Ultima oră

Încercând să preia controlul asupra aeroportului și să falimenteze o companie străină, președintele Igor Dodon și gruparea sa acționează ca niște pirați somalezi

De când investitorul a transformat Aeroportul Chișinău dintr-o „poiată” într-un „palat”, acest obiectiv strategic a devenit foarte atractiv pentru președinte țării. Nu în zadar Igor Dodon se uită acum la aeroport ca la „vacă de muls bani”, pe care trebuie să o dețină cu orice preț.

În spatele declarațiilor sale “nobile” și repetate frecvent despre eforturile guvernării de a readuce aeroportul în gestiunea statului se ascund minciuni și interes personal, care nu au nicio legătură cu interesul public.

Nu trebuie de uitat că aeroportul este sută la sută proprietate a statului. Compania concesionară doar investește în dezvoltarea acestuia și gestionează activitatea operațională și asigură profesionist managementul. Trebuie să ținem cont și de faptul că, în prezent, majoritatea aeroporturilor din întreaga lume sunt concesionate. Iar după expirarea contactului, Aeroportul Chișinău va reveni automat în gestiunea statului.

Dodon însă a promis deja acest obiect strategic partenerilor săi de afaceri, iar acum își dă toată străduința să distrugă compania concesionară AVIA INVEST.

După ce a eșuat tentativa de a rezilia în judecată contractul de concesionare, au fost elaborare două scenarii, la ordinul președintelui, despre care chiar el a vorbit în conferința de presă susținută imediat după ședința Consiliului Suprem de Securitate din data de 14 mai 2020.

Primul scenariu prevede rezilierea contractului de concesiune pe motivul neîndeplinirii obligațiunilor investiționale, iar al doilea – ca urmare a insolvenței financiare a companiei AVIA INVEST.

De menționat că Dodon intenționează să realizeze aceste scenarii cu ajutorul instituțiilor de stat pe care le controlează. De exemplu, folosind Primăria Chișinău, condusă de socialistul Ion Ceban. Reamintim că în luna aprilie a acestui an, autoritățile capitalei au refuzat să elibereze companiei AVIA INVEST certificatul de urbanism necesar pentru a începe construcția noului terminal. Acest lucru a fost făcut intenționat, pentru ca AVIA INVEST să nu reușească în termen realizarea obligațiilor sale investiționale.

Acesta este, totuși, un scenariu de rezervă. Folosind întregul arsenal de instituții de stat pe care și le-a subordonat, președintele Dodon practic a lansat un atac raider împotriva AVIA INVEST. S-a folosit până și de criza și starea de urgență instituită în urma pandemiei de COVID-19. Anume în această perioadă dificilă, când nu a activat din cauza sistării zborurilor regulate, companiei AVIA INVEST i-a fost înaintată o datorie față de Autoritatea Aeronautică Civilă.

Activitatea de întreprinzător presupune inclusiv să fii și creditor și debitor. Fiind debitor în raport cu Autoritatea Aeronautică Civilă, AVIA INVEST este însă creditor în raport cu alți debitori, de exemplu în raport cu companiile aeriene precum „Air Moldova”, „Fly One” etc.

În data de 8 mai 2020, AVIA INVEST s-a adresat companiei „Air Moldova” cu rugămintea de a rambursa parțial datoria, bani pe care concesionarul aeroportului dorea să-i folosească pentru achitarea unei datorii analogice pe care o avea față de Autoritatea Aeronautică Civilă.

Operatorul aerian a dat asigurări că își va îndeplini obligațiile financiare. Cu toate acestea, în 15 mai 2020, consiliul de administrație al „Air Moldova” a informat AVIA INVEST că este în imposibilitate de a stinge datoria, deoarece cele 2 000 000 euro creditate de către o bancă comercială au fost supuse măsurilor asiguratorii de către BC „MoldovaAgroindbank”, întrucât tranzacția a fost calificată drept suspectă.

În realitate, cele 2 000 000 euro au fost blocate la indicația lui Dodon, pentru a nu admite ca „Air Moldova” să stingă datoria față de AVIA INVEST, iar ultima, la rândul său, să nu poată achita integral datoria față de Autoritatea Aeronautică Civilă.

Cu o zi mai devreme, „Victoriabank” a avut un comportament similar, blocând pentru cinci zile lucrătoare suma de 1 750 000 euro, transferată de către unul din acționarii AVIA INVEST în baza unui acord de împrumut.

Ambele bănci au acționat la comandă politică, fiind acoperite de Serviciul Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, autoritate publică care servește intereselor lui Dodon. Scopul acestei acțiuni este de a exclude orice posibilitate ca AVIA INVEST să-și îndeplinească obligațiunile financiare. S-au comportat atât de mizerabil.

Cu toate acestea, pe Igor Dodon nu-l deranjează pierderile financiare, dar nici cele de imagine pe care inevitabil o sa le suporte statul. După un eventual scandal internațional, Republica Moldova riscă să nu mai primească niciun cent pentru investiții. De altfel, țara noastră riscă să piardă și procesul de la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Stockholm, unde AVIA INVEST a depus o acțiune împotriva Moldovei și unde țara noastră riscă să 885 mln euro. Suma este imensă, dar argumentată. Sute de milioane de dolari au fost investiți în modernizarea și reconstrucția aeroportului, transformându-l în unul din cele mai moderne din regiune. De asemenea, se vor cere despăgubiri morale enorme din cauza presiunilor constante din ultimii câțiva ani la adresa companiei concesionare.

Acesta este prețul unui atac raider condus de președintele Igor Dodon, metodele căruia amintesc mai mult de acțiunile piraților somalezi decât de comportamentul unui șef de stat. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *