Economie Mondială

Mașinile electrice, pericol mortal pentru OPEC

Prognoza OPEC privind piața mondială a petrolului publicată săptămâna trecută este un document remarcabil, o apologie a unui interes ce refuză să țină cont de evidente, apreciază jurnalistul Ambrose Evans-Pritchard, expert în domeniul energiei.

Potrivit aprecierilor OPEC, dependența de petrol și gaz va rămâne neschimbată încă un sfert de veac, iar combustibilii fosili vor acoperi 78 la sută din energia lumii în 2040, marginal mai puțin decât în ziua de azi.

Cartelul prognozează că nu vor exista avansuri tehnologice importante și că rivalii lor mai mult vor risipi banii.

De asemenea, Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol apreciază că emisiile de CO2 vor crește în continuare ca și când nu s-a întâmplat nimic la summitul de la Paris dedicat schimbărilor climatice unde s-a semnat un acord între 190 de țări.

Printre rândurile prognozei realizate de cartel se înțelege, astfel, că acordul nu are nici o relevanță, deși s-a asumat o reducere a emisiilor de gaze până în 2040 și chiar o „decarbonizare” până în 2070.

OPEC apreciază că cererea pentru țiței va crește cu 18 milioane de barili, până la 110 milioane de barili pe zi până în 2040.

Documentul aproape că nu ia în seamă autovehiculele electrice, apreciind că flota de mașini a lumii va crește de la un miliard la peste două miliarde de autovehicule în următorii 25 de ani, dintre care 94 la sută vor merge tot pe benzină și motorină.

„Fără un salt tehnologic major, vehiculele pe baterii electrice nu vor câștiga o cotă importantă de piață în viitorul previzibil”, se susține în prognoza, care argumentează că acestea costă prea mult, au o autonomie prea mică, iar bateriile nu dau randament dacă e prea cald sau prea frig.

Aceasta este o apreciere curajoasă, apreciază The Telegraph, amintind că Apple și Google își pun la bătaie vastele lor resurse în cursa pentru vehiculele încărcate la priză, iar modelul 3s al Tesla va fi pe piață până în 2017 la un preț de circa 35.000 de dolari.

De asemenea, Ford a anunțat de curând că va investi 4,5 mld. dolari în realizarea de modele electrice și hibride și va avea 13 astfel de mașini la vânzare până în 2020.

Plus Volkswagen care va dezvălui luna viitoare „un concept complet nou” ce promite o nouă era a „electromobilității pe distanță lunga la un preț accesibil”.

OPEC sfidează la fel de mult decizia Toyota de a paria pe mașini cu hidrogen, la fel și ținta stabilită de cel mai mare producător mondial de mașini de a înceta producția de mașini pe motorină și benzină până în 2050.

Goldman Sachs estimează că vehiculele ce se pot conecta la rețeaua de electricitate vor ajunge la o cota de piață în lume de 22 la sută în cel mult zece ani, ca prețul bateriilor va scădea cu 60 la sută în următorii cinci ani și că autonomia mașinilor electrice va urca cu 70 la sută în cincinalul ce urmează.

Aceste estimări sunt dintr-o altă lume față de cele ale OPEC, scrie publicația britanică, adăugând că aceste prognoze pot fi chiar depășite de viitoarele salturi tehnologice.

De exemplu, o echipă de chimiști de la Cambridge susține că a dezvoltat tehnologia bateriei litiu-aer, cu o eficienta de 90 la sută, capabilă să ofere unui vehicul energie să meargă de la Londra la Edinburgh (660 km. nota red.) cu o singură încărcare.

Noua tehnologie promite să taie patru cincimi din costurile actuale și să ajungă pe șosele în zece ani.

Pe lângă asta, veniturile anuale OPEC s-au prăbușit de la 1.200 de miliarde de dolari în 2012 la circa 400 mld. dolari la cotațiile actuale, cu costuri bugetare și politice mari pentru țările din cartel.

Sheikh Ahmed Zaki Yamani, fostul ministru saudit al petrolului a avertizat într-un interviu pentru The Telegraph acum 15 ani că va veni și ziua scadenței, menționând în mod special tehnologiile pilelor de combustie. „Peste treizeci de ani va exista o cantitate enormă de petrol și niciun cumpărător. Petrolul va fi lăsat în pământ. Epoca de Piatra va ajunge la final, dar nu pentru că ne vor lipsi pietrele”, comenta fostul ministru saudit.

Sursa: hotnews.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *