Ruşii vor să construiască o super-autostradă de 20.000 de kilometri, care să lege Londra de Alaska
Coridorul de Transport şi Dezvoltare Trans-Eurasiatică leagă Europa de America şi este gata, cel puţin pe harta înaintată de Academia de Ştiinţe a Rusiei preşedintelui Vladimir Putin.
Proiectul uneşte Londra de Alaska străbătând întreagă Europa, Rusia şi strâmtoarea Bering, până pe continentul american.
Coridorul Trans-Eurasiatic presupune realizarea unei linii de cale ferată de mare viteză şi a unei super-autostrăzi care va străbate 20.000 de kilometri.
Vladimir Yakunin, şeful cailor ferate din Rusia a declarat, în cadrul şedinţei susţinute de academicienii de la Moscova, că are menirea de a lega reţelele de transport existente pe cele trei continente şi poate relansa motorul economiei globale, potrivit The Independent.
Drumul petrolului
Pe lângă cele două tronsoane vaste de transport, ruşii au adăugat în paralel şi o reţea de gazoducte şi oleoducte, pentru a face legătură directă între câmpurile petroliere din ţară şi restul lumii.
"Este un proiect între diferite state şi civilizaţii, care va reprezenta o alternativă la modelul actual de interconectivitate, unul care a provocat deja mai multe crize sistemice.
Acest proiect trans-eurasiatic va crea o zona a vitorului, una care să fie bazată pe tehnologii avansate", a afirmat Yakunin, citat de Siberian Times.
Planul al fost creionat de seful transporturilor feroviare, impreuna cu rectorul Universitatii de Stat din Moscova, Viktor Sadovnici, si academicianul Ghenadi Osipov.
Retea intercontinentala
Pe partea nord-americana, Alaska este deja conectata printr-o autostrada de Statele Unite si Canada, chiar daca nu are si o retea de cai ferate care sa insoteasca acest drum.
Din acest punct de vedere, infrastructura feroviara a Statelor Unite este slab dezvoltata.
In schimb, in Uniunea Europeana exista mai multe proiecte de coridoare de transport rutier si feroviar leaga capitala Marii Britanii si statele baltice de restul Europei.
Podurile intre peninsulele Chukotka si Seward si tunelul pe sub stramtoarea Bering reprezinta idei care dateaza de la sfarsitul secolului al XIX-lea, chiar daca nimeni nu a inaintat un proiect clar pe aceasta tema.
Rusia a avansat mai multe propuneri de dezvoltare a infrastructurii rutiere catre Alaska in ultimii ani, dar niciuna nu a prins cheag pana acum.
In schimb, intre Moscova si Beijing exista un acord pentru realizarea unui proiect comun de transport feroviar de mare viteza, iar cele doua guverne au discutat anul trecut si posibilitatea de realiza o legatura feroviera intre Rusia si Alaska prin stramtoarea Bering.
Fara costuri estimate
Vladimir Fortov, presedintele Academiei de Stiinta din Rusia, i-a inaintat lui Putin spre avizare noul proiect, chiar daca anumite portiuni din traseu nu sunt batute in cuie, iar costul total al investitiei nu a fost estimat inca.
"Proiectul este foarte ambitios si costisitor, dar va rezolva o mare parte din problemele legate de dezvoltarea viitoare a acestor regiuni", a declat seful academicienilor rusi, citat de Daily Mail.
Rusia detine reteaua de autostrazi Trans-Siberiana, care insumeaza 10.000 de kilometri de drum, chiar daca o parte din acesta este in conditii deplorabile – in special "Drumul Oaselor", soseaua care duce spre fostul lagar al Gulagului sovietic Kolima.
Cu aproape 20.000 de kilometri de drum direct intre Londra si Fairbanks (Alaska), noul proiect ar putea deveni cel mai lung drum construit vreodata, la aceasta ora, recordul fiind detinut de Autostrada 1 din Australia, cu 14.500 km.
Avantaj Rusia
Chiar si cu costuri de cateva mii de miliarde de dolari, care nu pot fi sustinute in acest moment de Moscova, proiectul unei retele de transport euro-americane ar pozitiona Rusia in mijlocul noii zone de dezvoltare creata intre cele doua continente.
Poate si din acest motiv Yakunin, unul dintre apropiatii lui Putin, a mentionat in discursul sau ca este un plan intre civilizatii, sperand ca atat China, cat si Occidentul sa sustina financiar aceasta idee.
Ramane de vazut cum va reusi Rusia sa impuna acest proiect in Europa si SUA, unde Vladimir Yakunin, multimilionarul aflat in spatele proiectului, se afla pe lista neagra a sanctiunilor impuse de Washington si Bruxelles.
sursa: business24.ro