O nouă viaţă pentru „Volga” şi „Moskvici”
Chiar dacă pare de necrezut că asemenea automobile vor mai merge vreodată, la colegiu există deja un precedent. În ultimii trei ani, elevii de la cercul automobilistic au reuşit să restaureze patru maşini uzate, iar în curând vor demara lucrările la cea de-a cincea – un „Rosengart” de 73 de ani.
De cum intri în curtea din spatele Colegiului de Transporturi, îţi atrag atenţia câteva maşini vechi, ruginite, care nu mai funcţionează de ani de zile. Unii ar putea compara curtea cu un cimitir de maşini, dar orice student al colegiului i-ar contrazice, şi asta pentru că aici maşinile îşi aşteaptă „rândul” la a doua viaţă. Cea mai nouă achiziţie este un „Moskvici” 403, din 1952, aflat într-o stare jalnică, dar despre care şi elevii, şi administraţia sunt siguri că într-un an sau doi va deveni o nouă piesă din colecţia de maşini retro a colegiului.
„Dacă se vor termina toate automobilele retro din Moldova, vom face altfel de automobile. Iată laboranţii noştri sunt necăsătoriţi şi le-am propus ca din aceste două maşini de marca „Volga” să facă o limuzină decapotabilă, potrivită pentru deplasarea mirilor în cortegiile nupţiale. De asemenea, vrem să facem maşini sportive pe care de luni până vineri să le utilizăm ca material didactic, iar la sfârşit de săptămână stăpânul maşinii să o poată lua şi să facă ce vrea cu ea”, spune Boris Russu, directorul instituţiei, în timp ce-mi arată viitoarea limuzină.
„Pobeda” în schimbul unui „Rosengart”
Deocamdată, principala ocupaţie a celor circa 60 de elevi care fac parte din cercul automobilistic, împreună cu cinci profesori ai colegiului, este restaurarea maşinilor retro. Până în prezent au restaurat un GAZ 69, un LUAZ, o NIVA şi un UAZ, iar de curând au primit, în cadrul unui parteneriat cu un muzeu din Franţa, un „Rosengart” de 73 de ani. Bijuteria franceză a fost adusă la Chişinău în schimbul unui automobil „Pobeda”, fabricat în 1956 şi restaurat de elevii colegiului. „Prietenii francezi au reparat motorul şi suspensiile, nouă ne-a rămas să facem lucrările de tinichigerie, vopsire, lucrările galvanice. După restaurare îl vom instala în holul instituţiei ca machetă didactică”, a menţionat directorul instituţiei.
După ce a pornit „Rosengart”-ul şi ne-a făcut o demonstraţie în curtea colegiului, profesorul Eduard Antoci a declarat: „Avem planuri măreţe pentru el. Vrem să-l facem să arate impecabil. Procesul de restaurare ar putea dura chiar şi doi ani. Sunt elemente care-i lipsesc şi care vor trebui făcute. Iniţial vom dezasambla automobilul, să vedem ce piese lipsesc, care trebuie schimbate, după aceea îl vom reasambla”.
Prima piesă din colecţia de maşini retro a colegiului este un GAZ 69, produs în anul 1965 ca automobil militar pentru transportarea răniţilor şi a muniţiilor uşoare pe câmpul de luptă. „Această maşină am cumpărat-o din Căuşeni. Se afla într-o stare deplorabilă, dar a fost dezasamblată, reparată şi vopsită. Costurile nu pot să le estimez, pentru că, de exemplu, roţile mi le-a adus un cumnat din Italia, banchetele sunt de la două maşini mai vechi”, povesteşte directorul.
O plimbare cu maşina retro
A doua maşină reparată de elevii Colegiului de Transporturi este un LUAZ de 35 de ani. Acesta este un vehicul pentru pescuit şi vânătoare realizat pe baza automobilului „Zaporojeţ”. La fel ca şi prima, este o maşină militară. A fost descoperită la o fermă de porcine, de unde administraţia a procurat-o. De asemenea, la cercul automobilistic elevii au transformat un UAZ de peste 20 de ani, cu patru uşi, într-o maşină superbă, roşie, fără uşi. Potrivit profesorului Eduard Antoci, unul dintre coordonatorii cercului automobilistic, aceasta era complet defectă şi a fost nevoie ca motorul şi transmisia să fie construite de la zero. „Din trei motoare am asamblat unul”, îşi aminteşte Antoci.
Cea mai nouă maşină refăcută este o NIVA, primită de la Ministerul Afacerilor Interne. „Când am primit-o era doar o grămadă de fiare, dar acum cu ea elevii se plimbă prin curtea colegiului”, povesteşte directorul, în timp ce îmi arată inscripţiile cu numele elevilor care-au reparat maşina. Întrebat fiind la ce sunt folosite maşinile din colecţie, Boris Russu spune că ele sunt utilizate ca piese de laborator şi că, dacă elevii vor să facă un cerc în jurul colegiului cu una dintre maşini, o pot face oricând, dar nu au voie să părăsească teritoriul colegiului.
La Colegiul de Transporturi studiază în prezent 2060 de elevi.
„Rosengart” – motor de 0,7 litri, 19 cai putere. Fabricat în 1939. Uzina franceză „Rosengart” a produs acest model numai cinci ani, din 1935 până în 1940. Maşina a fost procurată de la o franţuzoaică. „Rosengart”-ul respectiv este relativ nou, în ciuda aparenţelor, el având doar 3000 km parcurşi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!