construindu-şi uzina în cea mai populată şi prosperă ţară din regiune – Germania -, Tesla ar arăta că este capabilă să atace concurenţi formidabili ca VW, Daimler şi BMW.

Tesla şi-a descris „gigauzina“ pe care şi-o construieşte lângă Berlin ca fiind cea mai avansată fabrică de producţie în masă de maşini electrice din lume. Noile cheltuieli anunţate de guvernul de la Berlin vor extinde dincolo de 2021 subvenţiile acordate la cumpărarea unei maşini electrice. În iunie, Germania a dublat aceste stimulente, care se situau până atunci la 3.000 de euro pentru o maşină electrică şi la 2.250 de euro pentru un hibrid care costă mai puţin de 40.000 de euro, scrie Reuters. Bonusurile majorate vor fi micşorate în două etape până în 2025.

Investiţiile, discutate cu constructorii auto germani şi cu sindicatele din industrie, urmăresc de ase­menea extinderea reţelei de puncte de încărcare a maşinilor electrice, subvenţionarea recondiţionării ba­teriilor şi încurajarea investiţiilor în tehnologii noi. Din aprilie până în noiembrie, numărul de puncte de încăr­care a crescut cu 19%, la 33.107, cu mult peste cere­rea actuală, a anunţat organizaţia de lobby BDEW.

Producătorii auto şi furnizorii de piese, care au aproape 800.000 de angajaţi în Germania, au investit accelerat în dezvoltarea maşinilor electrice înainte de pandemie pentru a recupera terenul pierdut prin intrarea târzie în cursa electromobilităţii şi a spăla imaginea pătată de Dieselgate. Acest lucru a lăsat companiile expuse la scăderea bruscă a cererii din urma venirii crizei, scrie Bloomberg.

Producţia auto s-a prăbuşit cu 97% în aprilie şi nu şi-a revenit încă la nivelurile de dinainte de pandemie, iar apariţia celui de-al doilea val de infectări ameninţă să erodeze iar cererea. Urgenţa tranziţiei de la vehiculele cu com­bus­tie internă este eviden­ţiată de anunţul Marii Britanii că va inter­zice vânzările de maşini noi pe ben­zină şi mo­torină înce­pând cu 2030.

Franţa îşi susţine producătorii auto cu aproximativ 8 miliarde de euro – inclusiv cu împrumuturi garantate de stat de 5 miliarde de euro pentru Renault. Cancelarul german Merkel a spus zilele tre­cute că industria auto încă mai are nevoie de sprijinul statului pentru a face faţă impactului pandemiei şi „marilor provocări“ ale schimbărilor structurale pe termen lung, în pofida „primelor semne de recuperare“.

Chiar Herbert Diess, CEO-ul VW, s-a lăsat dus de euforia revenirii pieţei din vară, el declarând în octombrie că dacă nu vine un al doilea val al pandemiei sau o nouă recesiune industria nu mai are nevoie de ajutorul statului, deşi iniţial a insistat cu tărie ca guvernul să intervină cu ajutoare speciale de genul unui program Rabla.

Recent, Diess s-a lăudat într-o postare pe o reţea de socializare că ponderea maşinilor electrice şi hibride în vânzările VW a urcat la 17,5%. Compania a anunţat că intenţionează să investească circa 72 de miliarde de euro în dezvoltarea maşinilor electrice şi a altor tehnologii, cum ar fi software, fabrici digitale şi vehicule autonome, în următorii cinci ani.

Planul cincinal nu include investiţii adiţionale în China, unde are mai multe parteneriate cu companii locale, notează Bloomberg. VW a lansat anul acesta modelul compact electric ID.3, primul dintr-o nouă generaţie de maşini complet electrice, dar mulţi cumpărători s-au plâns de calitate şi software, ceea ce face ca ID.3 să aibă un rating mai mic decât modelul echivalent al Tesla. Cu toate acestea, maşina VW s-a vândut bine, ajutând compania să întreacă Tesla şi să ajungă în septembrie pe primul loc în Europa la vânzări de maşini electrice. Oficialii VW sunt încrezători că producătorul va ajunge ca până în 2023 să vândă mai multe maşini electrice decât Tesla mulţumită platformei sale modulare adaptabile oricărei măşini electrice MEB. Daimler, un alt mare constructor auto german, va coopera cu acţionarul său chinez Geely pentru a fabrica următoarea generaţie de motoare cu combustie pentru maşini hibride, scrie Handelsblatt. Cele mai multe dintre motoare vor fi fabricate în China. Alianţa cu Geely, care deţine 10% din Daimler, înseamnă că un parteneriat existent cu Renault va expira.

Dacă Daimler va produce în China, producătorul chinez de baterii pentru maşini electrice SVolt Energy Technology vine cu producţia în Germania, unde va investi două miliarde de euro în prima sa fabrică europeană. Producţia anuală va putea propulsa între 300.000 şi 500.000 de maşini, iar primele livrări ar trebui să înceapă în 2023. Fabrica va fi construită în oraşul Saarlouis, aflat la graniţa cu Franţa, ţară unde Renault produce modelul său electric Zoe cu care a făcut şi încă mai face istorie. Contemporary Amperex Technology, un producător de baterii chinez şi mai mare, investeşte şi el într-o fabrică în Germania.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *