Internațional

Saudiţii nu mai fac bani din petrol. Se reprofilează pe IT

Farah Al Qaissieh este în timpul zilei funcţionar public în cadrul unei agenţii guvernamentale din Abu Dhabi, iar noaptea intră în pielea de director executiv al companiei sale, Xenia.

Tânăra de 25 de ani a ajuns în postura de antreprenor după ce a câştigat un concurs de idei iniţiat de guvernul local, beneficiind de spaţiu pus la dispoziţie gratuit timp de doi ani, cursuri de dezvoltare a unei afaceri, gratuitate la înfiinţarea firmei şi asistenţă din partea dezvoltatorilor de aplicaţii, arată un reportaj al agenţiei Bloomberg.

Teamă de eşec

Aplicaţia de mobil Discover Dhabi, dezvoltată de firma creată de Farah Al Qaissieh, va fi lansată luna această facilitând descoperirea celor mai intrigante destinaţii turistice din oraş pentru cei care iau la pas metropolă din Golf.

"Mulţi oameni au idei extraordinare dar refuză să le pună în practică de teamă unui eşec. Chiar şi cu un eşec la activ, experienţă este extraordinară în condiţiile în care ai făcut ceva mai mult decât restul lumii", consideră Farah.

Un sector privat anemic

Emiratele Arabe Unite se confruntă în acest moment cu o populaţie tânăra în creştere şi cu un nivel scăzut al veniturilor din exportul de petrol, guvernul ţării fiind nevoit să îşi îndrepte atenţia, la fel că şi alte organizaţii, asupra dezvoltării noilor unor noi sectoare economice.

Nu este un trend pe care să îl regăseşti doar în oraşele stat din Emirate. Celelalte cinci ţări din cadrul Consiliului de Cooperare al Statelor Arabe din Golf: Arabia Saudită, Bahrain, Kuweit, Oman şi Qatar, alocă de asemenea resurse financiare importante pentru dezvoltarea startup-urilor tehnologice într-o regiune în care trei sferturi din forţă de muncă lucrează în cadrul administraţiei sau a companiilor de stat.

Nu este însă o misiune foarte uşoară pentru antreprenori în condiţiile în care au de înfruntat destule obstacole birocratice şi culturale într-o lume care nu este încă pregătită să renunţe la siguranţă dată de protecţia statului.

Afacerile mici, blocate din start

"Avem un sistem educaţional care înclină să îi transforme pe tinerii din Emirate mai degrabă în angajaţi decât în antreprenori", consideră Abdul Baset Al Janahi, director executiv al Dubai ŞME, o agenţie publică de consultanţă pentru întreprinderi mici şi mijlocii.

Nu doar educaţia poate fi învinuită în acest caz. Antreprenorii din zona Golfului au de înfruntat o legislaţie stufoasă, după cum explică Al Jahani. Nu este un mediu propice dezvoltării micilor afaceri, în condiţiile în care doar corporaţiile şi afacerile în franciză sunt favorizate.

Costurile cu închirierea birourilor şi obţinerea autorizaţiilor de funcţionare se pot dovedi prohibitive pentru o afacere aflată la primii paşi.

Băncile sunt şi ele rezervate în acordarea liniilor de credit pentru o afacere aflată la început de drum.

Fără un trecut financiar stabil şi cu manageri neexperimentaţi, micile afaceri din regiune sunt privite că elemente de mare risc, explică Rajeev Patel, director de consultanţă financiară în cadrul sucursalei Deloitte Corporate Finance Limited din Dubai.

Buget deficitar

Dezvoltarea tehnologică înseamnă marea şansă pentru ţările din zona Golfului Persic de a îşi dezvoltă economiile bazate în special pe exploatarea petrolului.

Cele şase state membre ale Consiliului de Cooperare vor înregistra un deficit total de 7 procente în PIB, estimează FMI, după ce între 2000 şi 2011 s-au bazat pe o creştere economică de 8%.

Inovaţiile tehnologice şi dezvoltarea sectorului privat ar putea reprezenta secretul prin care aceste naţiuni vor fi capabile să îşi reducă cheltuielile publice în viitor.

"În regiune, acest lucru a devenit evident pe măsură că forţă de muncă din rândul tinerilor nu mai poate fi absorbită în cadrul administraţiei publice", explică Fadi Ghandour, cofondator al unei firme de logistică şi transport din Dubai.

"Acest lucru a fost constatat şi când petrolul era la 100 de dolari şi se observă şi acum, când barilul se tranzacţionează cu 50 de dolari", mai spune Ghandour.

Veniturile din exportul de petrol au permis Arabiei Saudite şi Emiratelor Arabe Unite să transforme vaste regiuni deşertice în adevărate metropole.

Însă, forţă de muncă angrenată în aceste transformări radicale a fost "importată", imigranţii constituind acum 75% din angajaţii din sectorul privat din regiune.

Sub spectrul şomajului

Majoritatea celor care ajung la vârstă majoratului sunt tentaţi să se îndrepte spre sectorul de stat unde salariile sunt garantate la un nivel bun. Este drept că nici nu au prea multe opţiuni

"Dezvoltarea sectorului privat este o provocare pentru statele din zona Golfului, în condiţiile în care acestea s-ar putea confruntă cu o creştere a şomajului în anii următori", arată un raport FMI emis în octombrie 2014.

Până acum, investiţiile în domeniul tehnologiei au venit din partea unor companii originare din Siria, Egipt şi Liban, care au ştiut să profite de locul liber în cele mai mari economii din Orientul Mijlociu.

Souq.com, o companie înfiinţată în 2005, în Dubai, de sirianul Ronaldo Mouchawar şi alţi doi parteneri din Iordania este acum cel mai mare site de comerţ online din lumea arabă, cu peste 30 de milioane de vizitatori lunar.

Primi paşi în tehnologie

Lucrurile încep totuşi să se schimbe, după cum observă Muhammed Mekki, fondatorul AstroLabs, un incubator de afaceri startup susţinut de Google for Entrepreneurs. În ultimii doi ani, 58 de tineri antreprenori din zona Golfului au participat la cursurile susţinute de AstroLabs.

Mohammed Kazim este un fost asistent medical din Dubai care a deschis platforma Allinque, un site unde poţi găsi şi rezervă asistenţă privată la domiciliu.

În 2013, tânărul a recidivat deschizând a două afacere, Tamashee, prin care vinde online şi la mall-ul Dubai sandale inspirate de designul încălţămintei tradiţionale a beduinilor.

La 31 de ani, Kazim se descurcă îndeajuns de bine pentru a-şi plăti angajaţii şi furnizorii la timp.

"Dacă legislaţia ar fi mai permisivă şi mai clară, iar costurile de funcţionare ar fi reduse sunt sigur că am vedea o explozie a micilor afaceri", crede Kazim.

În Bahrain, Mohammed Toraif a eşuat în câteva afaceri până să înregistreze primul succes cu Fish Transporter, un site care asigura distribuţia rapidă a capturii pescarilor din zona către magazine şi restaurante.

După doi ani, investiţia lui Toraif începe să aducă în sfârşit profit, dar tânărul inginer IT susţine că antreprenoriatul nu este parte a culturii locale.

Concepţii diferite

Saudiţii gândesc ceva mai amplu. Flă6Labs este un incubator regional pentru afacerile startup şi are deja 16 afaceri de succes iniţiate în ultimii doi ani.

Printre acestea, Sawerly, un site pentru rezervarea fotografilor de evenimente şi AyaGames, un studio de jocuri pentru dispozitive mobile, cu conţinut cultural relevant.

Peste 18.000 de persoane au accesat cursurile de antreprenoriat organizate de Flat6Labs în ultimii doi ani în Arabia Saudită. Recent, o sucursala a companiei a fost deschisă în Abu Dhabi.

"Multă lume de aici are o mentalitate managerială în locul unei gândiri antreprenoriale. Ceva de tipul – Am o idee grozavă. Îi dau drumul şi găsesc pe cineva să conducă afacerea!", spune Farah Al Qaissieh.

Tânăra de 25 de ani susţine că nu ar putea să gândească în aceşti termeni.

"M-am ataşat foarte mult de proiectul dezvoltat de mine. Nu mă văd gândind aşa!".

sursa: business24.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *