Economie

O problemă actuală: Produsele moldovenești peste hotare

Deja e bine stabilit controlul în cadrul companiilor, s-a aprobat o oarecare strategie în dezvoltarea lor, dar se impune o relansare a activităţii majorităţii societăţilor prin atragerea directă a mijloacelor financiare în circuitul lor economic.

O analiză realizată în baza datelor furnizate atât de Ministerul Economiei, cât și de Serviciul Vamal al Moldovei, făcute publice prin intermediul Agenției „Infomarket”, demonstrează o înviorare a competenței produselor moldovenești peste hotare.

Compania de top a regiunii transnistrene Uzina metalurgică moldovenească (or. Râbnița), care doi ani consecutiv a ocupat primul loc în lista exportatorilor, în anul 2011 a lipsit din rating. Probabil, asupra acestor rezultate a influențat situația nefavorabilă a prețurilor în Rusia.
Majoritatea exporturilor au fost asigurate de grupul companiilor „Trans Oil Ltd”, care este cel mai mare holding agroindustrial din Moldova, din el făcând parte șase elevatoare cerealiere, Terminalul cerealier din portul Giurgiulești și Uzina de extracție a uleiului vegetal din Ceadâr-Lunga.
Cel mai mare producător de ulei – „Floarea soarelui” – rămâne ferm pe pozițiile fruntașe de lider în clasament și ocupă stabil locul șase, deși anterior compania se număra printre primii trei cei mai mari exportatori.

Cu un ritm de creștere lent, dar sigur este în top și compania ,,Air Moldova” ÎS. În urma unor reforme întreprinse de Guvern, compania a devenit mai atractivă în prestarea serviciilor transportului de pasageri, astfel ocupând locul șapte în clasament.
Este o tendință pozitivă să urmărim în lista celor mai mari exportatori companii din industria ușoară: „Zorile” – 17, „Ionel” – 26, ,,Tricon” – 48. Toate importă materia primă din exterior și produc haine și încălțăminte de calitate superioară care concurează cu firme recunoscute pe piețele externe.

Nici companiile din industria conservelor nu lipsesc an de an din clasamentul celor mai mari exportatori, fiind mereu apreciate pentru nivelul calității produselor de origine moldovenească. Jucătorii de top sunt ,,Natur Bravo” – 20, ,,Alfa-Nistru” – 31, „Orhei-Vit” – 32.
Totodată, în domeniul producerii sticlei, întreprinderea „Glass Container Company” dispune de un asortiment larg de butelii și borcane pentru livrare peste hotare. Aceasta deține o poziție stabilă în clasament, locul 21, fiind apreciată pentru calitatea înaltă a producției sale.

După clasamentul dat se observă o tendință slabă de prezență a companiilor vinicole, denumite și „speranța” exporturilor moldovenești. Odată cu aplicarea embargoului de către Federația Rusă în 2006, sectorul vinicol a fost grav afectat. Până la acel moment, 80% din produsele vinicole își urmau destinația de export către Federația Rusă. În acest clasament sunt plasate companii vinicole precum: ,,Suvorov-Vin” – 38, ,,Moldavschii Standart” – 39, ,,DK-Intertrade” – 45.

Cei mai mari exportatori ai Moldovei (TOP-50), anul 2011



Economia Moldovei este slab bazată pe exporturi, iar dezvoltarea unor segmente precum industria constructoare de mașini sau sectorul IT nu sunt o prioritate naţională, de aceea nu poate să ne surprindă faptul că topul este dominat de furnizorii de mărfuri şi servicii. Statul nu este implicat la cota supremă de stimulare a exporturilor, iar oamenii de afaceri nu investesc în producţia de utilaje, maşini, IT, din cauză că acestea nu ar fi profitabile, pe termen scurt. Majoritatea se orientează spre industria alimentară sau textilă, fiindcă acolo au şanse mai mari de recuperare a investițiilor.

Igor Goreacii
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *