Opinii și Editoriale

Republica Facebook și Republica Moldova

Cetățenii Republicii Moldova sunt foarte culți și foarte educați, citesc din Kant și Orham Pamuk, ascultă nocturnele lui Chopin și vizionează filmele lui Andrei Tarkovsky, se exprimă și scriu corect atât în limba română, cât și în celelalte limbi. E clar lucru, cetățenii Republicii Facebook sunt poligloți și experți în toate: în politică, economie, sisteme electorale, psihologie, sociologie, urbanistică și arhitectură, artă și literatură, alimentație sănătoasă și fashion.

De câte ori cetățenii Republicii Facebook părăsesc rețeaua și ies în offline, aceștia scuipă cu dispreț și nu mai recunosc concetățenii lor. Pe stradă, cetățenii Republicii Facebook sunt nevoiți să întâlnească cetățenii Republicii Moldova: oameni simpli, săraci cu duhul, cu rațiunea și cu buzunarul. Cetățenii Republicii Moldova sunt diferiți de cetățenii Republicii Facebook. Nu prea citesc, iar dacă citesc în cel mai bun caz e vreun roman de bulevard de Vitali Cipileaga sau Dan Brown; nu prea ascultă muzică clasică – se limitează la ceva popular și vreun Stas Mihailov; nu frecventează teatrele și expozițiile de artă, pentru că nu au timp, se tot gândesc unde să mai câștige un bănuț. Nici la cinematografe nu se duc, pentru că nu au bani de bilete, iar pentru proiecțiile gratuite iarăși nu au timp. În cel mai bun caz mai privesc câte un film de la Hollywood la televizor, dar și mai bine un serial prost, pentru că serialele proaste sunt mai aproape de ei, sunt seriale despre problemele cu care se confruntă și ei, probleme simple și banale, nu dileme filozofice și retrăiri metafizice specifice cetățeanului Republicii Facebook.

După toate acestea, cetățeanul Republicii Facebook se miră: de ce Dodon este președinte, de ce Plahotniuc este la guvernare, de ce sălile de teatru sunt goale, iar festivalurile internaționale de film se petrec cu sala semipustie. Cetățeanul Republicii Facebook nu vede altă soluție a acestor probleme decât postarea și discutarea lor pe Facebook, cu prietenii săi virtuali. Însă cetățeanul Republicii Moldova nu are Facebook, iar cetățenii Republicii Facebook îi disprețuiesc pe cetățenii Republicii Moldova și nu ar intra în contact nici în ruptul capului cu ei. E o lacună de comunicare care a creat două societăți distincte: una emancipată, intelectuală, progresistă și tolerantă, și una săracă, tristă și nepăsătoare. Iar cetățeanul Republicii Facebook ar fi bine să iasă din bula lui de săpun, să intre în vorbă mai des cu cetățeanul Republicii Moldova: să-i recomande un film, o carte, să-l întrebe ce crede despre UE și Rusia, să-l asigure că 30 de mii de sirieni sunt doar un mit, să-i explice ce înseamnă vot uninominal la urma urmei. Pentru că Electorala 2018 se va petrece în Republica Moldova, nu în Republica Facebook.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *