Priorități în Bugetul 2016: Salarii dublate pentru funcționarii publici și neschimbate pentru profesori
Pentru anul 2016, cheltuielile bugetului public naţional se estimează la suma de 52 783,9 milioane de lei, cu o creștere de 6 320,8 milioane de lei faţă de rezultatele anului 2015.
Proiectul bugetului de stat prevede continuarea reformării sistemului educațional, modernizarea sistemului și sporirea calității serviciilor de sănătate, sustenabilitatea financiară a sistemului de pensii, sporirea calității și eficienței în justiție, afaceri interne și combaterea corupției.
Potrivit ministrului Finanțelor Octavian Armașu, veniturile bugetului de stat din acest an au crescut cu 3,3 miliarde de lei sau cu 11,1%, față de 2015, datorită impactului măsurilor de politică fiscală, dezvoltării economiei și granturilor externe.
Însă, analizând cifrele incluse în proiect, vedem că mai puține cheltuieli sunt dedicate salariilor din sistemul de învățământ și domeniului sănătății publice, în timp ce sume enorme sunt alocate reparației Parlamentului și alegerilor din toamnă.
Salarii mai mari pentru funcționarii publici
Potrivit legii, bugetul trebuie să asigure salarizarea funcționarilor publici, judecătorilor, procurorilor și a muncitorilor. În acest an, pentru majorarea lefilor celor sus-menționați, statul va acorda 532,2 milioane de lei.
Astfel, funcționarii publici vor primi alocații în sumă de 39,2 milioane de lei și ajustarea sporului pentru performanță colectivă a funcționarilor publici în mărime cu 15 la sută, adică 6,7 milioane de lei. La aceasta se va mai adăuga plata premiului anual funcționarilor publici pentru rezultatele activității în anul 2015, costul acestei măsuri fiind de 163,5 milioane de lei.
Conform Legii nr. 355 cu privire la sistemul de salarizare, în 2015, salariul lunar al unui deputat a fost de 9585 de lei. Asta, în timp ce, potrivit Biroului Național de Statistică, anul trecut, salariul mediu pe economie a constituit 4500 de lei. În acest an, salariul mediu al unui angajat din sectorul administrație publică este de circa 6000 de lei.
100% majorare de salariu pentru judecători
Legea Bugetului prevede majorarea graduală a salariilor judecătorilor cu 100% față de anul 2015. Costul acestei măsuri este de 15,7 milioane de lei.
Amintim că, începând cu 1 ianuarie 2014, un judecător de primă instanță are un salariu egal cu trei salarii minime pe economie, ceea ce înseamnă aproape 11 mii de lei. Magistrații Curților de Apel primesc peste 14 mii de lei, iar judecătorii din instanțele supreme și cei care fac parte din Consiliul Superior al Magistraturii – peste 18 mii de lei.
10 la sută – majorarea salariilor la profesori
Câștigul salarial mediu lunar al cadrelor didactice, la începutul anului 2016, era de circa 3700 de lei. Acesta urmează să fie majorat cu circa 10%, începând cu 1 septembrie 2016. Pentru aceasta în buget sunt prevăzute 99,6 milioane de lei.
Aflăm de la Chiril Lucinschi, deputat în comisia Economie, Buget şi Finanţe, că prognozele salariale sunt făcute de Ministerul Finanțelor. „E clar că, anul acesta, pentru majorări mai mari, nu sunt prevăzuți bani deloc. Noi am analizat și Codul Educației, iar conform acestuia am asigurat pentru profesorii tineri ca să aibă salariul minim mediu pe economie. Din păcate, această normă nu se respectă nici de Ministerul Finanțelor în prognozele sale”, a menționat parlamentarul.
Mai puțini bani pentru sănătate
Când s-au repartizat banii pentru ramurile sociale, cei mai mulți i-au revenit protecției sociale – 6,5 miliarde lei, cu o creștere de 736,3 milioane de lei sau cu 12,8 mai mult decât în 2015.
Cheltuielile pentru sănătate, din bugetul de stat, se prevăd în sumă de 3,4 miliarde de lei sau 9,6 la sută din cheltuielile bugetului de stat. Cu 15,7 milioane mai puțin ca în 2015.
50 milioane de lei pentru 112
În aceeași lege a bugetului, se menționează că, pentru prima etapă de organizare a serviciului 112, se vor aloca 50 milioane de lei. Despre implementarea numărului unic de urgență, în Republica Moldova, se discuta încă din anul 2013. Atunci a fost elaborat și propus pentru consultări publice un proiect de lege în acest sens.
Proiectul presupune că pentru a accesa rapid serviciul de pompieri și salvare, poliție, asistență medicală și intervenție în cazul avarierii rețelei de gaz, cetățenii vor utiliza numărul unic de urgență – 112, cu apel gratuit pentru toți cetățenii. Abia în februarie 2016, o hotărâre în acest sens a fost aprobată de miniștri. Pentru crearea serviciului 112 sunt necesare 5,9 milioane de euro, bani care vor fi alocați din bugetul de stat din fonduri externe.
Liviu Oboroc, directorul Serviciului 112, a spus că în prezent se lucrează conform hotărârii de Guvern, al cărei grafic a fost avansat cu zece la sută. „Instituția publică a fost creată, suntem în așteptarea bugetului, în căutare de sedii. La această etapă, interacționăm cu alte servicii specializate de urgență, să vedem care sunt protocoalele de colaborare între instituția noastră și serviciile specializate de urgență. Trebuie să identificăm sistemul ce urmează ca să fie integrat din ambele părți, astfel încât să reușim conform planului stabilit să lansăm acest serviciu publicului larg”, susține directorul serviciului.
Serviciul 112 este preconizat să fie funcțional tocmai la 1 ianuarie 2018. „La nivel legislativ, este mult de lucru – instalarea sistemului de citații publice, de achiziționarea sistemului, angajarea personalului și instruirea acestuia. Apoi, lucrul în paralel cu serviciile specializate, fiindcă noi nu suntem gata să funcționăm absolut independent de la bun început. Trebuie să colaborăm o perioadă anumită, ca să vedem cum se integrează sistemele”, a declarat directorul pentru ziarul TIMPUL.
Autoritățile sunt conștiente de necesitatea acestui serviciu, acesta fiind util persoanelor aflate în situație de urgență și nu știu la care serviciu să apeleze. „Dacă serviciul 112 era funcțional, cred că puteau fi salvate vieți omenești, dar cu regret a avut loc o tragedie”, a amintit el despre cazul tragic al familiei Baștovoi. Potrivit directorului instituției, 70 la sută dintre apelurile care vin la serviciile specializate sunt chemări false sau abuzive, apeluri din greșeală sau din necunoștință de cauză, iar serviciul 112 este acel filtru care va selecta apelurile, scurtând astfel timpul de intervenție.
Proiectul bugetului urmează să fie aprobat în a treia lectură în Parlament, la sfârșitul lunii iunie.
Alte câteva cheltuieli prevăzute din bugetul de stat
1,6 mln lei – reorganizarea Oficiului Avocatului Poporului;
2,1 milioane lei – investite pentru îmbunătățirea regimului de pază în Casa Guvernului;
4 milioane lei – deplasări de serviciu a funcționarilor publici;
6,5 milioane lei – finalizarea procesului de generalizare și sistematizare a rezultatelor recensământului populației și al locuințelor din anul 2014;
26 milioane lei – pentru reparația capitală a holului și Sălii Europene în clădirea Parlamentului Republicii Moldova;
39,9 milioane lei – finanțarea partidelor politice;
100,0 milioane lei – organizarea și desfășurarea alegerilor la funcția de președinte al țării.
40 milioane de lei vor fi alocate pentru finanțarea partidelor politice. Dumitru Budeanschi, directorul de programe din cadrul Centrului Analitic Independent „Expert-Grup”, a menționat că acesta nu este un cadou pentru partide, ci mai degrabă un instrument pentru ca, în final, acestea să fie sub lupa publicului. „Odată ce partidele politice vor fi finanțate din buget, atunci șansele ca partide noi să apară vor crește, partide mai corecte care să nu umble cu mâna întinsă pe la fel de fel de donatori. Nu este suficient ce se dă din buget pentru partide, însă este un prim pas pentru ca acest segment al finanțării partidelor să devină unul mai transparent. Aceasta este o măsură foarte importantă care va duce la un sistem mai transparent de finanțare a partidelor”, susține expertul. Astfel, potrivit lui Budeanschi instituțiile publice vizate vor avea mai mare acces la verificarea cheltuielilor partidelor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!